Şase trucuri pentru o vacanţă OK

• publicat la: 27 July 2011
Şase trucuri pentru o vacanţă OK

Psihologii spun că dau dovadă de inteligenţă persoanele care, anual, pentru una-două săptămâni, pleacă în concediu.

Comunicare. Fructe de pădure. Sies­tă. Stop sedenta­ris­mului! Magneziu. Lavandă. Sunt şase trucuri plăcute şi uşor de aplicat, care, laolaltă, ne conferă echi­li­bru, bună dispoziţie şi odihnă. Dar mai cu seamă ne ajută să izgonim de­fi­nitiv sedentarismul din viaţa noastră.

Comunicare. Vacanţa este perioada ideală pentru comunicare. Descoperim locuri, monumente, oameni noi şi despre toate acestea putem dialoga cu familia, cu prietenii. Plimbările, lecturile, ieşirile împreună, alegerea unor trasee etc. înseamnă informaţii noi şi subiecte de dialog, prilejul unor mici dezbateri în familie. De-a lungul anului, e mai complicat cu taifasul în familie, deoarece prioritare sunt jobul, co­piii, metroul… Fredonaţi zilnic şlagărul ăsta! Psihologii spun că e dovadă de înţelepciune să încetinim periodic acest ritm. Iată un mic scenariu: plecaţi într-o excursie – nu foarte departe şi nu foarte costisitoare – cel puţin o dată la trei luni. Trebuie să recu­noaşteţi că la întoarcere, de fiecare dată, veţi avea subiecte noi de comunicare, de discuţii plăcute în familie.
Faceţi rezerve de vitamina C. Valea Prahovei este zona turistică preferată de toţi românii. Este o destinaţie perfectă pentru odihnă şi, totodată, pentru o cură de aer curat şi de fructe de pădure, extrem de bogate în vitamina C. Medicii sunt unanimi în privinţa rolului vitaminei C în întărirea sistemului imunitar. Când ducem lipsă de vitamina C, primele simptome sunt: oboseală, astenie, stare de slăbiciune şi de depresie, ameţeli, lipsă de poftă de mâncare, hemoragii, gingivită, piele uscată.

Afine, măceşe, merişoare, mure, zmeură, coacăze... Spălate bine şi proaspete, fructele de pădure pot înlocui gustările dintre mese şi chiar cina. O cură de fructe de pădure este echivalentă cu un aport valoros de vitamine şi minerale, care revigorează organismul şi îl ajută să elimine to­xinele.

Reveniţi la obiceiul siestei! Deşi pare decupat dintr-un tablou în care bunica picotea preţ de câteva minute după ce prânzea, siesta e valabilă şi în zilele noastre. Ea reuşeşte în mod plăcut să înlăture acea somnolenţă chinuitoare, care se reflectă în scăderea randamentului şi chiar în modul nostru urâcios de a ne comporta cu ceilalţi. Dar cum să procedăm? Simplu: profitaţi de minutele când colegii au plecat la cafea, pentru a închide ochii şi a asculta o melodie liniştitoare. Siesta poate dura între 10 şi 30 de minute, prefe­rabil în faţa biroului cu capul ţinut în mâini, pentru a evita somnul profund. Siesta este recomandată şi în vacanţă. E minunată şi relaxantă siesta în hamac, pe şezlong, la marginea mării sau în căpiţa de fân proaspăt.

Stop sedentarismului. Unul dintre motivele pentru care luăm câteva kilograme în vacanţă este sedentarismul. Dacă tot restul anului spunem că nu avem timp sau nu avem chef pentru a face mişcare, în concediu nu mai avem nici o scuză. Este cel mai potrivit moment pentru a descoperi sau redescoperi plăcerea şi beneficiile practicării unei activităţi fizice. Înotul, tenisul, mersul pe bicicletă sau simplul mers pe jos sunt rela­xante şi uşor de practicat în vacanţă, dar mai ales după aceea. Psihologii ne sfătuiesc ca, în perioada concediului, să optăm pentru o formă de miş­care distractivă – cum este mersul pe hidrobicicletă. Această activitate poate fi perfecţionată şi continuată după vacanţă cu mersul pe bicicleta clasică (în aer liber) sau pe bicicleta statică (în sala de sport). Un alt exemplu: la munte putem practica plimbarea în stil nordic walking (mersul pe jos în ritm rapid utilizând beţe de schi). Aceasta este o formă de mişcare apărută în ţările nordice ca antrenament de vară pentru schiori. În ţara noastră există trasee de nordic wal­king în staţiunile montane din Buco­vina, Vatra Dornei, Valea Prahovei, Păltiniş, Stâna de Vale ş.a. După concediu este bine să continuăm în parc plimbările în ritm rapid, renunţând bineînţeles la beţele de schi. Toate sunt activităţi care ne permit să ne destindem în vacanţă, iar, pe ter­men lung, să ţinem sub control greu­tatea şi să ne tonifiem musculatura.

Magneziul. După concediu apare o senzaţie de oboseală care de obicei ne face să renunţăm la mişcare, ceea ce este o mare greşeală. Medicii pun scăderea tonusului pe seama lipsei de magne­ziu. Acest oligoelement favo­ri­zează contracţia musculară şi transforma­rea glucidelor în energie. Când avem carenţe de magneziu, organismul se resimte şi apare senzaţia de oboseală. Pentru a ne menţine în formă, nu­tri­ţi­oniştii ne recomandă alimen­te­le bo­gate în magneziu: cereale integrale, fructe oleaginoase (nuci, alune, mig­da­le), leguminoase (ma­ză­re, fasole uscată, linte, năut), ciocolată neagră.

Somn uşor cu levănţică
Pentru a avea un somn liniştit şi odihnitor în concediu ne vine în ajutor levănţica. Parfumul acestei plante care înfloreşte în plină vară are efecte sedative, antispastice şi antiinflamatoare. Iată câteva solu­ţii pentru insomnii: seara faceţi o baie călduţă în care adăugaţi câte­va picături de ulei esenţial de le­vănţică sau efectuaţi un masaj uşor al tâmplelor cu ulei de le­vănţică sau puneţi sub pernă ori pe noptieră un bucheţel de levăn­ţi­că. Nu renunţaţi la aceste obiceiuri după ce se termină concediul.

sursa jurnalul.ro

Lasati un comentariu