Ce drepturi au românii ca pasageri în UE

• publicat la: 16 April 2011
Ce drepturi au românii ca pasageri în UE

Dacă avionul cu care călătoriţi întârzie trei ore, aveţi dreptul la aceleaşi compensaţii ca şi atunci când se anulează cursa. Călătorii pot primi compensaţii pentru incidentele petrecute pe teritoriul României numai când merg cu avionul.

Meglena Kuneva, consilier special pentru drepturile pasagerilor al vicepreşedintelui Comisiei Europene Siim Kallas şi fost comisar european pentru protecţia consumatorilor, s-a aflat timp de o zi în România, pentru a promova drepturile pasagerilor. Este vorba de o campanie de promovare care a început anul trecut, după finalizarea întregii legislaţii europene în domeniu, şi după ce s-a constatat că mulţi dintre cetăţenii Uniunii nu-şi cunosc drepturile.

Prevederile adoptate în ultimii ani impun standarde egale pe tot teritoriul Uniunii şi reglementează la sânge despăgubirile şi serviciile obligatorii atunci când apar incidente în timpul călătoriei, fie că este vorba de transportul naţional sau cel internaţional. Setul legislativ stabileşte clar, pentru fiecare tip de transport, ce servicii trebuie să ofere compania dacă o cursă este întârziată sau anulată, dacă bagajele sunt pierdute ori deteriorate, sau dacă are loc un accident. Există câteva drepturi comune, fie că este vorba de avion, tren sau autobuz – dreptul la informare, la asistenţă în cazul persoanelor cu dizabilităţi, şi drepturi specifice pentru fiecare gen de transport.

Drepturile europene

Companiile aeriene trebuie să plătească despăgubiri pentru prejudiciile provocate pasagerilor. Cele de transport feroviar trebuie să achite, de asemenea, compensaţii, iar firmele de transport rutier vor fi obligate să facă acelaşi lucru. Nu şi în România, unde legislaţia europeană se va aplica mult mai târziu.

Alţii pot sta la hotel când nu vine trenul

România a cerut o derogare de 5 ani de la aplicarea legislaţiei privind drepturile pasagerilor pe calea ferată. La expirarea acestei perioade, în 2014, Bucureştiul mai poate solicita o prelungire de încă 10 ani.

Dacă legislaţia europeană s-ar fi aplicat din acest moment, CFR ar fi intrat probabil în faliment, ţinând cont de frecvenţa şi durata întârzierilor. Potrivit prevederilor legislaţiei interne, care se aplică deocamdată în România, clienţii CFR nu pot solicita decât respectarea normelor minimale: dreptul la informare, responsabilitatea companiei în ceea ce priveşte călătorii şi bagajele lor, dreptul al transport pentru persoane cu dizabilităţi. Şi au dreptul să ia cu ei biciletele în tren, dacă doresc.

Care sunt drepturile amânate până 2024 în România, dar pe care şi românii le pot revendica atunci când circulă în afara ţării, cu alte firme? Rudele pasagerilor care mor într-un accident feroviar, trebuie să primească pentru cheltuieli urgente, în cel mult 15 zile de la tragedie, cel puţin 21.000 de euro. Chiar dacă întârzierea e de numai o oră, călătorul poate primi înapoi banii daţi pe bilet, dacă el consideră că nu mai are niciun rost să plece, deoarece a pierdut conferinţa, nunta, botezul etc. la care dorea să participe.

Dacă pasagerul a rămas într-un punct de tranzit, compania trebuie să-i asigure transportul înapoi la punctul de plecare, în termenul cel mai scurt posibil. Dacă alege să-şi continue călătoria, el are dreptul la condiţii comparabile de transport, în cel mai scurt timp posibil sau la o altă dată, pe care o poate alege.

Şi dacă decide să-şi continue călătoria, în pofida întârzierii, el are dreptul la o compensaţie de 25% din preţul biletului, dacă este vorba de o întârziere între 60 şi 119 minute, şi de 50% – pentru întârzierile care depăşesc două ore. În plus, în cazul întârzierilor de peste o oră, compania trebuie să ofere mâncare şi băuturi răcoritoare, iar dacă întârzierea presupune o şedere pentru una sau mai multe nopţi, firma de transport este obligată să ofere cazare gratuită la hotel, precum şi transportul până acolo şi înapoi, la gară.

România cere derogări

Statele mai vechi membre ale Uniunii Europene vor obliga operatorii de transport rutier să plătească şi ei compensaţii călătorilor, în cazul unor nereguli, din 2013. Şi în acest caz e de aşteptat ca România să ceară o derogare de 10 ani.

Potrivit regulilor europene, compensaţiile trebuie achitate în termene de cel mult o lună de la depunerea cererii, dar nu se acordă pentru întârzierile provocate de „circumstanţe ce nu puteau fi evitate”. Dacă plângerea pasagerilor nemulţumiţi nu e soluţionată în termenul legal, ei se pot adresa Protecţiei Consumatorilor din ţara unde se află.

Pentru pasagerii aerieni care se trezesc într-o situaţie neprevăzută, există un număr de telefon gratuit, afişat la vedere în toate aeroporturile europene: 00 800 6789 1011. În plus, poate fi sesizat Centrul European al Consumatorilor din ţara unde se produce incidentul, pentru ajutor într-o situaţie de criză sau atunci când apar probleme cu rambursarea biletelor. Astfel de centre există în toate ţările europene, chiar şi în state care nu sunt membre ale UE, precum Islanda sau Norvegia.

“Deşi sunt nemulţumiţi, oamenii se plâng foarte puţin, pentru că nu au încredere în instituţii.”
Meglena Kuneva
fost comisar european

Cei care au învins liniile aeriene

Legislaţia a fost revoluţionată de cazul Sturgeon vs Condor. Familia Sturgeon, care a plecat din Germania spre Canada cu 25 de ore întârziere, a considerat că are dreptul la despăgubiri, deşi primise cazare şi hrană. Curtea Europeană de Justiţie a definit cu acea ocazie, în noiembrie 2009, noţiunile de întârziere şi de anulare a cursei. Magistraţii au stabilit că situaţia în care se ajunge la destinaţie cu o întârziere de peste trei ore se poate considera „zbor anulat”.

220.000 euro pentru morţii din microbuze

Regulamentul referitor la drepturile pasagerilor de autobuze şi microbuze a fost adoptat recent, în februarie acest an, şi a pornit de la ideea că cetăţeanul european trebuie să se bucure de aceleaşi condiţii, indiferent de mijlocul de transport în comun folosit. Legea va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2013, dar vor exista derogări pe 10 ani.

România va solicita, cu siguranţă, exceptarea pe cea mai lungă perioadă posibilă. Călătorii şi rudele acestora au dreptul, potrivit acestei reguli europene, la despăgubiri pentru deces, vătămare sau pierderea bagajelor. Legislaţiile naţionale trebuie să respecte plafonul de 220.000 de euro pentru un pasager decedat şi de 1.200 de euro dacă se pierde bagajul. Pasagerii pot primi despăgubiri şi în cazul rezervării peste numărul de locuri, anulării cursei sau când plecarea este întârziată cu mai mult de două ore.

Firma de transport trebuie să asigure mâncare şi răcoritoare gratuite dacă se anulează cursa, în aşteptarea alteia ori dacă întârzierea este mai mare de 90 de minute, în cazul călătoriilor cu o durată de peste trei ore. În cazul accidentelor şi opririi pe traseu, compania e obligată să asigure nevoile practice imediate: mâncare şi cazare pentru cel mult două nopţi. Excepţia e reprezentată de condiţiile meteorologice extreme ori dezastrele naturale majore.

Transportul aerian, cu drepturi şi pentru români

Drepturile referitoare la „mersul cu avionul” sunt deja valabile şi pentru români şi se aplică pentru pasagerii care pleacă din aeroporturi ale Uniunii Europene, precum şi celor care sosesc în astfel de aeroporturi, dacă respectiva cursă aparţine unui operator european.

Potrivit acestor reglementări, dacă zborul are o întârziere de peste trei ore, pasagerii au dreptul la egală cu cea acordată pentru anularea cursei. Pe de altă parte, transportatorul este obligat să ofere gratuit convorbiri telefonice, răcoritoare, mâncare, cazare şi transport la locul cazării, pentru orice zbor care are o întârziere de peste două ore la zborurile de până la 1.500 de kilometri.

Dacă zborul este anulat, firma aeriană este obligată să ramburseze biletul sau să redirecţioneze pasagerii (printr-un alt zbor sau cu un alt mijloc de transport). Dacă pasagerul alege rambursarea, compania restituie întreaga valoare a biletului, inclusiv taxele de aeroport. În cazul redirecţionării, compania trebuie să asigure asistenţa corespunzătoare.

Călătorii care au dreptul la compensaţii trebuie să le poată primi în cel mult şapte zile de la depunerea cererii. Pentru bagajele pierdute, deteriorate sau întârziate, pasagerii au dreptul la o compensaţie de cel mult 1.220 de euro. Persoanele cu dizabilităţi pot anunţa cu o zi înainte de călătorie că au nevoie de ajutor şi vor fi asistaţi de la intrarea în aeroport şi până la destinaţie.

sursa adevarul.ro

Lasati un comentariu