Car-sharing: economii anuale de 3.000 € pentru fiecare automobilist

• publicat la: 24 martie 2011
Car-sharing: economii anuale de 3.000 € pentru fiecare automobilist

Noul sistem, care se extinde rapid în întreaga lume, furnizează mijloace auto de transport într-un regim flexibil și convenabil, permițând totodată descongestionarea marilor orașe.

Din toamna acestui an, Parisul va beneficia de un nou sistem de transport, destinat atât rezidenților, cât și turiștilor. După ce Velib, mult lăudatul sistem de închiriere a bicicletelor pe termen scurt, și-a dovedit utilitatea, primăria din Orașul Luminilor a semnat cu compania Bollore un contract pentru implementarea unui sistem similar, dar care oferă ca mijloc de transport mașini electrice de mici dimensiuni. ­Denumit Autolib, modul de a împărți timpul de utilizare a unei mașini este, de fapt, varianta mai performantă a unor soluții promovate de companii cum sunt Zipcar, Flexcar, GoGet sau, a sistemelor Daimler car2go, MU by Peugeot sau BMW on Demand.

Dacă Zipcar, fondată în 2000, pune la dispoziția clienților mașini de toate dimensiunile, cu diverse motorizări, ultimele trei sunt servicii oferite direct de mari producători auto care au realizat potențialul imens al afacerii. Un studiu realizat de Frost & Sullivan anul trecut estimează creșterea numărului de clienți ai sistemelor car-sharing din întreaga lume de la 900.000, în 2009, la 10 milioane în 2016, an în care veniturile globale ale noii industrii vor depăși 5 miliarde de euro.

Instrucțiuni de utilizare

Sistemul presupune plata unui abonament lunar sau anual, care variază de la un furnizor la altul, pentru utilizarea mașinilor puse la dispoziția clienților în mai multe parcări special amenajateîn aria deservită. De exemplu, în zona orașului german Ulm, unde Daimler oferă clienților săi serviciul car2go, există 25 de puncte în care pot fi găsite la orice oră vehicule smart.

Prin simpla apropiere de parbrizul mașinii a cardului primit la înscrierea în clubul car2go, se activează deschiderea automată a ușilor. În torpedo se găsesc cheia, asigurarea, cardul pentru alimentarea cu carburant și cel de acces în spălătoriile auto partenere.

Mașina poate fi luată sau lăsată în oricare dintre cele 25 de parcări speciale din Ulm. Utilizatorul este taxat cu 19 euro la înregistrare și apoi cu 19 eurocenți pentru fiecare minut, dar nu mai mult de 9,90 euro pe oră.

La prima vedere costul poate părea ridicat, dar, pentru o justă apreciere, el ar trebui comparat cu costurile achiziţionării unei maşini, asigurării, întreținerii etc. acesteia.

De altfel, potrivit calculelor făcute de cei de la Zipcar, companie care își desfășoară activitatea în SUA, Canada, Marea Britanie și Spania, închirierea unui Volkswagen Golf cu care sunt parcurși anual 8.000 de kilometri îl costă pe client doar 1.700 de euro, în timp ce utilizarea pe aceeași distanță a aceluiași Volkswagen Golf aflat în proprietatea automobilistului îl duce pe acesta la costuri de circa 4.700 de euro. De unde rezultă o economie anuală netă, matematic demonstrată, de 3.000 de euro în favoarea utilizatorului de servicii car-sharing.

Parisul văzut din Bluecar

Atât parizienii, cât și turiștii aflați pe malurile Senei vor beneficia din toamnă de un sistem car-sharing chiar mai avansat. Compania Bollore va pune la dispoziția clienților, prin sistemul Autolib, 3.000 de mașini electrice Bluecar, amplasate în nu mai puțin de 1.000 de stații. Costul serviciului va însemna 12 euro pentru abonament și câte cinci euro pentru fiecare jumătate de oră de utilizare. Pentru încurajarea călătoriilor scurte, este posibil ca tarifele să crească odată cu timpul de utilizare.

Oficialii primăriei din capitala Franței sunt convinși că Autolib va avea cel puțin același succes ca și Velib, mizând pe faptul că 58% dintre parizieni nu dețin un automobil, iar timpul de utilizare efectivă a mașinii proprii este doar de 5% din durata unei zile, în restul de 95% acestea stând nefolosite în parcări. Dacă adăugăm și că 16% dintre parizieni își folosesc mașina personală doar o dată pe lună, este de înțeles speranța că Autolib va descongestiona străzile de mașini parcate, dacă utilizatorii vor renunța complet la mașina personală.

Sisteme car-sharing funcționează și în alte orașe, cum sunt Londra, Barcelona, Hamburg, Chicago sau Vancouver.

100 mil. de euro va investi compania Bollore în sistemul car-sharing Autolib, care va fi lansat  în toamna acestui an la Paris

sursa  Capital.ro

Lasati un comentariu