Cum scapi de “nervi” la muncă

• publicat la: 3 December 2010
Cum scapi de “nervi” la muncă

Capacitatea de a fi mereu pozitiv la muncă este esenţială pentru ca orele petrecute la birou sau serviciu să nu devină o corvoadă.

E simplu să spui cuiva să zâmbească şi să crezi că i-ai dat cel mai bun sfat, in realitate, pentru el, zâmbetul s-ar putea să fie cel mai dificil lucru de făcut in acel moment.

Un şef pozitiv este unul responsabil

In plus, cel puţin in cazul şefilor, este esenţial ca aceştia să fie pozitivi pentru ca atmosfera să fie una benefică. Si asta pentru că atitudinea, starea de spirit, este una contagioasă, dupa cum a arătat un studiu realizat de Universitatea Pennsylvania.

In plus, o atitudine pozitivă a superiorilor ridică performanţele atât individuale, cât şi de grup, la locul de muncă, a demonstrat şi un studiu realizat in 2007 de Universitatea Fairfield, după cum relatează Forbes.

Mai ales in condiţiile actuale, in care mulţi dintre salariaţi caută la liderii lor calmul in imprejurări de-a dreptul haotice, după cum declară autorul lucrării “Leading from the Front: No-Excuse Leadership Tactics for Women”.

In general, starea proastă şi iritarea sunt efecte ale furiei, temerilor de a eşua, reale sau inchipuite. Unii oameni admit că ţipă, plâng, sunt temperamentali şi schimbători, acesta fiind felul lor de a se manifesta. Doar că acest gen de comportament duce la instrăinare şi la erodarea credibilităţii in faţa celorlalţi.

Ce poţi face pentru a te stăpâni şi a-ţi aşeza pe faţă un zâmbet real şi nu forţat? Răspunsul l-au dat câţiva psihologi. In timp ce unele sfaturi sunt cel puţin interesante, altele sunt binecunoscute, dar chiar şi aşa merită repetate.

Tinând cont că urmează o altă săptămână de muncă, vacanţa a trecut sau mai e mult până la ea sau că anul acesta nu mai vine, sau că mai ai atâţia ani până la pensie…

Fii cu mintea acolo!

Când te simţi irascibil sau supărăcios e uşor să dai vina pe toate nefericirile din viaţa ta. Poţi arăta inspre şef, soţ, intersecţia imposibilă etc.

Dar chiar dacă fiecare in parte sau toţi la un loc reprezintă o problemă, ei nu sunt stăpâni peste reacţiile tale. Eşti singurul răspunzător pentru asta.

Controlul proprilor reacţii nu e decât managerierea propriilor gânduri, explică psihologii.

Dacă şeful iţi dă un proiect cu un termen-limită aproape imposibil, e uşor să te pierzi cu firea şi să te trezeşti gândind: “Nu pot să cred că-mi face asta din nou! Chiar nu realizează că mai am incă 10 lucruri de făcut săptămâna asta? Ca să nu mai vorbim de familia care are nevoie de mine intreagă… nu că ar avea de unde să ştie ce inseamnă asta…”.

Cu alte cuvinte, ce faci in acele momente se cheamă irosire de timp şi energie preţioasă, gândindu-te la restul problemelor pe care le ai pe cap şi făcându-ţi mii de gânduri legate de un viitor sumbru.

Soluţia, in aceste condiţii, este să incerci să revii in prezent, in locul in care te afli, adică la muncă. Si ori să te apuci de proiectul imposibil, ori să ceri ajutor, ori să-i explici şefului de ce termenul-limită este imposibil de respectat.

Tine tălpile pe podea!

Tot psihologii sunt cei care recomandă ca tălpile să fie literalmente pe podea atunci când lucram la birou. Această poziţie ne ajută să ne amintim in orice moment locul in care ne aflâm.

Putem sta in picioare sau aşezaţi, cu condiţia ca tălpile să se afle pe podea. Sub nicio formă nu trebuie să stăm cu picioarele sub şezut, chiar dacă natura jobului ne-ar permite această poziţie, pentru că mintea tinde să plece departe şi cu greu ne-am mai putea aduna.

Este permisă şi poziţia picior peste picior, cu condiţia ca, din când in când, să impingem cu talpa aflată pe sol in podea, pentru a conştientiza mai bine locul in care ne aflăm. Se garantează astfel picajul in mare viteza din lumea viselor in lumea reală, concretă.

Fă exerciţii de respiraţie!

O stare proastă işi are rădăcinile in creier, dar se reflectă şi asupra fizicului. De unde şi necesitatea unei soluţii la nivel fizic.

Tehnicile de respiraţie pot diminua efectul pe care o stare proastă il poate avea asupra noastră, oprindu-ne de la gesturi necugetate, cum ar fi ridicarea tonului.

A respira cu lăcomie nu inseamnă doar a apăsa pe butonul de “pauză”, explică psihologii. Atunci când ceva ne supără, de cele mai multe ori ne blocăm şi uităm să respirăm; suntem prea nervoşi.

“Când simţim o ameninţare, partea primitivă din creier pregăteşte corpul să lupte, să fugă sau să ingheţe, trimiţând sânge in braţe şi picioare, deci departe de creier, ceea ce măreşte starea de confuzie”, explică ei.

Tehnicile de respiraţie, in cadrul cărora se respiră incet, adânc şi ritmic pot elimina acest tip de răspuns. Atunci când inspiri adânc, mesajul trimis către creier este că situaşia se află in control.

Pentru a beneficia cât mai mult de pe urma acestor tehnici, se recomandă ca acestea să fie executate timp de 10 minute zilnic. Altfel, va fi dificil să obţii efectul maxim exact in momentul critic.

Si sportul ajută!

Deşi ar putea părea ciudat, exerciţiile fizice reprezintă o altă cale, pe cât de simplă, pe atât de eficientă, in stăpânirea emoţiilor negative la serviciu. Din păcate, e un pic cam dificil să te apuci de sport când ştii că in 15 minute ai intâlnire cu acel client de temut. Nici de Pilates nu poate fi vorba.

Din fericire, nici măcar nu e nevoie să faci asta. O plimbare de 10 – 15 minute pe coridoare sau prin curtea instituţiei, dacă nu ai posibilitatea de a ieşi de acolo, face minuni, explică profesorul de psihologie Robert Thayer, de la Universitatea de Stat din California.

“Are un efect pozitiv şi imediat”, explica Thayer. “Acest tip de plimbare alungă tensiunea din muşchi şi energizează organismul”.

sursa  ziare.com

Lasati un comentariu