De ce petrolul se ieftineşte iar benzina rămâne tot scumpă

• publicat la: 18 March 2011
De ce petrolul se ieftineşte iar benzina rămâne tot scumpă

Ieftinirea benzinei şi a motorinei este posibilă în actualul context de piaţă, dar nu şi sigură, spun oficialii companiilor petroliere locale chestionaţi de incont.ro. Ei explică însă că deşi preţul petrolului a scăzut pe bursele internaţionale, acesta nu este un factor suficient de puternic ca să coboare singur preţurile carburanţilor la pompele din România. De ce?

În primul rând, pentru că benzina şi motorina sunt legate direct ca şi preţuri de cotaţiile produselor petroliere şi nu de cele ale petrolului.

“Să vedem cum evoluează benzina şi motorina pe pieţele internaţionale şi o să scădem preţurile dacă este cazul”, spune unul dintre petroliştii întrebaţi.

Între timp, în benzinării, românii scot din buzunar cei mai mulţi bani, istoric vorbind, ca să-şi facă plinul dorit. Acest lucru fiind valabil pentru cei care îşi mai permit să facă un plin.

Preţul petrolului Brent a scăzut marţi cu peste cinci dolari, la 108,39 dolari pe baril, în condiţiile în care agravarea crizei nucleare din Japonia, provocată de cutremurul şi valul tsunami de vineri, a amplificat reticenţa la risc a investitorilor, transmite Reuters, preluat de Mediafax.

De altfel, un nou cutremur cu magnitudinea de 6,2 s-a produs marţi în Japonia, la câteva ore după ce Agenţia nucleară franceză a evaluat criza nucleară japoneză de nivelul 6 pe scara INES a accidentelor atomice, de la unu la sapte. Accidentul de la Cernobâl din 1986 a fost de gravitate şapte.

Teoretic, ce se întâmplă acum în Japonia ajută preţul internaţional al petrolului să coboare şi mai mult şi indirect ar putea ajunge să ieftinească şi carburanţii din Romania. Cu ce preţ nu este cazul să intrăm aici în astfel de discuţii.

Care sunt explicaţiile?

Cererea de petrol din Japonia, al treilea mare consumator de ţiţei la nivel mondial, este probabil să scadă pe termen scurt, din cauza blocajelor de producţie şi din transporturi.

Ulterior, cererea ar putea creşte, fiind posibil ca ţara să înlocuiască centralele nucleare cu cele pe petrol, în timpul reconstrucţiei.

Acest lucru va avea iarăşi un impact foarte mare asupra preţului dacă se va întâmpla…

Să revenim însă la situaţia din România.

Oficialii OMV Petrom, liderul pieţei interne de distribuţie carburanţi, au declarat pentru incont.ro că analizează cotaţiile produselor petroliere şi vor lua o decizie în consecinţă dacă situaţia o va cere.

Preţurile Petrom au o evoluţie dinamică bazată pe cotaţiile internaţionale la produse petroliere, competiţia de pe piaţa şi politica fiscală. Politica de preţuri a Petrom este una moderată, care reflectă trendul cotaţiilor internaţionale şi nu vârfurile”, argumentează reprezentanţii Petrom.

AIE: Europenii se reorientează spre maşinile pe benzină, în detrimentul celor pe motorină

Europenii se reorientează spre maşinile pe benzină, după caţiva ani în care au fost populare vehiculele pe motorină, potrivit unui studiu al Agenţiei Internaţionale pentru Energie (AIE).

“În ultimii doi ani, flota de vehicule din Europa a înregistrat evoluţii interesante, care dacă s-ar menţine pe termen lung ar putea eventual modifica structura cererii de produse petroliere pe continent. În 2009, pentru prima dată din 2003, cota înmatriculărilor de maşini diesel a scăzut sub 50% din total, respectiv 46,3%, pentru cele cinci pieţe principale – Franţa, Germania, Italia, Spania şi Marea Britanie”, se arată în raportul lunar al AIE, citat de Reuters.

Evoluţia este explicabilă parţial prin costurile mai mari la umplerea unui rezervor cu motorină. In plus, înăsprirea reglementărilor de mediu ar putea creşte cu până la 5% preţul maşinilor diesel noi, conform AIE.

Industria de rafinare din Europa va fi afectată de reducerea interesului pentru maşinile pe motorină, însă impactul nu trebuie exagerat, au afirmat specialiştii agenţiei.

Aproximativ două treimi din flota de maşini aflate în uz în Europa funcţionează pe bază de benzină. În Franţa şi Spania însă maşinile pe motorină depăşesc uşor 50% din parcul auto.

AIE:Ritmul de creştere a economiei globale va scădea dacă preţul petrolului rămâne la nivelul actual

Agenţia Internaţională a Energiei (AIE) apreciază că avansul economiei globale va încetini semnificativ dacă preţul petrolului rămâne la actualele niveluri ridicate, transmite AFP.

“Dacâ preţurile se menţin la nivelurile din prezent sau cresc, economia mondială ar putea încetini semnificativ din septembrie 2011 sau chiar mai devreme. Evaluarea impactului preţurilor este, însă, dificil de făcut”, menţionează AIE într-un raport lunar.

Agenţia menţionează studii potrivit cărora o majorare de 10% a cotaţiilor ţiţeiului are un impact de 0,2-0,7 puncte procentuale asupra Produsului Intern Brut (PIB) după un an şi de până la 1,4% după doi ani.

Preţurile actuale ale petrolului sunt cu 50% peste cele din 2009-2010.

Erste: Preţul petrolului va creşte până la 150 de dolari pe baril

Preţul petrolului nu reflectă încă pe deplin instabilitatea din Orientul Mijlociu şi va continua să crească până la nivelul de 150 dolari pe baril, însă în a doua parte a anului va începe să scadă, până la o medie anuală de 124 dolari, apreciază analiştii Erste Group.

“Evenimentele politice care au loc în unele ţări arabe reprezintă cel mai important factor al instabilităţii. Deocamdată, acesta nu se reflectă încă pe deplin în preţuri. Nu cred că situaţia se va stabiliza prea curând”, afirmă Ronald Stoferle, analist în sectorul materiilor prime din Erste Group.

Preţul record de 147 dolari pe baril a fost atins petru prima şi singura dată în 2008, din cauza tensiunilor legate de programul nuclear derulat de Iran.

Sursa citată arată că dacă producţia de petrol va fi întreruptă în Libia sau Algeria, chiar şi pe perioade scurte, rezervele Arabiei Saudite vor fi epuizate.

Analiştii departamentului de cercetare al Erste Group preconizează un preţ mediu de 124 dolari pe baril pentru petrolul Brent în 2011.

În opinia analiştilor de la Erste Group, Arabia Saudită prezintă cel mai mare risc de declanşare a unei creşteri abrupte a preţului petrolului până la peste 200 dolari pe baril, atât pentru că dacă situaţia socială şi politica s-ar înrăutăţi, această ţară nu ar reuşi să crească rapid capacităţile de rafinare, cât şi din cauză că există riscul unui blocaj pe cele mai importante rute de transport al petrolului.

“Credem că majoritatea riscurilor se află la un punct maxim în ceea ce priveşte preţul petrolului”, potrivit lui Stoferle.

Pe de altă parte, având în vedere că 64 de ţări au atins deja rata sustenabilă maximă de extracţie a petrolului, gazele naturale, în special cele şist, vor avea un rol tot mai important, iar activităţi masive de explorare a acestui tip de combustibil vor fi derulate în Polonia şi Ucraina.

“Exploatarea rezervelor de gaz de şist din Europa va dobândi o importanţă enormă”, estimează Stoferle.

sursa  Incont.ro

Lasati un comentariu