Careiul,aşezare atestată din perioada dacilor

• publicat la: 14 October 2011
Careiul,aşezare atestată din perioada dacilor

Câţi dintre noi au călcat pragul Muzeului Orăşenesc în ultimii ani? Câţi dintre noi mai ştiu ce expoziţii există, ce exponate au fost scoase la lumină şi valorificate? Răspunsul este relativ simplu: prea puţini!

Nu contest faptul că actuala locaţie provizorie a muzeului nu dispune de spaţii largi de expunere a tuturor exponatelor existente. Dar nici nu multe au fost expozitiile care au avut ca scop prezentarea descoperirilor ce atestă existenţa aşezămintelor dacice pe aceste locuri.Ca să nu spunem că nu au fost.

În ultimul timp abundă  evenimente legate mai mult de  prezentarea perioadei feudale şi  prefeudale. Nimeni nu contestă importanţa acestora dar nu putem să nu observăm că  este omisă antichitatea dacică . Ori, urmele prezenţei dacilor  pe aceste meleaguri sunt peste tot, ele aşteaptă să fie scoase la lumină şi să ne povestească despre trecutul nostru.Din păcate,şi cele care sunt scoase la lumina  sunt arhivate in depozite şi uitate acolo.

Începutul vieţii omeneşti în zona oraşului Carei, ca de altfel şi a altor localităţi limitrofe, se pierde în negura vremurilor îndepărtate. Privind harta descoperirilor arheologice, în oraşul Carei şi în localităţile invecinate sunt prezente mărturii din neolitic, bronz, hallstatt, latene, dacii liberi, epoca romană şi post romană, din secolele V-IX precum şi din feudalismul timpuriu până în secolul al XIV-lea (D. Pipidi, Dicţionar de Istorie Veche a României, Bucureşti, 1976, p. 164).

Potrivit prof.Ioan Corneanu ,în lucrarea sa “CAREI – cetate de ţară românească”, prezenţa dacilor în Carei şi în localităţile limitrofe, ne-o atestă numeroasele descoperiri monetare şi unele diplome militare romane.

La Bobald, s-a descoperit locuinţa unui conducător de trib, o fibulă şi vase dacice. Tot aici s-au mai găsit 112 monede romane din timpul lui Constantin cel Mare. Tot la Bobald s-a descoperit o monedă de argint aparţinând lui I.  Stracimir, ţar bulgar 1360-1396 (Avers: I. Stracimirpe tron, Revers, bustul lui Isus).

Prima atestare documentară despre Carei,o găsim în secolul II d.Hr. consemnată în harta întocmită de Ptolomaeus. El este considerat drept „un fruntaş printre geografii antichităţii.”

La începutul secolului al II-lea, după cucerirea Daciei de către Roma, Claudius Ptolomaeus întocmeşte prima hartă geografică a Daciei şi Moesiei. De reţinut că hărţile lui Ptolomaeus, au rămas cele mai bune hărţi ale antichităţii, cu toate limitele lor, pentru anumite regiuni chiar şi în evul mediu şi o bună parte din epoca modernă.

În partea de Nord-Vest a hărţii lui Ptolomaeus privind Dacia, este consemnată o localitate cu numele de Docidava. Sigur că o asemenea localitate, în acea vreme, însemna că şi aici, ca pe întregul cuprins al Daciei, a existat o puternică organizare umană, economică şi o cultură materială şi spirituală tradiţională.

De reţinut că, deşi Careiul şi localităţile limitrofe sunt foarte bogate în descoperiri arheologice, iar lângă oraş, este atestată şi o veche cetate de pământ dacică, autorităţile din domeniu nu au desfăşurat incă suficiente cercetări privind adevărata „Docidavă”.

Academicianul Ştefan Pascu, referindu-se la trecutul îndepărtat al Careiului, a apreciat: „Carei,vechea Docidavă dacică?  Identificarea este certă, având în vedere descoperirile arheologice bogate în oraş şi în împrejurimi. Vestigiile descoperite: ceramică, bronz, fier, monede, morminte, vetre de locuit şi altele, ne dovedesc, că aici a existat o puternică viaţă economică, politică, culturală, militară şi spirituală, din vremuri imemoriale. (Scrisoarea academicianului Ştefan Pascu în: Ioan Comeanu, Note şi Documente, Carei, 1975, p. 51-53. Mai vezi: Coriolan Suciu, Dicţionar Istoric al Localităţilor din Transilvania, voi. l,Bucureşti, 1967, p. 121-122).

Contactat telefonic,Robert Ghindele, arheolog-şef în cadrul Muzeului Judeţean ,ne-a precizat că situl  arheologic de la  Bobald atestă existenţa unor aşezăminte din perioada Daciei clasice,din aceaşi perioadă datând şi vestigiile descoperite la   Lazuri şi Acâş(la Lazuri a fost descoperit cel mai vechi obiect din aur de pe teritoriul judeţului,început de mileniu III î.Hr.  şi unde se remarcă aşezări din secolele VI-IX d.Hr. ce oferă informaţii importante despre prezenţa românească în nord-vestul României).

Acelaşi interlocutor a menţionat că in fiecare sat din jurul Careiului există urme ale existenţei dacilor liberi.Prea puţin exploatate spunem noi sau poate evitate.

De exemplu, situl dacic de la Dindeştiul Mic a fost descoperit, exploatat câteva luni şi abandonat .

La Hotoan, comuna Căuaş, s-au descoperit la nivelul anului 1982 nu mai puţin de 500 de monede dacice de argint! Cu toate acestea nimeni dintre muzeografi, istorici sau arheologi nu au crezut de cuviinţă să lărgească cercetările. Tezaurul dacic a luat drumul Tăşnadului, iar mai apoi drumul către Muzeul Judeţean Satu Mare, unde nu mai puţin 126 de monede de argint, de o valoare inestimabilă ,au devenit invizibile,adică nimeni nu le-a mai vazut de ani şi ani de zile. Cum de nu sunt expuse cu nicio ocazie  şi în niciun muzeu din judeţ?Sperăm să nu se fi pierdut.

Proiectele Muzeului nostru sunt axate predominant pe preistorie şi Evul Mediu. Mai puţin despre daci şi romani.

Zona de nord a Daciei, din care facem şi noi parte, nu a fost cuprinsă in Imperiul Roman şi a rămas in cadrul regiunilor locuite de dacii liberi.Aşezările lor,de altfel tot ce ţine de cultura lor materială, fac parte din patrimoniul de cultură al regiunii noastre, din sfecificul nostru local şi ar trebui să fie valorificat  ca atare, cu titlul de matrice istorică locală.

Din acest punct de vedere ,avem reprezentat doar un traseu general al istoriei in regiunea noastră, nu şi specificul local, descoperirile arheologice care conferă unicitate şi specificitate zonei.

Dacă în zona noastră exploatarea siturilor dacice stagnează, la Medieşu Aurit  au inceput să fie intensificate investigaţiile pentru scoaterea la lumină a celui  mai mare centru de olărit din Europa Centrală, poate chiar şi de Vest,ce  datează din anii 100 până în anii 350.

Descoperirea a 100 de cuptoare dacice vechi de 2.000 de ani,cuptoare  identificate prin măsurători geomagnetice ,pe o suprafaţă de 30 de hectare de teren agricol  atestă faptul că aceasta este cea mai mare concentrare de ateliere ceramice din tot spaţiul dacic şi unul dintre cele mai mari din Europa Centrală.

Potrivit arheologilor,cuptoarele erau folosite la fabricarea vaselor pentru provizii, au diametrul de peste doi metri şi sunt cuptoare unicat.Unul dintre ele a fost reconstituit şi utilizat chiar în cursul zilei de 11 octombrie,pentru o mică demonstraţie la care  au asistat elevii Liceului Ioan Slavici din Satu Mare.

Reconstrucţia cuptorului dacic de ars ceramică este un proiect finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional,Industria Dacică  fiind titlul sub care s-a desfăşurat acest eveniment.

O altă descoperire care atestă nu numai existenţa dacilor în această parte a ţării dar  şi gradul de dezvoltare materiala şi spirituală, a fost făcută în 2008, la nici 20 de km de graniţă,în regiunea Transcarpatia din Ucraina, la Malaia Kopania.

Aici, arheologii sătmăreni au descoperit cea mai mare şi reprezentativă cantitate de bijuterii dacice după vestitele brăţări din aur,in cel mai mare cimitir din arealul dacic. 1 kilogram cântărea colanul de aur descoperit de arheologii sătmăreni la Malaia Kopania.

Mormintele datează din perioada lui Burebista, iar descoperirea este cu atât mai importantă cu cât ritualul de înmormântare al dacilor este foarte puţin cunoscut. În cursul campaniei de săpături din 2008, la Malaia Kopania au mai fost descoperite piese de podoabă din argint, bronz şi fier, unsprezece spade îndoite ritual, trei săbii curbe dacice (sica), mai multe vârfuri de lance şi pinteni.

In pofida  cercetărilor  arheologice  reduse din zona noastră ,atât din cauze obiective cât şi subiective, descoperirile  de până in prezent  confirmă prezenta populaţiei dacice pe aceste meleaguri,dezvoltarea activităţilor specifice acestora, dealtfel nu numai aici  ci şi  în regiunile limitrofe care trec de actualele graniţe ale ţării.

Daniela Ciută

comentarii

de oana la 15 October 2011 - 08:46

Felicitari pentru tematica abordata! Curajul este ,cel mai adesea, elementul care lipseste cercetatorilor nostri pentru a aborda o tema considerata delicata, desi toate abordarile trebuie sa se desfasoare in jurul adevarului istoric.
Desigur , abordarea temei prezentei dacilor liberi in jurul Careiului ridica iar in discutie problema atat de fierbinte a intaietatii istorice pe aceste meleaguri: cine au fost primii locuitori, dacii sau ungurii?
Cum Muzeul Judetean este subordonat direct autoritatilor locale, obedienta se face din nou simtita prin omiterea, pur si simplu, a unor astfel de cercetari sau ascunderea lor in cutii, depozite etc.
Pe de alta parte , profesionalismul unor arheologi, precum Robert Gindele, reuseste sa depaseasca cadrul stramt si rigid al unor astfel de abordari etnice!

de andrei la 15 October 2011 - 14:05

Oana, te prefaci sau vrei sa provoci? Cum sa fie ungurii aici inaintea dacilor? Dacii au fost prezenti in spatiul central est european cu cel putin 1000 de ani inainte de venirea ungurilor. Iar ungurii cand au venit au gasit teritoriul dintre Cris, Somes, Tisa, Poarta Mesesului locuit.
Ungurii au venit in Pannonia dinspre Kiev, iar la Kiev au ajuns dupa ce au trecut “inot pe burdufuri, dupa obiceiul pagan” un fluviu mare, Etyl (aproape sigur Volga, in orice caz la est de Don si au inaintat spre Nipru, dupa trecerea caruia s-au indreptat spre Kiev. Cand au sosit ungurii in Pannonia, dacii erau deja, de multa vreme, români sau slavizati. deci, hai sa nu vorbim prostii, Oana!

de mihai la 15 October 2011 - 14:11

Problema intaietatii in aceasta zona este rezolvata de multa vreme, doar sovinii unguri mai au indoieli. Ar face bine sa citeasca exordiumul ducilor Hungariei de magister P, fost notar al regelui Bela al Ungariei si ar intelege clar ca ungurii, la sosirea lor dinspre Kiev spre Pannonia s-au luptat mereu cu localnicii sau i-au facut sa li se inchine fara lupta, dar mereu au fost localnici peste care au venit ei. Chiar si in Pannonia, la sosirea lor erau slavi, bulgari, romani si pastori ai romanilor. Deci…..
Si, oricum, pamantul este al oamenilor, nu invers!

de dutu la 15 October 2011 - 14:14

Oana, nu cumva istoria lumii incepe cu ungurii? Cred ca si Adam a fost ungur!

de Ion la 15 October 2011 - 17:42

Nuuu ma, Dutule!
Adam a fost evreiesc, ungurii au venit cu Oatila si eu asa stiu ca si au plecat. Nu?

de adam la 15 October 2011 - 19:43

Ungurii nu au venit cu Attila (inainte de 451) care era HUN, ci au venit cu Almus si apoi cu fiul lui Almus, Arpad, la 896, deci la peste 400 de ani distanta!
Ungurii n-au nimic comun cu hunii, decat poate zona de origine, asiatica.
Dar vor sa para ca au drepturi mai vechi cu 400 de ani decat honfoglalasul lor

de adam la 15 October 2011 - 20:38

dacii liberi sunt contemporani cu epoca romana, doar ca sunt in afara teritoriului provinciei Dacia. Altfel spus, nu toata Dacia condusa de Decebal a ajuns sub stapanire romana. Iar despre dacii liberi putem vorbi doar in opozitie cu dacii ocupati de romani. De fapt, zona Careiului actual nu a intrat sub stapanire romana, dar a facut parte din organizatia de tip statal a lui Burebista si din statul lui Decebal. Dupa distrugerea statului lui Decebal, zona careiana nu a intrat in provincia romana Dacia.

de adam la 15 October 2011 - 20:41

Dar, este bine de stiut ca dacii au trait pe un teritoriu mult mai intins decat Romania actuala, atat spre vest, cat si spre sud, nord sau est.

de adam la 15 October 2011 - 20:43

De aceea nu trebuie sa mire pe nimeni ca s-au facut descoperiri atestand prezenta dacilor nu numai pe teritoriul Romaniei cat si pe cele ale statelor vecine ei.

de Grigore la 16 October 2011 - 07:28

Trimiteti-i pe baieti sa citeasca despre felul cum Arpad zice ca a cumparat pamantul de pe langa Tisa de la Salanus, pe vremea cand ungurii erau nou veniti (adica doar cu cativa ani inainte) si spune si cu cat l-au platit. Mai lasati-ma cu ungurii care isi inchipuie ca totul in lumea asta incepe cu ei.

de mircea cel batran la 16 October 2011 - 08:54

suta la suta se vede ca poporul roman s-a format din mercenarii ROMANI…..din cine era alcatuita armata ROMANA?……din hoti,talhari si asa mai departe. deci se vede si azi…….

de Grigore la 16 October 2011 - 11:58

unii n-au ce face si vorbesc prostii: dar din cine s-a format poporul australian? Sau din cine s-au format americanii? Si care este situatia lor azi? Nu conteaza din cine te tragi, ci cum si daca evoluezi sau involuezi!
Iar cu armata romana, e de stiut ca initial ea era formata doar din cetateni romani. Mai apoi, una din caile pentru a dobandi cetatenia romana a devenit stagiul militar. Cei care s-au inrolat in armata (vorbesc de gradele inferioare, evident!) NU erau cetateni romani. Deci, mircea, le cam bramburesti ca sa demonstrezi ce?

de Grigore la 16 October 2011 - 12:00

Dar, a doua zi, ducele Salanus
ş
i nobiliis
ă
i, dup
ă
ce au

inut sfat, au trimis soli la ducele Arpad ca s
ă
spun
ă
s
ă
p
ă
r
ă
seasc
ă


ara acestora
ş
i s
ă
înceap
ă
a se repatria în p
ă
mântul natal
9
. Care, când a ajuns la ducele Arpad
ş
i i-a spussolia ducelui Salanus, ducele Arpad
ş
i nobilii s
ă
i, vestind cu greu, prin aceia
ş
i soli a trimis înapoi r
ă
spuns ducelui Salanus astfel: „

ara care se afl
ă
între Dun
ă
re
ş
i Tisa
ş
i apa Dun
ă
rii

care se vars
ă
de la Ratispona în Grecia am cump
ă
rat
10
cu banii no
ş
tri. Atunci, în timpul cânderam nou
11

ş
i ca pre

i-am trimis 12 cai albi
ş
i altele, ca mai sus. Chiar
ş
i l
ă
udând

bun
ă
tatea
ă
rii sale, a trimis un balot de iarb
ă
din prundi
ş
ul Olpar
ş
i dou
ă
plosce cu ap
ă
din

Dun
ă
re.

de Grigore la 16 October 2011 - 12:02

vezi pagina 26

de mircea cel batran la 16 October 2011 - 19:31

de scris se poate orice!!!!si vadim are dovezi scrise….dar scrise de el!!!!!din pacate istoria s-a scris de multe ori……nici eu nici tu nu eram de fata. in timpul lui ceausescu el aparea in fiecare lupta si poza….atunci si acele poze au fost adevarate?! grigore

de osszeszarom magam la 16 October 2011 - 19:31

(a rohogestol)

de flaviu la 16 October 2011 - 20:20

exprimari tipice triburilor migratoare la nivelul carora sunt si azi

de adam la 17 October 2011 - 05:29

ce interesant, ca atunci cand vine omul cu argumente, atata cat a ramas scris, (la o data apropiata de evenimente, adica pana pe la 1100) vine cineva si zice ca respectiva scriere nu are valoare din diverse motive (ca nu stim, ca n-am fost acolo etc). Dar ca o gramada de sustinatori ai vidului demografic scriu chestia asta pe oriunde, de cateva sute de ani, fara sa tina seama de izvoare, ei, acolo nu trebuie spirit critic, acolo dintr-o data stim ca asa e.
Ce legatura are Vadim cu unul din secolele XI- XII?
Ce cauta Ceausescu in chestia asta?
Prostie ridicata la rangul de “echidistanta”

de mircea cel batran la 17 October 2011 - 16:49

nu are rost sa ne mancam unii pe altii,trebuie sa traim impreuna in pace,pentru ca nimeni altii ca politicienii sunt cei care baga bete in roate…..unii sustin asa altii altfel!!! asta e! de demonstrat nu se poate nici una dintre afirmatii!!!!!,deci pace

de sigismund la 17 October 2011 - 18:40

faza cu mancatul e in ordine ca doar nu suntem canibali dar ca o convietuire sa fie temeinica trebuie construita pe baze trainice,pe adevar si respect reciproc,la fel ca intr-o casatorie.politicienii nu au nimic a face cu istoria la care au ramas repetenti de atatea ori asa ca sarcina revine altora.de demonstrat se poate doar ca unii obtuzi la minte,in goana lor dupa afirmare in fata stapanului,si din exces de zel,apeleaza la tot felul de metode mai putin crestine.daca se vrea sa traim in pace,ceea ce sincer cred ca ne dorim cu totii,de ce nu se ia in considerare si ceea ce s-a descoperit in perioada indepartata a vietii pe aceste meleaguri si sa se expuna la vedere tot ce se descopera?exemple sunt destule in toata istoria noastra doar ca se uita prea repede sau nu se vrea.temporar se pot distruge probe dar adevarul iese mereu la lumina mai devreme sau mai tarziu!

de maria la 18 October 2011 - 19:36

ce frumos ar fi sa ne intelegem cu toti si sa ne respectam unii pe alti si sa recunoastem greselile din trecut ca pe viitor sa nu se mai repete.pace pe pamant.

de letho la 20 October 2011 - 18:41

sa va la kk pe toti care comentati …mergeti in ungaria ca acolo e bine si lasati-ne pe noi talharii si hotii aci in ROMANIA

de don corleone la 3 November 2011 - 12:10

Realitatea este ca Attila deja a purtat cizme din piele si nu opinci cum au romanii si astazi.Sa nu mai vb de civilizatia lor.
Si nu noi trebuie sa plecam de aici ci romanii care au ramas aici pentru ca conditiile de trai au fost mult mai bune.Nici un roman care a ajuns in zona nu vrea sa plece de aici.(din pacate !!!)

de don corleone la 3 November 2011 - 12:11

Realitatea este ca Attila deja a purtat cizme din piele si nu opinci cum au romanii si astazi.Sa nu mai vb de civilizatia lor.
Si nu noi trebuie sa plecam de aici ci romanii care au ramas aici pentru ca conditiile de trai au fost mult mai bune.Nici un roman care a ajuns in zona nu vrea sa plece de aici.(din pacate !!!)
Desi ar fi bine sa curatam Careiul de porcii romani .Sunt mai rai decat tiganii

de beni la 3 November 2011 - 18:39

pt corleone
REALITATEA este ca Attila nu era ungur, ci hun. Hunii au venit in Europa inainte de anul 400 dupa Hristos, iar ungurii abia pe la 896. Deci, Corleone, ungur falnic care nu stii istoria natiei de care apartii, ungurii si hunii nu au nimic comun.
Care e totusi, problema cu incaltamintea? Si cizmele si opincile sunt facute din acelasi material: pielea. Sa intelegem ca cizma este o incaltaminte superioara si civilizata, pe cand opinca nu?
Incita tu, scumpule, la curatat pe baze etnice, ca poate asa isi vor da seama si unii romani care mai cred ca sovinii unguri se vor purta ca in secolul XXI daca ar fi vorba de o reinstalare a autoritatii statului ungar pe teritoriul actual al Romaniei.
Atentie, romani, asta va asteapta de la “fratii” unguri daca ajung sa stapaneasca orasul: o sa-l curete de porcii de romani. Daca ar putea, sovinii unguri s-ar purta cu romanii ca in 1500 sau 1600 sau 1848 sau 1940. Nici o diferenta. Sovinismul unguresc a ramas tot la cruzimea medievala si nu a devenit cu nimic mai apropiat de vremurile pe care le traim, adica de secolul XXI. Ei sunt inca la anul 1000 si au impresia ca inca mai au de implinit honfoglalasul.

de eniko b la 3 November 2011 - 18:41

Corleone, esti un prost! Daca si romanilor le vine ideea sa curete Careiul de porcii de unguri? Cam ce crezi ca o sa iasa?

de andrei la 3 November 2011 - 20:05

pt beni si eniko
Nu numai romanii trebuie sa fie atenti la tampeniile celor ca si corleone, ci si ungurii. Pentru ca daca se ajunge la “curatire”, nu cred ca se va face decat radical. Si se va face radical pentru ca acum, ungurii care nu au nimic de a face cu sovinismul, ii apara totusi pe sovinii unguri numai pentru ca sunt de-ai lor. Numai ca, pentru prostiile sovinilor vor plati nu numai sovinii ci si aceia care nu sunt sovini, fiind bagati in aceeasi kukta cu cei pe care ii tolereaza si sprijina acum. Deci, unguri cu capul pe umeri, departati-va de sovinii vostri care va imping catre dezastru si incita la o noua bosnie sau un nou kosovo.

de andrei la 3 November 2011 - 20:06

Desigur, in cazul in care nu doriti sa se intample asa ceva.

de andrei la 3 November 2011 - 20:07

Altfel, beti, dar incet ca-i rece!

de don corleone la 4 November 2011 - 10:10

Atentie romani!!Mamaliga voastra nu se explodeaza!!!

de andrei la 4 November 2011 - 13:13

daca sovinii unguri mizeaza pe asta, s-ar putea sa aiba surprize ca si Ceausescu. Dar si daca explodeaza, direct in tara voastra mama o sa plecati cu totii, fara exceptie!
Asa, ca sa curatam orasul de porcii unguri. Ca sa nu crezi ca voua nu vi se poate aplica ceea ce doriti sa faceti porcilor romani.

de mircea cel batran la 4 November 2011 - 16:07

auzi Andrei,de aici v-a pleca numai acei oameni care au primit pamanturiile pe gratis de la gheoghiu dej si ceusescu. s-au mutat aici ca au vazut frigiderele pline!!!!!,deci taticule,mai incet cu plecatu si cu mutatu!!!!

de profu la 4 November 2011 - 16:38

Lasa-ne batrane cu basmele tale de adormit copii si mai bine fii atent cum scrii si cum te exprimi ca te dai de gol cine-mi esti.Se spune si se scrie-vor pleca-si nu cum ai scris si nu o spun cu rautate ci pentru ca sa nu mai gresesti pe viitor cand mai scrii.Nu cred ca vrei sa stii cine a primit gratis pamant in oras si de la ceausescu si de la basescu sau credeai ca sunt numai romani?Ia mai pune mana si informeaza-te daca tot te dai din neamul inteleptilor!

de mircea cel batran la 4 November 2011 - 17:25

cu scrisu ai dreptate,nu v-a pleca ci vor pleca….dar in rest am dreptate!!!

de beni la 4 November 2011 - 18:02

Hei, “batrane” – ca nu cred ca ai mai mult de 40 de ani- ai face mai bine sa te duci direct acolo unde sunt Bajcsi Zsilinszky, Ducso Csaba si Horthy, pentru ca ideile lor ni le prezinti ca si cum ar fi vreo noutate izvorata din microcreierul tau!

de dorel la 4 November 2011 - 18:10

pentru mircea
Vezi ca s-a dat liber la exportul de autonomisti (mai mult sau mai putin secui). Cica ii transporta in saci pentru pamant de flori.

de dorel la 4 November 2011 - 18:12

pentru profu
copiii nu adorm la basmele batranului, ci au cosmaruri

de vasile la 4 November 2011 - 18:17

pentru mircea
Vai saracii ungurii, cum si-or pierdut ciucurii,
Pe podul Satmarului, de frica Romanului.

Cred ca-ti place cantecul asta. Sa stii ca mai are o bucata faina de text pe care ti-o trimit cu dedicatie. Ia citeste:
De la Debretin la Gyor, ungurii de ciuda mor,
Ca le fac romanii festa si iar intra-n Budapesta
Si le pun ca ornament opinca pe parlament,
Sa nu uite cat traiesc ca Ardealu-i romanesc.

de vasile la 4 November 2011 - 18:18

Pardon, “Fierbi”

de andrei la 4 November 2011 - 18:27

mircea, nu tu indemnai sa curatati orasul de porcii romani? Ai memorie scurta? Alzheimer, sau ce? Pana una alta, Careiul se afla in Romania, iar daca e sa curatam orasul de cineva, chiar daca “mamaliga nu se explodeaza”, de ce sa nu va mutam noi spre Vallaj si Mateszalka? Dar curatirea de porcii unguri nu e permisa? Numai cea de porcii romani se poate? Sovinismul ti-a intunecat mintea, nici nu vezi ce enormitati debitezi. Dar sa stii ca nu esti primul si nici ultimul. dar, spre supararea voastra, Ungaria aia mare nu se poate, tocmai pentru ca nu era ungureasca. Dar asta e prea greu de inteles pentru sovini.

de mircea cel batran la 4 November 2011 - 18:49

vad ca a-ti citit acele scrisuri ce au fost prezentate de vadim tudor….in 1908 in carei erau 98% maghiari….mai cititi si voi!!!! istoria fiecare scrie cum o vrea!!! pentru voi si ceusescu era prezent in pozele din acele lupte ……,deci mai cititi si voi!!! nu sunt sovin si nici nu am fost (nu ca si voi) deci cum au ajuns cei din ianculesti si lucaceni aici….s-au nascut probabil pe aceste meleaguri!!!!

de profu la 4 November 2011 - 20:28

Mirciulica vad ca iti plac numele romanesti si iti dau dreptate dar cu scrisu iar ai dat-o in bara,ca sa ma intelegi.Pai nu stii tu ca ati citit se scrie nedespartit?Cat priveste istoria,indiferent de perioada la care se refera,iti sugerez sa o lasi in seama altora nu de alta dar te faci si aici de cacao! si zau ca e pacat!

de andrei la 4 November 2011 - 21:41

Nu ma mir ce-a mai ramas din falnica ungurime daca tu esti reprezentantul ei! Pai ia sa vedem noi de unde ai luat datele. Daca de la Borovszky Samu (ca el a scris despre Satmar in 1908), atunci citeste cu atentie, ca e scris in ungureste (sau poate nici ungureste nu prea stii cum se scrie). El a folosit recensamantul UNGURESC, nu romanesc din 1900. Ia uita-te cati greco-catolici erau in Carei, cati aveau limba materna romana, cati au declarat ca stiu ungureste. Apoi aduna svabii care vorbeau ungureste (care sunt bagati tot la unguri) si sa vezi cati unguri iti ies. Si daca si dupa asta iti iese tot 98% unguri, atunci esti incurabil. Oricum, prostia nu se vindeca, deci nu astept nimic de la un zero precum esti in materie de istorie (inclusiv istorie maghiara).
Te-i fi umfland tu ca un paun, dar stii istorie (si altele) abia cat un pui de gostat (fara pene). Deci, mila domnului cu tine!

de adam la 4 November 2011 - 22:22

Cei din Ianculesti si din Lucaceni au ajuns in zona Carei dupa anul 1920, dar nu pe vremea lui Gheorghiu-Dej si nici a lui Ceausescu (cum crezi tu “batrane”). Ei au primit pamant la reforma agrara din 1921. La aceeasi reforma agrara au primit pamant si unguri si svabi din zona Carei, nu numai etnicii romani. Pamantul a fost luat de la mosiile care depaseau 100 de hectare. Legea s-a aplicat in toata Romania, nu numai la Carei si au fost expropriate mosiile care depaseau 100 de hectare. Ala e pamantul “gratis” primit de cei ce nu aveau pamant, indiferent de etnie.

de adam la 4 November 2011 - 22:22

dar poti sa oftezi si dupa mosieri! E libertate!

de bebe la 5 November 2011 - 06:41

A fermentat carnea cruda in minoritari si se cred majoritate!

de adi la 5 November 2011 - 06:44

Nu doresc sa li se mai ofere astora de teapa cretinului ce-si zice mircea ocazia sa repete anul 1940.

de grigore la 5 November 2011 - 06:47

mai asa -zis mircea, tu cate carti ai citit la viata ta, ca stai cam slabut la cultura in general, incepand cu baza, adica scrisul si cititul? In afara de abecedar ai mai citit ceva?

de mircea cel batran la 5 November 2011 - 12:46

dar tu in afara de OMAGIU ,ce carti ai citit?!,voi ati crezut ca ceusescu a participat la acele lupte unde era fotografiat….oricum putem discuta ani de zile ca fiecare e cu parerea lui!!!si sunt de acord cu teoria formarii poporului Roman……armata romana era alcatuita din TALHARI<HOTZI,ETC….care se vede si azi in intreaga lume…oriunde plece si spui ca esti din Romania….vine raspunsul: Tigani,hotzi ,talhari etc…..spune ca nici acum nu am dreptate?!

de andrei la 5 November 2011 - 13:48

dar tu de unde stii ce am crezut noi? Chiar ne consideri pe noi atat de tampiti incat sa credem ca Nicolae Ceausescu a fost contemporan cu Burebista sau cu Stefan cel Mare si ca arfi participat la vreo batalie. Numai intr-o minte care nu are nici o notiune de cronologie se poate intampla haosul asta, adica intr-o minte ca a ta. Caci tu esti acela care crede ca noi am crezut sau am fi putut crede si o mai si spui cu pretentii savante. Nici nu meriti efortul de a-ti raspunde (aici se scrie cu linioara pentru ca inseamna “a iti raspunde”, e cu dichisuri gramaticale pe care tu nu le stapanesti inca)dar am facut-o ca sa nu creada vreun cititor ca ar putea fi cum zici tu doar pentru ca nimeni nu zice nimic

de beni la 5 November 2011 - 15:46

mircea scump si idiot, dar cine si ce erau aia care au venit cu Almus si Arpad de dincolo de Volga? Ce te …. atata grija de stramosii nostri, cand stramosii tai au luat cu japca, adica au furat pamanturile locuite de altii? Aia ce fel de sfinti vor fi fost de ne tot scoti ochii cu armata romana? Ca nici aia nu era formata din sfinti, e adevarat, dar macar oamenii aia locuiau in case, nu in corturi sau sub cerul liber ca ungurii care, impinsi de altii au plecat din Asia si au ajuns in Europa unde au pus mana prin furt pe niste terenuri bune. Si ar fi furat si mai mult pamant, daca nu ar fi luat-o in freza de la cate unii ca imparatul Otto. Adica aia care au cucerit pamanturile ce fac azi parte din Ungaria nu au fost hoti si talhari, betivani si chiar ucigasi? Ba au fost si inca mai mult decat erau cei din armata romana. Asa ca nu veni tu cu nobletea stramosilor tai, ca nobletea aia nu e decat un mit mai ales la un neam de calareti care nu stia nici ce e aia cultivarea pamantului. Ca sa nu mai vorbim de alte elemente ale civilizatiei ce le lipseau.

de dorel la 5 November 2011 - 16:03

da tu, mircea, de ce nu-ti intrebi parintii daca au strigat, aplaudat etc.? Ca primii comunisti in zona asta au fost unguri, care au schimbat drapelul lui horthy cu steagul rosu al internationalismului proletar, doar doar ar putea convinge pe cineva sa lase Ardealul de Nord Ungariei. Si tot idioti de teapa ta au intrat noaptea peste cei din Ianculesti si i-au batut si le-au dat foc la case si i-au obligat sa plece numai cu ce aveau pe ei, asa cum ii trezisera in toiul noptii. Astea da, sunt fapte de eroism cultura si civilizatie maghiara mai apropiate de vremea noastra. despre asta vorbim si de asta nu mai dorim sa auzim de autonomii sovine pe criterii etnice. Sa aveti atata autonomie cat are Constanta

de profu la 5 November 2011 - 18:26

Daca tot esti pasionat de istorie Mirceo te rog sa citesti cartea lui Berteanu despre Ianculesti asta daca inaintasii tai nu ti-au povestit nimic despre anii 40.Dupa,putem discuta si de Ceausescu.

de dorel la 5 November 2011 - 19:40

nu poate sa citeasca pentru ca i se epuizeaza neuronul

de dorel la 5 November 2011 - 19:50

si spuneti-i prostului de mucea cel batran ca stim cand s-a inventat fotografia si ca ceausescu n-avea cum sa fie fotografiat prin batalii de dinainte de 1800 si bineinteles ca nici in cele de dinainte de 1918 cand s-a nascut. Nu e nimeni atat de idiot incat sa creada ca Ceausescu, la varsta de 1 an a pus opinca pe parlamentul de la Budapesta. Stim destul de bine cine si ce a facut, ba chiar stim mai bine istoria ungurilor decat insisi ungurii (mai ales din astia ce se pretind a sti multe despre frigidere si fotografii). Apropos, banuiesc ca stii ce contine “omagiu”. Sau si despre asta stii cam ce ti-a spus varul de-al treilea al nepotului vecinului de peste drum.

de Banger_Rhadoo la 11 January 2015 - 15:34

Pentru Corleone: cara-te tu din Ardeal la unguri mai animalule si lasa-i tu si toti ca tine pe romani in pace! DACA NU VREI SA TI-O IEI LA BOT TU CU TOTI AI TAI SI CU TOT NEAMUL TAU MIGRATOR!

de andrada la 11 January 2015 - 17:17

am fost la muzeu cu un grup si am ascvultat numai prosti spuse de cineva in limba maghiara..cum a ajuns ca un angajat al muzeului sa spuna astfel de minciuni pe post de istorie?
si au si impartit cartea cu legendele satmarene de unde romanii au fost scosi de parca nu cu ei ar fi lucrat grofii mosiile

de emil la 11 January 2015 - 23:53

Andrada, prostiile spuse ungurește sunt scrise și românește atât în muzeu, cât și în „traseismul ligheanelor szamarene”. De când s-a deschis muzeul. Dar ori nu le citește nimeni, ori nu dorește nici un etnic român să scrie o versiune în limba română. Astfel că traducerea textului unguresc este făcută tot de unguri cu grave lacune în cunoașterea limbii române. Dar, românii nu contează. Mai ales în Carei.

de mitru la 12 January 2015 - 00:26

daca nu ar conta romanii,nu ar mai scrie lorant platit de lajos si jeno contra romanilor.
da le sta in gat buletin de carei ca putem si noi ceti ce …smenuieli fac sobolanii la primarie cu banii nostri.
o fi adevarata aia cu geamuri second platite ca nou noute de jeno pentru noua primarie??
ca aia cu soferul prins cu trafic de tigari e chiar adevarata si masina ford sta in garaj ca a luat politia maghiara actele dupa ce tot ei au prins masina primariei zilnic in vama de peste un an de zile fara sa aiba formele legale.

Lasati un comentariu