Noi reglementări în evaluarea medicală pentru obţinerea permisului auto

• publicat la: 28 August 2010
Noi reglementări în evaluarea medicală pentru obţinerea permisului auto

Evaluarea medicală pentru obţinerea permisului auto, potrivit directivei UE, va fi mai uşoară, renunţându-se la examenul ORL la şoferii amatori, iar bolnavii cu epilepsie pot conduce maşina în anumite condiţii, în cazul dependenţilor de alcool şi droguri fiind impuse unele restricţii. Ministerul Sănătăţii a organizat, vineri, o dezbatere publică referitoare la Ordinul pentru aprobarea normelor minime privind aptitudinile fizice şi mentale necesare pentru conducerea unui autovehicul.

Potrivit Mediafax, dezbaterea a fost foarte aprinsă, probleme intens discutate fiind obţinerea permisului de către dependenţii de drog şi alcool, cât şi adaptarea actului normativ la problemele reale ale României, şi nu doar copierea unui act numai pentru că este “directivă a Uniunii Europene”. Preşedintele Alianţei pentru Lupta Împotriva Alcoolismului şi Toxicomaniilor, Eugen Hristu, a spus că actul normativ în forma propusă va aduce mai mari prejudicii, pentru că dependenţii de alcool şi droguri nu vor mai lua tratament, temându-se că, fiind luaţi în evidenţă, nu vor mai putea obţine permis.

Potrivit proiectului, “permisele de conducere nu se eliberează sau nu se reînnoiesc în cazurile persoanelor care sunt dependente de alcool sau sunt incapabile să se abţină de la consumul de alcool atunci când conduc”. De asemenea, măsura s-ar aplica, conform proiectului, şi persoanelor dependente de substanţe psihotrope, sub orice formă, care pot limita capacitatea lor de a conduce în siguranţă în cazul în care cantităţile absorbite sunt atât de mari încât au efecte negative asupra conducerii.

Reprezentanţii Ministerului Sănătăţii au spus că au eliminat din proiect articolul care prevedea că poliţistul poate recomanda control medical candidatului, dacă îl suspectează că ar avea o afecţiune. Astfel, articolul eliminat prevedea că pentru obţinerea permisului de conducere a vehiculelor prevăzute în grupa 1 (motociclete simple sau cu ataş, scutere, autovehicule, cu şi fără remorcă, a căror masă totală maxim autorizată nu depăşeste 3,5 tone), candidaţii sunt obligaţi să efectueze un examen medical în cazul în care devine evident, la întocmirea formalităţilor necesare sau în timpul probelor de examinare pe care trebuie să le susţină înainte de obţinerea permisului de conducere, că prezintă una sau mai multe din afecţiunile medicale prevăzute în proiectul de act normativ.

Consilierul Ministerului Sănătăţii, Constantina Albu, a precizat că prin acest proiect de act normativ MS speră să fie redus numărul accidentelor rutiere. “36 la sută dintre români au permis, dar numai 21 la sută dintre aceştia nu îl folosesc. De asemenea, rata mortalităţii la categoria 16-24 ani din cauza accidentelor rutiere este tot mai mare”, a precizat Constantina Albu.

Potrivit unui raport al Institutului Naţional de Medicină Legală, în 2009 au fost înregistrate 3.057 de decese ca urmare a accidentelor de trafic rutier. Din totalul accidentelor, pe primele locuri se situează decesele produse în cursul accidentelor rutiere (28%). Rata victimelor în accidente rutiere este de 14 la suta de mii de locuitori, judeţele cu o incidenţă mult mai mare faţă de media naţională sunt Ilfov (28), Ialomiţa (27), Constanţa (23), Cluj (21) şi Timiş (20).

De asemenea, proiectul de act normativ prevede că şi candidaţii care vor să obţină un permis de conducere grupa 2, profesionişti (vehicule din categoriile C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 şi D1E), sunt obligaţi să efectueze examenele medicale înainte de eliberarea iniţială a permisului de conducere. Ulterior, aceşti şoferi vor fi obligaţi să efectueze examinările medicale ori de câte ori îşi reînnoiesc permisul de conducere.

În cazul în care există motive de îndoială cu privire la acuitatea vizuală a candidatului care solicită permis de conducere, acesta este examinat de o unitate de asistenţă medicală autorizată. Nu se emit sau reînnoiesc permise de conducere pentru solicitanţii sau şoferii care prezintă probleme în ceea ce priveşte sensibilitatea la contraste sau care suferă de diplopie (vedere dublă), se mai arată în proiectul de ordin.

Permisele de conducere nu vor fi eliberate sau reînnoite pentru candidaţii sau şoferii care prezintă afecţiuni sau anormalităţi ale aparatului locomotor ce fac periculoasă conducerea unui autovehicul, în cazul celor cu tulburări grave ale ritmului cardiac, cu episoade repetate de hipoglicemie acută sau care nu sunt deplin conştienţi de implicaţiile acesteia, cu afecţiuni neurologice grave, în afara cazurilor în care solicitarea se bazează pe un aviz medical autorizat, cu crize de epilepsie, tulburări mentale grave, dar şi pentru persoanele care sunt dependente de alcool sau sunt incapabile să se abţină de la consumul de alcool atunci când conduc, cât şi celor care consumă constant droguri, potrivit proiectului de act normativ.

În schimb , pot obţine permis auto sau îşi pot reînnoi actul şoferii amatori cu insuficienţă renală gravă sau care au suferit un transplant de organe, ori care au un implant artificial care nu afectează capacitatea lor de a conduce. Aceştia trebuie să prezinte un aviz medical autorizat şi, dacă este necesar, să efectueze controale medicale periodice. În cazul persoanelor cu epilepsie, trebuie să treacă o perioadă de 10 ani fără crize şi fără administrarea unui tratament medicamentos antiepileptic pentru a obţine un permis auto categoria 1.

Potrivit proiectului, există o regulă generală care prevede că permisele de conducere nu sunt eliberate sau reînnoite candidaţilor sau şoferilor care prezintă afecţiuni ce nu sunt menţionate în aceste norme, dar sunt susceptibile de a constitui sau de a genera o incapacitate funcţională care poate afecta siguranţa rutieră, în afara situaţiilor în care solicitarea se bazează pe un aviz medical autorizat şi, dacă este necesar, cu condiţia efectuării unor controale medicale periodice.

Examenul pentru obţinerea permisului auto va fi schimbat, proiectul de lege care vizează modificarea normelor de desfăşurare a acestuia fiind supus dezbaterii publice de către Ministerul Administraţiei şi Internelor. Conform proiectului de ordin privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere, proba teoretică şi practică vor fi susţinute în zile diferite.

La susţinerea probei teoretice, candidaţii vor avea acces la aplicaţia informatică pe baza unui bon de ordine care va conţine un cod de bare şi pe care îl vor primi la intrarea în sala de examinare, având valabilitate doar în ziua emiterii. Proba practică a examenului va putea fi susţinută atât ziua, cât şi seara, în localităţi sau în afara acestora. Totodată, proiectul prevede că şoferii sunt obligaţi să verifice starea tehnică a maşinii înainte de a plecat la drum.

RL online

Lasati un comentariu