Preţul maşinilor a căzut cu 10%, dar loc mai este

• publicat la: 28 July 2010
Preţul maşinilor a căzut cu 10%, dar loc mai este

Raportul Comisiei Europene privind evoluţia preţurilor autoturismelor, „Car prices within the EU“, dat publicităţii în această lună, menţionează România printre statele în care preţul real a scăzut cel mai mult pe parcursul anului trecut.

Publicat anual începând cu 2007, raportul privind preţul maşinilor vândute în Uniunea Europeană indică diferenţele de preţuri, de la un stat la altul, pentru acelaşi model de autoturism, cu echipări cât se poate de apropiate. Conform raportului, care compară circa 100 de modele, preţurile nominale ale autoturismelor comercializate în ţara noastră au scăzut cu 4,9%. Luând în calcul şi inflaţia de 5,2%, rezultă, potrivit CE, că preţul mediu real s-a diminuat cu 10,1%. Această scădere poziţionează România pe locul patru în topul reducerilor de preţuri, după Slovenia (-13,4), Lituania (-11,1%) şi Slovacia (-11%). În acelaşi timp, în Bulgaria preţurile reale s-au redus cu 9,1%, iar în Ungaria, doar cu 0,6%.

În anii anteriori, preţurile maşinilor vândute în România se majoraseră încontinuu: +6,4%, în raportul 2007-2008, şi +10,5%, în cel din 2008-2009. Prin urmare, motivul reducerii preţurilor este, fără doar şi poate, legat de criza economică pe care o traversăm. Iar faptul că în alte state scăderile menţionate în raportul din acest an au fost mult mai mici sau chiar au existat creşteri este o consecinţă a momentului în care criza a debutat în fiecare ţară în parte. Astfel, dacă în Marea Britanie preţurile au scăzut în 2008 cu 9,7%, în 2009 au înregistrat o creştere de 7,7%. În afară de acest stat, preţurile reale s-au majorat anul trecut doar în Suedia (+2,7%), iar în Olanda au stagnat. În rest, scăderi pe linie, dar nu la fel de drastice ca în 2008.

România, mai ieftină, dar încă scumpă

Raportul CE ia în calcul atât preţurile fără taxe (CIP), cât şi cele cu taxe (TTI). Însă, date fiind diferenţele majore dintre sistemele de taxare din statele europene, preţul de referinţă rămâne cel fără TVA. Evoluţia preţurilor pentru maşinile vândute în ţara noastră, prin comparaţie cu cea a vehiculelor vândute în alte state ale Uniunii Europene, arată că încă mai este loc de reduceri . Astfel, în cazul a zece vehicule, selectate aleator, comparaţia cu preţurile fără taxe din Bulgaria, Ungaria, Germania şi Franţa demonstrează că nu ne putem lăuda cu cele mai mici preţuri din UE.

Asfel, dacă o Alfa Romeo MiTo în echipare Distinctive şi dotată cu un propulsor diesel de 1,3 litri are în România un preţ CIP de 14.446 de euro, acelaşi vehicul costă la vecinii maghiari doar 13.474 de euro, iar în Polonia, chiar 13.046 de euro. Chiar şi în cazul preţului cu taxe, MiTo ajunge în Polonia la 16.305 de euro, în timp ce preţul TTI în România este de 17.190 de euro. În Ungaria, maşina are un preţ final de 17.769 de euro, în timp ce în Bulgaria preţul fără taxe este de 16.613 de euro, iar cel cu taxe, 19.936 de euro. Un alt model, Renault Megane III hatchback, care costă în România 17.143 de euro fără taxe, are în Bulgaria un preţ CIP doar de 14.829 de euro, în timp ce în Ungaria costă 17.644 euro, iar în Franţa, nu mai puţin de 19.900 de euro.

Chestionaţi în legătură cu aceste diferenţe de preţ şi cu posibilitatea ca unii clienţi români să fie atraşi de preţurile mai mici din statele vecine, comercianţii ne-au declarat că este puţin probabil ca un astfel de fenomen să se manifeste la scară mare, în primul rând din cauza diferenţelor reduse ale preţurilor finale, care nu justifi că deplasarea până la un dealer străin. Pe de altă parte, ei au ţinut să precizeze că, deşi raportul ia în analiză modele cât mai apropiate din punctul de vedere al dotărilor, diferenţele se menţin atât la nive lul componente lor (numărul de air -ba guri, ESP, aer con­diţionat etc.), cât şi în privinţa perioadelor de garanţie oferite.

Cert este că, gra ţie unui astfel de ra port, clienţii europeni de cid singuri dacă este mai avantajos pentru ei sau nu să achiziţioneze un vehicul nou dintr-o altă ţară decât cea de domiciliu. Totodată, raportul CE ne pune la dispoziţie, anual, un tablou al dispersiei preţurilor dintr-o ţară sau alta. Din nefericire, întârzierea de şase luni cu care apare documentul faţă de momentul în care sunt luate ca etalon preţurile, precum şi faptul că sunt luate în calcul doar preţurile de catalog, nu şi ofertele speciale sau promoţiile, sunt motive de insatisfacţie vizavi de raportul CE.

Capital

Lasati un comentariu