Înşelătoria bancară de la Braşov: directoarea rostogolea banii din conturi şi ţinea evidenţa în agendă

• publicat la: 13 August 2010
Înşelătoria bancară de la Braşov: directoarea rostogolea banii din conturi şi ţinea evidenţa în agendă

De doi ani de zile, directoarea de operaţiuni de la sucursala braşoveană a Credit Europe Bank rostogolea banii deponenţilor dintr-un cont în altul, pentru a acoperi sumele pe care le-a băgat în buzunar

Agenda în care directoarea de operaţiuni a sucursalei braşovene a Credit Europe Bank ţinea evidenţa sumelor încasate de la clienţi, fără niciun act, este speranţa anchetatorilor pentru a putea reconstitui traseul dispariţiei a peste 1,5 milioane de euro.

La unitatea bancară respectivă a fost pusă la punct, timp de doi ani de zile, o adevărată piramidă, o rostogolire a banilor dintr-un cont în altul, pentru a nu se băga de seamă delapidarea, a explicat pentru Ştirile Pro TV directorul Direcţiei de Supraveghere din Banca Naţională a României (BNR), Nicolae Cinteză. Practic, persoana cu pricina, membră în conducerea sucursalei, a profitat de buna credinţă a unor cunoscuţi, care i-au înmânat sume mari de bani chiar în biroul său de la bancă. În schimb, ea le dădea doar o hârtie care atesta faptul că pe numele lor a fost deschis un cont, şi nicidecum că în acel cont ar fi existat si bani.

“A fost cash lăsat la directorul de operaţiuni. Ulterior, când persoanele respective au vrut să-şi retragă banii, neexistând niciun ban în cont, ca să creeze contul a intrat în alte conturi şi a creat disponibilităţile necesare”, a spus Cinteză, care a explicat că sistemul a funcţionat atâta vreme pentru că “nu te duci în fiecare zi la bancă să ceri un extras”.

Practic, banii au fost luaţi din conturile celor care depuseseră bani la casierie, utilizând procedura normală în astfel de situaţii. Aceste rostogoliri nu le putea face de una singură, chiar dacă era director de operaţiuni. Pentru a scoate bani din conturile altor persoane, a recurs la complicitatea altor funcţionari bancari şi a apelat la fals şi uz de fals. “A făcut documente false. Avea acces la sistemul informatic al băncii; era director de operaţiuni totuşi”, a mai spus Cinteză.

Cum s-a descoperit “morişca”

El a explicat şi cum s-a ajuns să se descopere frauda. La ceva vreme de la deschiderea fictivă a conturilor din biroul directoarei de operaţiuni, unul dintre clienţi l-a sunat pe şeful acesteia, directorul sucursalei. “I-a spus la telefon: «Băi, am deschis şi eu un cont la voi». Directorul a verificat şi n-a găsit niciun cont, apoi a sunat înapoi, spunându-i: «Băi, tu chiar ai deschis un cont la noi?»; «Da, cum să nu?». «Păi n-ai niciun cont deschis». Şi ăsta a fost începutul”, a povestit Nicolae Cinteză. Directorul Direcţiei de Supraveghere din BNR a ţinut să sublinieze faptul că, în ciuda delapidării de 1,5 milioane de euro, banca în sine nu are probleme şi că toţi păgubiţii îşi vor primi banii înapoi. “Banca îşi asumă responsabilitatea faptelor săvârşite acolo şi în mod cert vă garantez că toţi clienţii care au depus bani acolo îşi vor primi banii. Pentru acest tip de fraudă, banca este asigurată integral. Nimeni nu va avea de suferit”, a mai spus oficialul BNR.

gandul.ro

Lasati un comentariu