Constituirea unei asociaţii

• publicat la: 22 februarie 2012
Constituirea unei asociaţii

Inmulţiţi salariul minim brut pe economie cu 100 şi aveţi banii pentru infiinţarea unei fundaţii. Tot mai multe persoane se asociază in vederea creării unei fundaţii sau a unei asociaţii, unii dintr-un spirit civic de lăudat, altii având scopuri proprii

După ce am reusit să ne eliberăm din corsetul comunismului, libertăţile dobândite s-au tradus si prin tot soiul de iniţiative, organizaţii, fundaţii, care mai de care orientată să servească respectarea principiilor fundamentale privind drepturile omului si nu numai. Organizatiile non-profit au cunoscut o popularitate mult ovaţionată de către cetăţeni, mai ales că s-au ingrijit de golurile societăţii, uitate să mai fie umplute de către stat.

Asociatiile, reglementate prin ordonanţa de Guvern 26/2000, sunt niste entităţi create pentru a deservi unui anumit scop. Acestea nu au un caracter patrimonial, deci nu urmăresc câştiguri materiale, şi pot fi constituite doar dacă s-au strâns cel puţin 3 persoane care să adere la acelaşi ţel.

Fundatiile, pe cealaltă parte, au un caracter patrimonial, acesta implicând salariul minim brut pe economie multiplicat de 100 de ori.

Botezul asociaţiei

Cum e firesc, primul pas practic in constituirea unei asociaţii il reprezintă rezervarea denumirii, care se face in cadrul Ministerului Justitiei. Cu taxa de 5 lei achitată la trezorerie, se depune o cerere de rezervare, urmând ca răspunsul din partea autorităţilor să vină la un interval de o săptămână.

Atunci când se face propunerea de denumire, foarte importantă este eligibilitatea numelui, articolul 7 din ordonanţa 26/2000 făcând referire clară la sintagmele interzise pentru a fi folosite. De aceea, este imperios necesar ca numele să nu lase loc interpretărilor sau confuziilor. Pe site-ul oficial al Ministerului Justitiei se găseşte un fisier in format PDF care poate ajuta in evitarea anumitor denumiri, deja existente, de altfel.

Cine face legea in asociaţie?

Inainte de a depune dosarul de infiintare a asociatiei la Ministerul Justitiei, trebuie parcurse câteva etape birocratice, deosebit de importante pentru buna functionare a viitoarei asociatii. Trebuie stabilite reglementarile de functionare interna, cine face parte din forumul de decizie, consiliul director, trezorierul, se stabileste persoana mandatata sa inainteze toate demersurile in numele asociatiei, si se face autentificarea notariala a actului constitutiv sau datarea certa a acestuia in fata unui notar.

In ceea ce priveşte stabilirea sediului, printr-un simplu contract de comodat, chiar si unul din membrii asociatiei isi poate folosi locuinţa personală pentru a asigura asociatiei un “acoperiş” decent.

Pentru a evita probleme de ordin administrativ sau juridic, cel mai bine este ca in contractul de comodat sa fie data, de exemplu, o singura camera dintr-un apartament de 3, deoarece asociatiei ii trebuie asigurata o anumita independenta. Totodata, se poate apela si la varianta inchirierii unui spatiu, fiind posibila decontarea acestuia. La capitolul patrimoniu, este nevoie de salariul minim brut pe economie, adica 700 de lei, fiind considerat un depozit in actiunea de constituire a asociatiei.

Ulterior, avand actul constitutiv, sediul, aceasta suma minima si un act de identitate, te poti prezenta la banca pentru a depozita garantia respectiva.

Membrii fondatori, adică cel putin 3 persoane, vor trebui să-si scoată cazierele fiscale de la unităţile administrative, in urma achitării unei taxe de 20 de lei iar dosarul cu toate actele obtinute din aceste demersuri se depune la judecătoria de care aparţine sediul asociatiei, pentru a putea fi validat.

Pentru detalii, accesează www.avocat-tv.ro, sectiunea Subiecte.

Lasati un comentariu