Cum obţii cel mai bun preţ pentru maşina ta, la vânzare

• publicat la: 30 septembrie 2010
Cum obţii cel mai bun preţ pentru maşina ta, la vânzare

Te-ai hotărât să-ţi vinzi maşina? Acest lucru nu trebuie să se transforme intr-un coşmar acum, pe timp de criză, când toţi am devenit brusc mai cumpătaţi, mai pretenţioşi, aşadar mai puţin dornici să scoatem bani din buzunar de cum vedem o ofertă, oricât de bună ar fi ea.

Cei care işi vând maşina in acest moment au de-a face cu clienţi extrem pretentioşi, care stiu ce vor şi vor de obicei ieftin. Nu este uşor, aşadar, să-i convingi că tu le oferi ceea ce caută, dar in acelaşi timp să faci şi tu, ca vânzător, o afacere profitabilă.

Samsarii pregătesc şi, mai mult decât atât, „cosmetizează” maşini de zeci de ani. Aşa că de ce nu am putea „fura” şi noi câteva dintre trucurile lor? Iată câteva aspecte de care trebuie să ţii seama atunci când iţi vinzi maşina, pentru a face o impresie frumoasă şi pentru a obţine preţul dorit.

1. Gândeşte ca un dealer

Vrei să-ţi vinzi maşina veche pentru că ai pus ochii pe una nouă, dar competitia este dură, iar cumpărătorii sunt mai avizaţi ca niciodată, graţie ofertei mari de pe piaţă. Atunci, mai bine nu ai aştepta să-ţi fie apreciată sinceritatea şi ai incepe să iţi aranjezi maşina ca pentru un eveniment important.

Retuşul zgârieturilor sau al ciupiturilor de vopsea de pe caroserie reprezintă o alternativă la vopsit, care se poate dovedi a nu fi deloc rentabil şi nu trebuie să ajungi chiar până aici. Ai fi uimit să afli că o simplă curăţare face minuni.

Iată ce metode folosesc dealerii de maşini second-hand pentru a scoate cât mai mult in evidenţă calităţile maşinii: aspiră bine interiorul, inlătură mirosurile neplăcute, cum ar fi cel de tutun, şterge bine geamurile şi toate suprafeţele lucioase, curăţă covoraşele şi scaunele, lustruiesc exteriorul, ii dau cu ceară profesională, spală motorul cu jet de abur cald, polişează suprafetele cromate, folosesc tot felul de spray-uri de inlăturare a murdăriei şi apoi de protecţie inclusiv pentru elementele din plastic şi pentru cauciucuri.

Sunt experţi care nu recomandă, de pildă, spălarea motorului, susţiâand că asta ar ridica bănuieli din partea cumpărătorului.

Pe cât posibil, fii atent la mărunţişuri, să nu lipsească nimic (de la accesorii ale bordului şi până la roata de rezervă) pentru că asta arată cât de grijuliu ai fost cu maşina ta. De asemenea, dă bine ca ornamentele să fie intregi, chiar dacă nu sunt cele originale.

2. „Banalele” aspecte tehnice pot face diferenţa

Dacă autoturismul are nevoie de reparaţii majore, asta este o altă poveste. Dar dacă te prezinţi cu un bec ars sau cu capace neingrijite, nu faci decât să demonstrezi că eşti un tip delăsător, iar cumpărătorul nu se va gândi decât la ce altceva ai „uitat” să repari. Astfel, ai grijă să nu ai niciun bec sau LED stricat la bord, in faruri şi stopuri.

Schimbă uleiul şi alte lichide la momentul potrivit. Nu laşi o impresie prea bună dacă te prezinţi cu uleiul negru, cu excepţia cazului când maşina este diesel, iar uleiul se innegreşte şi după 5 kilometri parcursi, altfel nu ai nicio scuză şi orice client se va intreba dacă nu cumva neglijenţa ta ar fi putut să afecteze fiabilitatea autovehiculului! La fel, dacă nivelul lichidului de frână sau al celui de răcire este aproape de limita inferioară, nu uita să-l completezi.

Spune-mi ce anvelope ai, ca să-ţi spun cine eşti. Uzura lor arată stilul agresiv de şofat sau, din nou, indolenţa. Apoi, studiile arată că 5% din accidentele rutiere de pe autostrăzi se datorează presiunii inadecvate din anvelope şi că nu mai puţin de 60% dintre autoturisme au presiunea scăzută cu aproximativ 25% faţă de cea normală.

Cercetările mai demonstrează că presiunea din anvelope are un impact direct asupra performanţelor autovehiculului. Astfel, o anvelopă cu o presiune insuficientă creşte simţitor distanţa de frânare pe suprafeţele umede, prezintă un risc mărit de explozie şi duce la creşterea consumului de carburant.

Reparaţiile şi reviziile anterioare nu sunt o ruşine, dacă ai un dosar in care păstrezi „istoricul tehnic” al maşinii tale nu strică să il arăţi, pentru că asta demonstrează că ai fost un proprietar grijuliu.

3. Stabileste preţul corect

Bineinţeles că orice proprietar vrea cât mai mult pe maşina lui, dar asta nu inseamnă că poate să şi obţină. Studiază atent ofertele de pe piaţă cu parametri similari şi vezi cam pe unde se plasează anunţul tău. Dacă maşina este intr-o stare foarte bună şi nu este foarte rulată, preţul va fi ceva mai mare. In schimb, kilometrii parcurşi peste medie scad din valoare, ca şi starea generală a maşinii. De ştiut este şi faptul că ediţiile speciale şi limitate nu valorează mai mult decât modelele de serie, decât dacă au nişte dotări extraordinare.

După stabilirea preţului, nu uita să adaugi cam 10% din sumă, ca să ai o marjă generoasă de negociere, in cazul in care vinzi maşina către un particular.

4. Scrie un anunţ „irezistibil”

Evident, anunţul trebuie să includă cât mai multe specificaţii (modelul exact, anul fabricaţiei, anul primei inmatriculări, dacă are carte service, culoare, motor, cilindree, putere, consum, kilometri parcurşi, dotări standard, eventuale dotări opţionale şi, nu in ultimul rând, preţul). Evită clişeele de tipul: „Kilometri reali”, „A aparţinut unei doamne in vârstă”, „Tinută doar in garaj”.

Si fotografiile sunt extrem de importante. Trebuie să organizezi „şedinţa foto” cu mare grijă, evită locurile intunecoase şi murdare (adică de preferat ar fi să nu postezi imagini din parcare sau din garaj), maşina să fie curăţată şi „aranjată” in prealabil. Evită fotografiile făcute in grabă, cu telefonul mobil, pentru că asta spune multe despre cât de mult iţi dai interesul in ceea ce faci, dar nici maşina nu va fi pusă intr-o lumină prea bună. Un plus il reprezintă şi imaginile cu detalii: motor, interior, jante, fă poze din mai multe unghiuri şi axează-te pe pluuri, dar nu e rău să arati şi câte un mic defect.

In general, este bine să eviţi abrevierile, pentru că nu toata lumea le inţelege. Acum, să nu exagerăm, dacă scrii A/C majoritatea cumpărătorilor vor inţelege că este vorba despre aer condiţionat, la fel cum vor şti şi ce inseamnă ABS.

Pentru ca anunţul tău să ajungă la toate categoriile de posibili cumpărători, nu te limita la un singur mediu: publică-l pe Internet, pe site-urile specializate, pe Facebook, dă anunţ pe Messenger şi, bineinţeles, in ziare.

5. Intâlnirea cu potenţialii cumpărători şi negocierea

Trebuie să ai foarte multă răbdare şi să răspunzi tuturor intrebărilor, insă ai grijă să nu oferi prea multe detalii la telefon sau prin mesaje, ci stabileşte intâlniri. Tot astfel, când vine vorba despre negociere, aceasta nu se face niciodată prin telefon, ci personal. Dacă vezi că interlocutorul tău insistă să afle cât mai multe informaţii, fără să aibă gânduri serioase de a veni la o intâlnire, atunci poţi spune sigur că negocierea a eşuat.

Odată ajuns la intâlnire, ai mare grijă pe mâna cui laşi maşina! Este bine să nu mergi singur şi, dacă potentialul cumpărător nu-ti inspiră incredere, nu-i da maşina ca să o testeze. Au fost nenumărate cazurile când „cumpărătorii” s-au urcat la volan şi au „uitat” să aducă maşina inapoi sau când proprietarul a lăsat cheile in contact, iar hoţii au profitat de ocazie şi au fugit cu maşina.

Dacă ţi se pare că respectivul şofer este puţin cam agresiv pentru gustul tău, incearcă să pui capăt testului. Iarăşi, au existat situatii in care posibilul cumpărător a avariat maşina, iar proprietarul a rămas să plătească pagubele.

In caz că ţi se pare ceva suspect, cere-i posibilului cumpărător carnetul de şofer şi ia-i numărul. Precauţia extremă este să nu-l laşi să se atingă de maşina ta. Apoi, nu da maşina definitiv inainte de perfectarea actelor şi când primeşti banii mergi la o bancă pentru a-i verifica.

Totuşi, nu uita să rămâi flexibil. Dacă nu iţi convine oferta sau dacă persoana interesată de maşina ta nu a reuşit să-ţi câştige deloc increderea, cu siguranţă vor  mai fi doritori.

Incont.ro

Lasati un comentariu