Record absolut pe Autostrada Transilvania: 70 de milioane de euro pentru 400 de metri de asfalt

• publicat la: 24 June 2011
Record absolut pe Autostrada Transilvania: 70 de milioane de euro pentru 400 de metri de asfalt

Cea mai scumpă porţiune de au­tos­tra­dă din istoria nescrisă a infrastructurii va fi cea de la Cluj. 70 de mili­oa­ne de euro va înghiţi o suprafaţă de te­ren de numai 9.000 de metri pătraţi. Banii se vor duce pentru curăţarea deşeurilor toxice de pe porţiunea de pământ aflată sub una dintre bretelele Autostrăzii Transilvania. Practic este vorba de o porţiune de 300-400 metri pătraţi de bretea. Pentru ca aceasta să treacă peste un teren liber de de­po­zi­te­le toxice, statul trebuie să plătească zeci de milioane de euro. În baza unui contract din 2009, semnat de CNADNR cu Euroconstruct, depozitul de de­şeuri aflat pe traiectoria autostrăzii Bechtel trebuia eliminat. Până în acest moment, deşeurile toxice de la Cluj au costat statul 18 milioane de euro. La jumătatea lucrărilor, un act adi­ţi­onal a dublat preţul decontami­nării terenului. O altă factură de mili­oa­ne de euro trebuie astfel deconta­tă pentru o suprafaţă de nici 9.000 de metri pătraţi. În acest moment, CNADNR va aloca, în urma unei lici­ta­ţii, alte 37 de milioane de euro pentru “serviciile de tratare/eliminare fi­na­lă a cantităţii de 65,774 tone material contaminat rezultat în urma eli­be­ră­rii amplasamentului Autostrăzii Transilvania”. Compania va cere astfel Guvernului ca în acest an să fie alo­caţi 10 milioane de euro pentru de­contaminare, iar anul viitor restul de 27 de milioane de euro. Calcul final: 9.000 de metri pătraţi de teren şi 400 de metri de autostradă vor cos­ta în jur de 70 de milioane de euro.

Cea mai gravă problemă de mediu a judeţului Cluj nu a fost vizibilă până când zecile de tone de deşeuri nu au fost evaluate la sume colosale. Au­tos­trada Transilvania a ridicat miza ba­nilor în judeţul Cluj. Depozi­tul de HCH (n. r. – hexaclorciclohe­xan) nu a reprezentat o problemă nici a­tunci când ONG-urile de mediu au cerut spri­jin pentru mutarea lor şi au sem­na­lat toxicitatea acestor substanţe. Acum, când terenul trebuie curăţat şi pus la dispoziţia Bechtel, HCH-ul de la Turda a devenit o problemă na­­ţio­nală. O problemă de zeci de mili­oane de euro.

Iniţial, pentru 17 milioane de euro, societatea I&C Invest SRL ar fi urmat să mute deşeurile de HCH. Pentru contractul generos nu s-a pus nici un moment problema organizării unei licitaţii. În cele din urmă, pentru aproape 35 de milioane de euro, Euroconstruct s-a ocupat de problema “dureroasă” de la Turda.

O altă factură va fi tăiată însă pentru decontaminarea zonei. Astfel, alte 37 de milioane de euro vor merge la Cluj. Lucrarea va fi atribuită printr-o licitaţie publică. Autorităţile locale şi cele centrale au pasat multă vreme răspunderea pentru deşeurile de la Cluj. Depozitarea a fost făcută într-un mod haotic, fără o înregistrare precisă a locurilor de depozitare şi a cantităţilor de deşeuri. Ulterior au fost acoperite de pământ. Încă din 2002 a fost elaborată o propunere de hotărâre de guvern pentru punerea în siguranţă a depozitelor de HCH, cu finanţare de la Guvernul României, prin Consiliul Judeţean Cluj. CNADNR se pregăteşte să dea în judecată toate autorităţile abilitate. Nu de alta, dar factura de la Cluj va atârna greu în bugetul Companiei, dar şi al românilor.

sursa jurnalul.ro

Lasati un comentariu