De ce s-au împrietenit mii de tineri cu anticorupţia?

• publicat la: 10 June 2011
De ce s-au împrietenit mii de tineri cu anticorupţia?

Pe reţelele de socializare au apărut grupuri de tineri care încearcă să lupte împotriva corupţiei. Ce şanse au aceste mişcări de a schimba obiceiurile cetăţenilor unei ţări, consideraţi fruntaşi în rezistenţa la schimbare?

200.000 de cetăţeni au făcut cea mai mare curăţenie din istoria României, sute de clienţi nemulţumiţi s-au strâns pe forumurile de internet şi au dat împreună în judecată băncile la care aveau credite, Bucureştiul s-a umplut de biciclete în urma unor campanii declanşate pe bloguri. Acestea sunt doar câteva dintre mişcările de succes pornite pe grupurile de socializare de pe internet, după cum a scris România liberă în ediţia de pe 3 iunie. Ce rezultate au avut însă mişcările care luptă pentru curăţenia morală a României?

Erupţie anticorupţie”

În trei săptămâni, grupul „Erupţie Anticorupţie”, înfiinţat pe Facebook de 20 de tineri entuziaşti, a strâns 1.000 de membri. „Totul a plecat din convingere şi din nevoia de a schimba mentalităţile din România. Îndârjirea noastră împotriva corupţiei este foarte fermă”, explică Daniela Dragomir, unul dintre iniţiatorii demersului. Are 21 de ani şi este studentă la Facultatea de Ştiinţe Politice, fiind şi vice-preşedinte al asociaţiei studenţilor din această facultate. Pentru Daniela, puterea reţelelor de socializare a devenit o certitudine după declanşarea revoluţiilor din lumea arabă, în care Facebook-ul şi Twitter-ul au avut roluri esenţiale, cot la cot cu mass-media.

Întâlnirile online ale membrilor fondatori ai organizaţiei „Erupţie anticorupţie” sunt dublate de cele offline, faţă în faţă. Studenţi împreună cu activişti mai vechi ai cauzelor civice se întâlnesc cel puţin o dată pe lună pentru a-şi împărtăşi ideile şi a stabili planuri de acţiune. „La început eram în jur de 20 de oameni, acum suntem 50. Observăm probleme şi încercăm să găsim soluţii”, explică Daniela. Pentru că acţiunile izolate au impact redus,ca nişte neuroni fără sinapse, grupul promovează colaborarea între organizaţii, experţi, cetăţeni cu aceleaşi afinităţi, în numele aceluiaşi scop.

Da, se poate!” – Platforma funcţionarilor-model

Un exemplu de colaborare este cel dintre „Erupţie Anticorupţie” şi organizaţia TechSoup România. În cadrul unei întâlniri faţă în faţă, primii au identificat o problemă: relaţia ineficientă dintre cetăţeni şi funcţionarii publici. S-au gândit să apeleze la TechSoup România, organizaţie nonguvernamentală activă la nivel mondial, care aduce tehnologia aproape de sectorul nonprofit. Aceştia au acceptat, iar soluţia a venit sub forma platformei online „Da, se poate!”. Este o aplicaţie deschisă care va conţine numele funcţionarilor publici şi va oferi oricărui cetăţean posibilitatea de a-i evalua pe aceştia – în special pozitiv.

Platforma a fost creată în cadrul evenimentului „Yahoo! Open Hack”, eveniment ce a strâns la Bucureşti peste 300 de hackeri din toată Europa. „O parte dintre aceştia şi-au arătat angajamentul civic, iar o soluţie propusă a fost platforma de bune-practici. Credem foarte mult în relevanţa acestui proiect, pentru că, prin intermediul lui, comunitatea capătă o voce. Pe de altă parte, pe platforma „Da, se poate!” nu vor ieşi în evidenţă cei care o fac de obicei, ci şi necunoscuţii care îşi fac liniştiti treaba, în umbra celor dintâi.”, comentează Ruxandra Popa, PR Manager TechSoup Romania, organizator al sesiunii pentru societatea civilă din cadrul evenimentului „Yahoo! Open Hack”. La momentul de faţă, domeniul pentru platformă a fost cumpărat şi se lucrează la dezvoltarea acesteia, conform Ruxandrei.

Cea mai dinamică parte a societăţii româneşti”

Radu Nicolae are 30 de ani şi lucrează de aproape 10 ani în proiecte de implicare democratică. Este director de program la Centrul de Resurse Juridice şi predă cursul de „Corupţie şi politici publice anticorupţie”, la SNSPA (Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative). A publicat numeroase studii academice pe tema corupţiei şi este un membru al grupului „Erupţie anticorupţie”.

Este optimist cu privire la impactul social media, fără să fie entuziast. Pentru acesta, reţelele de socializare pot fi un instrument de combatere a corupţiei, deşi nu unul direct. „Social media nu satisface idealul consumerist în materie de impact: aici şi acum. Dar creează condiţiile pentru conştientizarea rolului fiecăruia în modelarea realităţii în care trăim. Social media este utilizată de cea mai dinamică parte a societăţii româneşti (tineri, oameni educati, etc) – acea parte care imprimă trendul dezvoltării şi va decide în ce direcţie ne îndreptăm ca societate. Dacă reuşim să convingem această parte a societăţii atunci succesul anticorupţie este garantat.”, consideră Radu.

sursa rlonline

Lasati un comentariu