Românii, taxaţi de patru ori pentru aceeaşi autostradă

• publicat la: 11 July 2010
Românii, taxaţi de patru ori pentru aceeaşi autostradă

 

Şi cu drumuri proaste şi cu banii luaţi. Românii ar putea plăti din 2011 o taxă pentru a circula pe autostradă. Anunţul a fost făcut de ministrul Transporturilor, care a vehiculat şi o sumă de 3-4 euro pe 100 de kilometri. Noua taxă va fi însă al patrulea bir impus românilor pentru aceeaşi autostradă, după rovinietă, taxa din combustibili şi impozitul la buget. Mai mult, taxă percepută la noi ar fi mai mare decât cea din alte ţări europene.

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat, miercuri, la Calafat, că, începând din vara anului 2011, şoferii vor trebui să plătească o taxă pentru a putea circula pe autostrăzile din România, precizând că taxele vor fi “modice”, de 3 – 4 euro pentru 100 km.

Berceanu a precizat că măsura vine ca o solicitare din partea Comisiei Europene, care vrea să se asigure că, după ce au fost construite cu fonduri europene, autostrăzile din România vor fi şi întreţinute ca alte artere din Uniunea Europeană.

“Noi va trebui să furnizăm o strategie la Comisia Europeană privind taxarea pe autostrăzi şi nu atât taxarea, ci, dacă vreţi, sumele de unde vor proveni bani pentru întreţinerea autostrăzilor. Deci,ideea este că contribuabilii europeni dau nişte bani să ne facă nişte autostrăzi în România, dar doresc să fie siguri că, în momentul în care autostrăzile sunt gata, ele vor fi întreţinute ca în Uniunea Europeană”, a declarat Berceanu.

Paradoxul românesc: Autostrăzi mai proaste, taxe mai mari

Ministrul Transporturilor a vehiculat ca posibilă taxă pe autostradă suma ”modică” de 3-4 euro. Dacă luăm însă în considerare taxele percepute în alte ţări europene, dar şi calitatea lucrărilor din aceste ţări comparativ cu drumurile din România, taxa lui Radu Berceanu nu mai este deloc ”modică”.

Astfel, în Polonia o singură autostradă este taxabilă, respectiv A4, iar taxa percepută este de doar 2 euro. De asemenea, în Slovenia taxa de austostradă este de aproximativ 3 euro, pentru fiecare secţiune. În Grecia taxa variază între 2 şi 4 euro/100 km.

Mai scump este în Italia şi Franţa, unde pentru o sută de kilometri parcurşi pe autostradă trebuie să plăteşti aproximativ 5 euro. Şi Spania percepe 8 euro pe suta de kilometri, însă oferă şi alternative gratuite, o mare parte dintre autostrăzile spaniole fiind scutite de taxă.

În plus, spre deosebire de autostrăzile româneşti, cele din ţările europene menţionate au o calitate superioară, lucru recunoscut de altfel şi de reprezentanţii Ministerului Transporturilor.

”La capitolul autostrăzi nu suntem la nivelul altor ţări europene, e adevărat. Dar în momentul în care autostrăzile vor fi finalizate, utilizatorii ei vor trebui să plătească. Deocamdată se caută o taxă rezonabilă, nici mică, nici mare, să se poată întreţine autostrada”, a declarat pentru REALITATEA.NET, directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), Dorina Tiron.

Patru taxe pentru aceeaşi autostradă

Introducând taxa de autostradă, statul român va lua bani de la români de patru ori pentru acelaşi kilometru de autostradă. Astfel, această taxă se adaugă rovinietei, introdusă tot pentru întreţinerea dumurilor. De asemenea, acciza la carburant ajunge la bugetul de stat, de unde ulterior CNADNR primeşte fonduri pentru întreţinerea drumurilor şi investiţii. Dacă la asta adăugăm şi fondurile de la bugetul de stat (adică tot din banii românilor), alocate pentru realizarea autostrăzii, ajungem la patru taxe pentru o autostradă. Astfel, autostrăzile pe care se va introduce noua taxă au fost realizate cu fonduri UE, dar şi cu bani de la bugetul de stat.

Întrebată dacă în urma introducerii noii taxe, şoferii vor fi scutiţi de rovinietă, Dorina Tiron a răspuns: “Şi drumurile naţionale cu ce le întreţinem?”.

De altfel, menţinerea rovinietei şi a noii taxe pentru acelaşi sector de drum contravine legislaţiei europene. Directivele europene nu permit aplicarea vinietei pe şosele concomitent cu taxe pe autostradă, regula fiind taxarea clasei superioare de drum. Practic, românii ar trebui să aibă posibilitatea de a alege între un sistem de taxare a autostrăzilor bazat pe timp precum vinieta, adoptat de Cehia sau Austria, sau bazat pe distanţa parcursă, cum este în Franţa, Italia sau Spania.

”Nu vom încălca directivele europene. Vom vedea atunci cum se va proceda”, a spus directorul CNADNR.

Transportatorii: Noua taxă ar fi o povară inutilă

Reprezetanţii transportatorilor susţin că introducerea noii taxe nu este decât o nouă povară inutilă pe umerii românilor.

”Dacă ar fi 3,4 sau 5 euro pe o sută de kilometri, dar am avea 1.000 de km de autostradă, ar fi ideal, iar transportatorii ar accepta. Am avea consum mai mic, timpul petrecut în trafic ar fi redus, iar riscul de accident mai mic. Dar în condiţiile de acum, mi se pare o povară în plus, inutilă”, a declarat pentru REALITATEA.NET, Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor din România.

Taxa va fi instituită pe Autostrada Bucureşti – Piteşti, pe A2 şi pe toate cele care vor fi realizate pe culoarul 4 Paneuropean. Culoarul 4 Paneuropean se întinde de la Nădlac – Arad – Timişoara – Sibiu – Piteşti – Bucureşti – Constanţa şi se încheie cu centura Constanţa.

 realitatea.net

Lasati un comentariu