CÂT TE COSTĂ DACĂ VREI SĂ DAI ÎN JUDECATĂ BANCA

• publicat la: 22 septembrie 2010
CÂT TE COSTĂ DACĂ VREI SĂ DAI ÎN JUDECATĂ BANCA

*În timp ce plângerea la bancă nu costă nimic, un proces ar putea echivala cu o cheltuială de la 200 până la câteva mii de euro, dacă reclamantul nu are câştig de cauză

Numărul clienţilor care au apelat la avocaţi pentru a da în judecată băncile din cauza diverselor nereguli din relaţia contractuală cu acestea a ajuns deja la peste 2.000, iar alte mii de persoane li s-ar putea alătura, după cum susţin avocaţii. Majoritatea neregulilor semnalate de clienţi privesc nerespectarea OUG 50/2010 de către unele bănci. Drumul de la analizarea actelor adiţionale până la procesul în urma căruia instanţa va decide cine are dreptate, clientul sau bancherul, este însă unul lung şi nu neapărat ieftin. gândul vă prezintă, pas cu pas, etapele care trebuie parcurse şi costurile aferente acestui demers.

*Rezolvarea amiabilă.Primul pas recomandat de Protecţia Consumatorilor pentru rezolvarea unui diferend cu o bancă este rezolvarea amiabilă. Astfel, în momentul în care clientul descoperă anumite prevederi cu care nu este de acord sau care sunt neclare, el este sfătuit de ANPC să depună o notificare la bancă. Aceasta trebuie, pentru a avea valoare legală într-un eventual proces sau plângere la Protecţia Consumatorilor, să aibă număr de înregistrare sau confirmări de primire. Conform legii, banca este obligată să răspundă la notificare în 30 de zile.

Plângerea la Protecţia Consumatorilor.În cazul în care banca nu oferă un răspuns în termenul legal, clientul este sfătuit să depună o plângere la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC). Plângerea trebuie să conţină, pentru a putea fi analizată de către inspectorii Protecţiei Consumatorilor, documentele de credit (contractul şi eventualele acte adiţionale) dar şi corespondenţa (notificările) dintre client şi bancă. Banca respectivă se poate adresa ulterior instanţei pentru a contesta măsura CJPC.

*Chemarea băncii în instanţă. Dacă niciunul dintre paşii de mai sus nu conduce la rezolvarea situaţiei, clientul nemulţumit poate acţiona banca în instanţă. În mod normal, un proces de protecţia consumatorilor poate dura până la 20 de luni, în timp ce costurile efective pot varia de la 500 la 5.000 de euro, dacă este vorba despre un caz individual, după cum a declarat pentru gândul Gheorghe Piperea, profesor de Drept la Facultatea de Drept din Bucureşti, unul dintre avocaţii care a preluat astfel de cazuri. Pentru a diminua cheltuielile, dar şi pentru a scurta durata procesului, Piperea recomandă procesele colective, în care mai mulţi clienţi dau în judecată aceeaşi bancă din aceleaşi motive.

„Am dat de un filon de aur cu aceste procese. Taxa de preluarea a unui dosar, în cazul meu, este de 50 de euro, pentru procesele colective, la care se adaugă 100-200 de euro – alte costuri în timpul procesului, precum şi un comision de succes, care este însă suportat de către bănci”, ne-a declarat Piperea. „Ţinând cont că sunt peste patru milioane de contracte de credit, dacă toţi clienţii care se simt înşelaţi de bănci ar deschide procese, chiar şi colective, s-ar putea ca numărul total de avocaţi din România, de 22.000, să nu fie de ajuns”, a adăugat el. Un proces colectiv, în care sunt implicate câteva sute de persoane, durează circa şase luni. Există însă şi un revers al medaliei.

În cazul în care clienţii pierd procesul cu banca, aceştia sunt obligaţi, conform legii, să plătească cheltuielile de judecată, în care sunt incluse şi onorariile avocaţilor angajaţi de către bancheri. Iar aceştia nu sunt deloc ieftini, după cum susţine Piperea. „Putem vorbi şi despre un onorariu de 500.000 de euro plătit de bancheri pentru a fi apăraţi. Băncile angajează casele de avocatură de top, care nu sunt deloc ieftine”, spune profesorul de drept. Astfel, în cazul unui grup de 100 de persoane, de exemplu, doar onorariul avocaţilor băncii ar echivala cu plata a câte 1.000 de euro de către clienţi.

Mii de plângeri primite de ANPC

De la începutul anului până în iulie Protecţia Consumatorilor a primit, la nivel naţional, aproape 2.100 de plângeri. Cel mai întâlnit motiv care a stat la baza lor este introducerea de către bănci în contracte a unor clauze abuzive, după cum susţin clienţii. În urma acestor sesizări, inspectorii au aplicat 139 de amenzi în valoare de aproape 370.000 de euro. Avalanşa de plângeri a pornit imediat după adoptarea OUG 50/2010 privind noile contracte de creditare.

Astfel, conform datelor ANPC furnizate gândul, de la publicarea acestei ordonanţe, pe 11 iunie, până în august, au fost depuse 1.428 de reclamaţii, dintre care 453 au vizat creditele iar 89 la perceperea comisionului de risc. De la începutul acestei luni, când unele bănci şi-au intensificat campania de aducere la ghişee a clienţilor, numărul plângerilor a crescut la câteva zeci pe zi. De la începutul lui septembrie până în săptămâna aceasta în Hunedoara, de exemplu, au fost depuse peste 100 de plângeri, în timp ce în Cluj numărul a fost de 80.

Numărul plângerilor depuse la ANPC de la începutul acestei luni

Satu Mare 17
Arad 30
Harghita 13
Sălaj 70
Cluj 80
Timiş 60
Hunedoara 100
Mureş 50

Sursă: ANPC /Gândul.ro

Lasati un comentariu