Instalația pentru GPL se amortizează într-un an

• publicat la: 21 februarie 2011
Instalația pentru GPL se amortizează într-un an

Creșterea prețurilor benzinei și motorinei îi determină pe șoferi să caute soluții pentru reducerea costurilor de utilizare a autoturismelor. Sistemele GPL au tot mai mulți adepți.
Posesorii români de automobile se descurcă tot mai greu cu acoperirea costurilor de utilizare ale acestora. Prețurile carburanților, majorate repetat și abrupt în ultima perioadă, îi fac pe mulți șoferi să caute metode alternative, iar cea mai ieftină și la îndemână pare a fi montarea unui sistem de alimentare cu gaz petrolier lichefiat (GPL). Cum prețul actual al benzinei este de peste 5 lei/litru, iar cel al gazului de doar 2,7-2,8lei, soluția nu este deloc de neglijat. Așa se face că, în ultima vreme, comercianții de sisteme auto GPL și chiar șefii unor mărci care au în ofertă mașini cu sistemul respectiv montat din fabrică se bucură de tot mai multe solicitări. În ciuda faptului că mulți dintre șoferii români se tem să umble cu „bomba“ în portbagaj. Reprezentanții companiilor care montează sau vând sisteme omologate de alimentare cu GPL susțin că teama este nejustificată.
„Dacă instalația este omologată și montajul este făcut conform standardelor, pericolele sunt la fel de mici sau de mari ca în cazul vehiculelor dotate cu rezervoare de benzină sau motorină“, a declarat pentru Capital product-managerul Skoda, Daniel Moise.
Oferte pe măsura buzunarului
Marca cehă are în ofertă o variantă a modelului Octavia echipată cu un sistem dual de alimentare (benzină-GPL). Costul minim al unei mașini Octavia Classic 1.6 MPI GPL, care dezvoltă 98 CP, este de 14.537 de euro, cu circa 1.500 de euro mai mult decât același model alimentat doar cu benzină. Și Dacia a avut și încă are în oferta modele alimentate dual.

Anul trecut, 4% dintre modelele Logan MCV şi 3% dintre berlinele Dacia Logan (în versiunile de motorizare 1.4-75CP şi 1.6-90CP) vândute în România au fost vehicule dotate din uzină cu instalaţie GPL“, ne-au declarat oficialii constructorului autohton. Din nefericire, în acest moment, în gama Dacia mai este disponibil un singur model echipat cu instalaţie GPL din uzină: Logan MCV în configuraţia cu cinci locuri, în versiunile de echipare Préférence şi Lauréate. Prețurile celor două versiuni disponibile sunt de 10.750 euro în cazul Préférence și 11.750 euro în cazul Lauréate.

Conform companiei, însă, foarte curând se va comercializa din nou şi berlina Dacia Logan cu sistem GPL, în versiunea de motorizare 1.2-16V (75CP).
În cazul Dacia, diferența de preț între modelul de bază și cel cu alimentare duală este de doar 650 de euro.

Dacă diferența vi se pare totuși mare și nejustificată, există și varianta montării unui sistem GPL de la un distribuitor autorizat. În funcție de marca instalației și de motorizarea vehiculului pe care aceasta trebuie montată, prețurile fără manoperă sunt cuprinse între 300 și 800 de euro.

Înainte de a apela însă la un atelier de montaj, este indicat să verificați cu atenție autorizarea acestuia. „Instalaţia GPL poate presupune şi riscuri, în cazul în care nu este omologată de către Registrul Auto Român sau dacă montajul ei este defectuos – dacă se realizează într-un service sau un atelier neautorizat pentru astfel de operaţiuni“, atrag atenția cei de la Dacia.

Ce presupune și ce beneficii aduce montarea unei instalații GPL? Primul care trebuie știut este acela că performanțele mașinii pot scădea ușor prin activarea alimentării cu GPL de la butonul amplasat pe bord. Nu este vorba decât de „dispariția“ a 4-5 CP. Apoi, amplasarea buteliei se poate face fie în locul roții de rezervă, renunțând la aceasta, fie în portabgaj, care devine astfel mai mic.

Un calcul simplu, realizat pentru o mașină cu un consum mediu de benzină de 10 litri la100 km care parcurge anual 15.000 km, ne arată că montarea unei instalații GPL în valoare de 700 de euro poate fi amortizată în numai un an, la actualele prețuri ale carburanților. În cazul flotelor, economia realizată astfel va fi, fără doar și poate, considerabilă. Cu toate acestea, potrivit reprezentanților Dacia, numai 20% din totalul vânzărilor de modele cu sistem GPL au fost realizate către societăți comerciale.

279.000 de unități din totalul de 1,9 milioane de mașini vândute anul trecut în Italia au avut în dotare sisteme de alimentare cu GPL.

sursa capital.ro

Lasati un comentariu