Ce uleiuri pot fi folosite la gătit?

• publicat la: 28 January 2012
Ce uleiuri pot fi folosite la gătit?

Un studiu recent publicat a scos la iveală  faptul că uleiul prăjit nu este nociv, nemărind riscul instalarii bolilor de inimă, aşa cum se credea până acum. Cel putin cel de măsline şi cel de floarea-soarelui, care au fost testate.

La cercetare au luat parte 41.000 de adulţi, cu vârste cuprinse intre 29 si 69 de ani, care nu aveau boli de inimă la demararea studiului, relateaza Huffington Post.

Voluntarii au fost impărtiti in patru grupe, in functie de cât de des consumau mâncare care fusese gătită cu ulei pe aragaz, si au fost monitorizati timp de 11 ani. In aceasta perioadă, 600 s-au imbolnăvit de inimă, iar 1.000 au murit din cauze diverse.

Oamenii de stiinţă implicati in studiu au declarat, conform unui raport publicat in British Medical Journal, că nu au existat diferente intre grupuri, ceea ce inseamna ca uleiul folosit la gatit nu si-a pus amprenta asupra sănătăţii lor.

Totusi, profesorul Michael Leitzman, de la Universitatea Regensburg, din Germania, a tinut să atragă atentia că dacă vom consuma in fiecare zi prăjeli rezultatele nu vor intârzia să apară.

Uleiul de floarea-soarelui reprezintă o sursă bună de Vitamina E, un antioxidant puternic. Una sau doua lunguri de ulei de floarea-soarelui, continând grăsimi polinesaturate, ajută la coborârea colesterolului. Acest tip de ulei este potrivit pentru gătit.

Uleiul de rapiţă, cu o cantitate rezonabilă de acizi grasi omega 3 (buni pentru inimă si creier), este la fel de bogat in grăsimi mononesaturate ca si uleiul de măsline, fiind sărac in grăsimi saturate, nesănătoase. Poate fi folosit si crud, in salate, dar si la gătit.

Uleiul de măsline extra virgin este bogat in grăsimi mononesaturate, prietenoase cu inima, el având si un continut mare de antioxidanti care nu au fost procesati. Cel mai bine este sa fie folosit ca atare, insa poate fi folosit si la gatit, cu conditia ca temperatura sa nu fie una foarte inalta.

Uleiul din tărâţe de orez poate fi folosit si la temperaturi inalte, ceea ce inseamnă că este o alegere bună pentru gătitul indelungat. In plus, conţine o substanţă ce păstrează la un nivel optim grăsimile din sânge.

Uleiul din seminţe de in este cel mai bogat in acizi grasi omega 3, de aceea este sau ar trebui să fie preferatul vegetarienilor sau al celor care nu consuma peste. Acesta nu poate fi insa folosit la gatit, pentru ca se degradeaza usor.

sursa ziare.com

Lasati un comentariu