Prunele – sursă de sănătate şi vitalitate

• publicat la: 7 August 2011
Prunele – sursă de sănătate şi vitalitate

Prunele sunt o sursă de sănătate întrucât conţin numeroase substanţe nutritive importante pentru organism. Acestea se pot consuma proaspete, deshidratate, sub formă de gemuri sau compoturi, dar şi ca bază pentru obţinerea celebrei ţuici româneşti.

Prunul creştea la început în Asia şi America de Nord, acolo fiind cultivat pentru prima dată. Egiptenii, apoi romanii au apreciat fructele acestui copac, pe care le uscau la soare. Potrivit legendei, cruciaţii care s-au întors învinşi din Damasc, Siria, au adus cu ei o varietate numită prun de Damasc. Atunci, cruciaţii au fost denigraţi, spunându-se despre ei că au fost în Damasc „pentru prune“, expresia însemnând „nu pentru mare lucru“, chiar „pentru nimic“.

În Europa, etruscii au fost primii care au cultivat prunul. Însă, originea lui în Europa nu este sigură. În prezent, există numeroase varietăţi locale aproape pe toată planeta.

Valori nutritive

Prunele sunt extrem de bogate în glucide (fructoză şi levuloză), hidraţi de carbon, acizi organici, vitaminele A şi B, potasiu, calciu, fosfor, magneziu, fier. Acestea fortifică sistemul nervos, combat stările de oboseală, stimulează tranzitul intestinal, normalizează volumul ficatului (reduc hepatomegalia). Din acest motiv, pruna este un fruct recomandat astenicilor, sportivilor, copiilor, persoanelor constipate, hepaticilor.

Datorită puterii depurative şi diuretice a prunei, aceasta este recomandată persoanelor care suferă de reumatism, de arterioscleroză, precum şi celor cu intoxicaţii alimentare acute.

Proprietăţile laxative ale prunei sunt unanim recunoscute. Odinioară, pentru a se trata de constipaţie, oamenii mâncau câteva prune seara, înainte de culcare, şi dimineaţa, pe stomacul gol. Conţinutul bogat în celuloză şi în mucilagiu al prunei explică acţiunea sa asupra intestinului.

Pruna este un aliment capabil să fortifice celulele nervoase, să revigoreze organismul, să-l elibereze de toxine, să regleze funcţiile hepatice, tranzitul intestinal şi debitul urinar. Trebuie să adăugăm şi faptul că puterea ei diuretică ajută corpul să elimine apa din ţesuturi. Din acest motiv, prunele sunt recomandate persoanelor afectate de celulită. De aici derivă necesitatea unei cure cu prune, dimineaţa, pe stomacul gol. Pentru a mări efectele fructului, puteţi consuma şi suc de prune. Cura se face progresiv, ţinând cont de toleranţa gastrică a fiecăruia.

Prunele uscate

Prunele uscate îşi păstrează mult timp proprietăţile. Acestea conţin potasiu, antioxidanţi şi fibre şi reprezintă o gustare sănătoasă şi la îndemână. Sunt o sursă naturală de fibre şi alte substanţe nutritive importante pentru o digestie sănătoasă. Patru-cinci prune uscate conţin aproximativ trei grame de fibre solubile, în special pectină. Aceasta poate reduce nivelul colesterolului din sânge şi ajută la reglarea glicemiei. Fibrele din compoziţia prunelor întârzie absorbţia glucozei în sânge şi au un rol important în prevenirea şi tratarea diabetului de tip 2. Fibrele insolubile din prune grăbesc trecerea alimentelor prin tractul digestiv, previn excesele alimentare şi îngrăşarea.

Evitaţi consumul prunelor uscate dacă aveţi alergie la sulfuri. În procesul de uscare, fructele sunt stropite cu substanţe care au rol de conservant. Deoarece conţin cantităţi semnificative de oxalaţi, prunele uscate sunt interzise persoanelor care suferă de afecţiuni ale rinichilor sau ale vezicii urinare.

Life & Style

Lasati un comentariu