Cedează Guvernul la presiunea străzii? Taxa auto pentru maşinile vechi – amânată până in 2013

• publicat la: 23 January 2012
Cedează Guvernul la presiunea străzii? Taxa auto pentru maşinile vechi – amânată până in 2013

Taxa auto pentru masinile inmatriculate inainte de 1 ianuarie 2007 ar putea fi amânată cu un an, ministrul Mediului, Lazslo Borbely, sperând că, astfel, persoanele care detin masini vechi sa aiba sansa sa le vanda, in aceasta perioada.

Daca s-ar aplica taxa prevazuta in legea intrata in vigoare la mijlocul acestei luni, pentru unele masini aceasta taxa ar fi devenit mai mare chiar decat valoarea masinii in sine, fapt care ar fi condus la imposibilitatea vanzarii. Astfel, potrivit avocatului Gheorghe Piperea, se incalca dreptul la garantarea proprietatii, iar statul ar fi fost chemat in judecata la Curtea Europeana a Drepturilor Omului (CEDO).

Ce impact ar putea avea, insa, amanarea platii acestei taxe pentru masinile mai vechi? Potrivit lui Augustin Hagiu, presedintele Federatiei Operatorilor Romani de Transport (FORT), ar exista cel putin trei avantaje ale acestei decizii.

“Impactul va fi semnificativ. In primul rand, se va debloca piata auto. La vehiculele comerciale care trebuiau inlocuite vor exista cumparatori. In noua formula, nu ar fi existat cumparatori, pentru ca valoarea taxei depasea valoarea masinii”, a declarat, pentru Ziare.com, Augustin Hagiu.

Laszlo Borbely, despre amanarea taxei auto: A fost o decizie politica

In al doilea rand, s-ar rezolva, cel putin temporar, problema legata de masinile achizitionate in sistem leasing. Conform legii intrate in vigoare, ar fi devenit aproape imposibil pentru persoanele care au achizitionat o masina in leasing sa o treaca pe propriul nume.

“Sunt masini care fusesera cumparate in leasing inainte de 2007 si, in functie de tipul contractului de leasing, se ajungea in situatia in care, daca nu ar fi fost achitata prin rata sau nu ar fi fost platita taxa atunci sau intre timp, practic nu ai fi putut sa inmatriculezi masina pe persoana fizica sau juridica, in contextul in care trebuia sa platesti aceasta taxa”, a explicat Hagiu.

Liber la masini noi

Nu in ultimul rand, ar urma sa fie deblocata si piata automobilelor noi, unde exista un blocaj cauzat de imposibilitatea vanzarii masinilor vechi, astfel incat persoanele respective sa isi poata cumpara una noua.

“Neputand sa mai vinzi o masina mai veche de 2007, nu puteai sa-ti cumperi nici una noua. De exemplu, la Logan, din 2006, ajungea sa coste taxa 2.500 de euro, cand valoarea lui de piata era undeva la 1.500 – 2.000 de euro. In contextul asta, nu mai puteai sa vinzi Loganul ca sa-ti iei o masina mai noua”, a exemplificat presedintele FORT.

De altfel, aceasta nu era singura situatie aberanta in care s-ar fi regasit proprietarii, in cazul legii din prezent. Potrivit lui Hagiu, exista multe exemple in care, in momentul incercarii inregistrarii unei masini cumparate la mana a doua, la ghiseu se cereau dovezi ca nici unul din proprietarii anteriori nu si-au recuperat in instanta taxa auto.

“Exista cazuri concrete in care s-au dus la ghiseu sa inregistreze masina si li s-a spus ca trebuie sa faca dovada ca unul din proprietarii anteriori nu si-a recuperat taxa in instanta. Este o chestie pe care nu a spus-o nimeni. Practic, eu cumparam o masina acum, dumneavoastra imi faceati dovada ca a fost achitata taxa de prima inmatriculare, dar eu la ghiseu trebuia sa fac dovada ca dumneavoastra nu v-ati adresat instantei ca sa va recuperati taxa. Este o chestie pe care nici domnul ministru, nici alti smecherasi de prin minister nu au spus-o”, a comentat Hagiu.

sursa  ziare.com

Lasati un comentariu