Guvernul dă 500 mil. euro pentru programul „umbra electronică“. Ce va şti statul despre fiecare dintre noi

• publicat la: 13 April 2010
Guvernul dă 500 mil. euro pentru programul „umbra electronică“. Ce va şti statul despre fiecare dintre noi

Din 2011, fiecare cetăţean va plăti pe internet, cu o semnătură electronică, toate dările către stat. Cu un click, statul va urmări toate tranzacţiile şi actele online ale cetăţeanului

Românilor li se pregăteşte ceva cu ajutorul faimosului serviciu eRomania: autorităţile vor ca, până la sfârşitul anului 2011, toţi cetăţenii să aibă o “umbră electronică”. Aşa numita semnătură electronică se va obţine, contra cost, benevol anul acesta şi obligatoriu la anul, prin completarea datelor din buletin. Ea va avea o dublă menire: 1. oficial va ajuta cetăţenii şi companiile să-şi plătească uşor dările către stat; 2. va ajuta statul să-şi monitorizeze cetăţenii – practic, orice demers personal, care va presupune interacţiunea directă sau indirectă cu orice oficialitate sau chiar şi cu alte persoane fizice ori juridice va fi consemnat electronic şi va putea fi consultat de cei abilitaţi. Aici intră multe, de la înmatricularea maşinii până la simpla comandă prin internet a unui buchet de flori.

Oficialităţile care vor avea acces la datele personale ale cetăţenilor vor fi grupate pe 7 nivele de securitate (grade de acces la datele din “umbrele electronice”), spune Gabriel Sandu, ministrul Comunicaţiilor. Reprezentanţii Ministerului de Interne se vor afla în nivelul de top, împreună cu cei ai ANAF, urmaţi de Ministerul Muncii, Sănătăţii, Învăţământului.

Până cel târziu la 30 septembrie 2010, adică în mai puţin de o jumătate de an, cele 632.000 de firme active din România nu vor mai avea de completat decât un singur formular şi acela în format electronic, pentru plata tuturor taxelor şi impozitelor. În prezent, firmele completează 44 de formulare diferite. Serviciul de plată electronică a taxelor şi impozitelor va fi disponibil şi pentru persoanele fizice, în măsura în care acestea vor dori să-şi achiziţioneze o semnătură electronică înainte de termenul limită, stabilit pentru sfârşitul anului 2011.

“Va exista o perioadă de acomodare cu acest serviciu, dar hotărârea mea de nezdruncinat este ca plata la ghişeu să dispară, cu totul, până la sfârşitul anului viitor. Până atunci, toţi cetăţenii vor fi obligaţi să îşi obţină şi să îşi utilizeze semnăturile electronice”, a declarat ministrul Comunicaţiilor.

Suma cerută, în prezent, pentru o semnătură electronică este de 50 de euro, dar ministrul Sandu şi-a propus să o reducă de 10 ori.

“Am discutat cu firmele care asigură aceste certificate şi sper să înţeleagă că au o piaţă de 632.000 de firme, şi de peste 18 milioane de persoane care vor avea nevoie de ele. De aceea, eu cred că un cost realist nu poate depăşi 5 euro. Poate fi 3 euro, poate fi 7, dar în niciun caz 50 de euro. N-am cum să oblig un ţăran, de pildă, să dea banii ăştia pe o semnătură electronică”.

Utilizarea semnăturii electronice în scopul plăţii taxelor, impozitelor, autorizaţiilor, facturilor, se va putea face personal (gratuit) sau asistat. “Va exista în fiecare oficiu poştal din ţară un operator specializat în procesarea semnăturilor electronice. Contra unui cost infim, acesta îi va putea asista pe cei care nu au acces la o conexiune broadband (de bandă largă / de mare viteză – n. a.) sau, pur şi simplu, nu ştiu să utilizeze un calculator”, spune Gabriel Sandu. Ministrul Comunicaţiilor precizează că va invita şi alte firme să presteze acest serviciu (al intermedierii plăţilor electronice) pentru populaţie.

Înmatricularea maşinii, comanda unui buchet de flori – cu semnătură electronică

Utilizarea semnăturii electronice nu se va limita, însă, la plata electronică a dărilor către stat. În câţiva ani, pe măsura dezvoltării serviciului eRomânia la capacitate maximă, practic orice demers oficial va presupune utilizarea semnăturii electronice: “Înscrierea copilului la şcoală, înmatricularea maşinii, rezervarea biletelor de tren, comanda unui buchet de flori – totul, absolut se va face cu semnătura electronică”, turuie Gabriel Sandu.

“Ca firmă, dacă vrei o autorizaţie de mediu, de pildă, accesezi aplicaţia în format electronic, tot pe cale electronică se obţin toate avizele necesare, iar la final, când ţi se dă răspunsul, ţi se indică suma de plată, contul în care trebuie să virezi banii. Va fi atât de simplu”, adaugă ministrul. Implementarea proiectului eRomânia, al cărui cost global este estimat la 500 de milioane de euro şi care îşi propune interconectarea întregii administraţii publice din ţară, se va finaliza în termen de cinci ani.

Astfel, din 2015, umbrele electronice ne vor urma pas cu pas şi ne vor înregistra toate mişcările din spaţiul public. Între beneficiile unui asemenea sistem de monitorizare, Sandu înşiră reducerea cheltuielilor bugetare cu până la 35%, reducerea muncii la negru cu 15%, utilizarea transparentă a banilor publici.

sursa  Gandul.ro

Lasati un comentariu