Carnea de porc: beneficii şi riscuri

• publicat la: 10 December 2010
Carnea de porc: beneficii şi riscuri

Carnea de porc a devenit in ultimul timp unul dintre alimentele cele mai iubite şi consumate, in ciuda efectelor dăunătoare. Unele persoane consideră carnea de porc o alternativă sănătoasă la carnea de vită, insă specialiştii avertizează că această opţiune culinară solicită precauţii speciale: carnea de porc poate dăuna stării de sănătate sau poate provoca chiar deces.
Aşadar, care este realitatea? Este carnea de porc unul dintre alimentele de care trebuie să ne ferim?

Beneficiile nutritive

Carnea de porc in stare naturală este săracă in clorura de sodiu şi are un conţinut bogat de proteine.
Reprezintă de asemenea o sursă bună de vitamine şi minerale, necesare unui organism sănătos: fier, magneziu, fosfor, potasiu şi zinc, şi o serie de vitamine din grupa B, cum ar fi vitamina B6, B12, acid nicotinic, tiamina, riboflavina.

Proteine
Carnea de porc este o sursă minunată de proteine. O porţie de carne de 100 de grame oferă aproximativ jumătate din necesarul zilnic al unei persoane adulte.

Grăsimi
- Conţinutul de grăsimi al cărnii de porc depinde de partea din care provine (piept, cotlet, etc); carnea “cea mai slabă” are un conţinut de 6g grăsime per 100g de carne;
- Carnea de porc conţine mai multe grăsimi nesaturate decât grăsimi saturate;
- Carnea de porc conţine Acidul linoleic conjugat, considerat de către experţi ca fiind un bun aliat al organismului impotriva cancerului sau al bolilor cardiovasculare;

Sfaturi utile in prepararea cărnii:
- Inainte de gătire, se recomandă indepărtarea părţilor cu grăsime de pe bucata de carne;
- Se recomandă metodele dietetice de preparare a cărnii, cum ar fi rotisorul, grătarul, prăjirea fără ulei, fierberea;
- Carnea de porc trebuie consumată in porţii rezonabile; porţia recomandată este de 100 de grame.

Fier
- Carnea de porc este o sursă bună de fier pentru organism şi este recomandată a fi introdusă in dietă, cu măsura, in cazul anemiei feriprive (prin carenţă de fier);
- O porţie de 100 de grame de carne de porc oferă 15% din necesarul zilnic de fier;

Zinc
- prin consumarea a 100 de grame de carne de porc se asigură 30% din necesarul zilnic de zinc;
- conform studiilor, persoanele care exclud din dietă carnea, de orice tip, se confruntă cu deficienţă de zinc;
- fierul, zincul şi vitamina D conţinute de carnea roşie sunt absorbite mai eficient de către organism, spre deosebire de alte alimente care le conţin;

Consumată in cantităţi moderate, carnea de porc este o bună sursă de energie, având efecte benefice asupra pielii, ochilor, sistemului nervos, oaselor şi performanţelor mentale. Prin conţinutul de antioxidanti esenţiali, carnea de porc asigură o mai bună imunitate a organismului.

Riscurile asupra sănătăţii

Negătită, carnea de porc poate fi purtătoare de paraziţi sau boli latente. Servită după indepărtarea părţilor pline de grăsime şi gătită fără a fi prăjită in ulei, carnea de porc are un conţinut scăzut de grăsimi; in sens opus, consumarea părţilor pline de grăsime reprezintă un factor de risc pentru nivelul de colesterol ca urmare a conţinutului bogat de grăsimi saturate.

Carnea de porc şi infecţia cu trichineloză

Porcii au reputaţia de animale murdare, fiind predispuşi la infecţii cauzate de paraziţi – trichinela. Trichinela este un vierme minuscul ce trăieşte in muşchiul porcului şi care poate provoca – la om, prin consumarea de carne de porc – o boală parazitară denumită Trichineloza – principalul risc al consumului de carne de porc.
La nivel mondial, in ultimii 10 ani, afecţiunile provocate de consumul de carne de porc au scăzut simţitor.
Deşi in ultimii 10 ani s-a observat un trend descendent al incidenţei cazurilor de trichineloza, România ocupă locul 1 in rândul incidentelor inregistrate in ţările UE, situaţie cauzată de lipsa de informare a populaţiei – aplicarea măsurilor de prevenţie şi control.

Semne şi simptome:
Majoritatea infecţiilor cu trichineloza sunt asimptomatice şi nu prezintă complicaţii; in schimb, infecţiile grave pot reprezenta un pericol pentru sănătate.
Principalele simptome sunt:
- diaree, greaţa, dispnee – in primele zile de la infectare;
- dureri abdominale;
- dureri de cap, febră, tuse, lăcrimare, dureri musculare – in momentul in care viermii migrează in organism;
Cele mai grave complicaţii sunt reprezentate de pătrunderea viermilor in sistemul nervos central, unde, deşi nu pot supravieţui, pot provoca deficite neurologice importante (ex: ataxia) sau chiar deces.

Pentru prevenirea infectării cu trichineloza se recomandă gătirea cărnii de porc la o temperatură de 76 grade Celsius (170 grade Fahrenheit); de asemenea, s-a dovedit ca prin congelarea cărnii timp de de cel puţin 20 de zile, poate fi ucis parazitul.

Teniaza

Porcul este purtător al unui număr variat de paraziţi intestinali dintre care cei mai comuni sunt Taenia solium, o specie de viermi plaţi; prin servirea de carne nepreparată sau insuficient preparată termic, aceşti paraziţi se pot transfera şi la om, provocând o boală parazitară denumită Teniaza.
Principalele simptome ale acestei boli sunt:
- dureri abdominale difuze (localizate in special in epigastru);
- lipsa apetitului alimentar şi scăderea in greutate;
- migrena persistentă;
- greaţă, vărsături;

In cazuri grave, teniaza poate provoca ocluzie intestinală – când tenia este foarte lungă, crize convulsive – când larvele migrează in creier şi multe alte complicaţii şi probleme de sănătate.

Infestarea cu Taenia solium poate fi prevenită prin testarea sanitară a cărnii şi pregătirea termică inainte de consumare.

sursa  Sfatul medicului

Lasati un comentariu