Legea 544/2001- accesul la informaţia publică

• publicat la: 25 februarie 2012
Legea 544/2001- accesul la informaţia publică

Instituţiiile publice dau frâu liber informaţiilor

Din oficiu sau la cererea cetăţeanului, instituţiile statului sunt obligate să informeze publicul cu privire la activitatea lor

Institutiile de stat, impinse de la spate de cererile personale ale cetăţenilor, sunt obligate, conform Constitutiei, să ofere informatiile relavante cu privire la activitatea lor sau la angajaţii care deservesc publicul. Orice cetăţean trebuie să aibă la dispozitie, din oficiu, informatii cu privire la adrese, nume ale angajatilor, orare de functionare, bilanturi contabile sau orice alte documente de acest fel.

Toate aceste date sunt updatate periodic, fiecare institutie având obligatia de a prezenta din oficiu preţioasele informatii – totul trebuie menţinut proaspăt, nealterat si gata de folosire la cererea cetăţeanului.

Adoptarea Legii 544/2001 privind liberul acces la informatiile de ordin public a creat premisele pentru ca cetăţeanul să beneficieze de transparenţa institutiilor publice, implicit de informatiile gestionate sau produse de către acestea, inclusiv si de către regiile autonome.

10 ani de acces la informaţia publică

In cei 10 ani de existenţă, textul legii cu privire la accesul cetăţenilor la informatia publică nu a suferit prea multe modificari sau corecturi, mesajul sau principal spunand ca institutiile sunt obligate sa furnizeze doua tipuri de informatii: cele din oficiu si cele exprimate la cererea cetatenilor.

Dacă la capitolul “din oficiu” autorităţile sunt darnice in privinta informatiilor, fiind mai mult decât interesate să aloce spatiu pe site-urile oficiale, in Monitorul Oficial sau in mijloacele de informare in masă, atunci când se pune problema sa scotoceasca in arhivele bine pastrate, securizate si deloc incantate de deranj din partea cetateanului, lucrurile se mai schimba.

Trebuie stiut că, fără să completeze vreo cerere specifică, fiecare cetăţean poate beneficia de informatiile oferite din oficiu de către autorităţi, aici incadrandu-se actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea institutiei, structura organizatorica, numele persoanelor din conducerea unitatii sau sursele financiare, bugetul si bilantul contabil. Toate aceste informatii ar trebui sa fie oferite pe tava cetateanului, acesta fiind invitat sa aleaga din buchetul informativ ce are nevoie.

Ai chef de informare? Trimite cererea!

Raportându-ne la informatiile dezvăluite la cerere, exceptie făcând secretele de stat sau de serviciu, de precizat este faptul că cererea inaintată de către solicitant, fie ea scrisă sau verbala, nu trebuie motivată ca la şcoală.

Practic, dacă te-ai trezit de dimineata cu chef de informare, poţi să te adresezi fără grija institutiei cu pricina fără să oferi nicio explicatie. Solicitarea ta va fi evidenţiată intr-un registru special, iar daca informatia ceruta este exceptata de la liberul acces sau nu este disponibila in institutia respectiva, obligatia autoritatilor este ca in termen de 5 zile sa iti comunice si sa iti motiveze de ce nu ai putut sa intri in posesia informatiilor dorite. Daca totul este in regula si informatia se dovedeste a fi publica si poate fi comunicata, atunci in 10 zile ar trebui sa poti beneficia de ea.

Statul nu are voie să perceapă taxe pentru furnizarea acestor informatii, insa poate emite pretentii in ceea ce priveste contravaloarea serviciului de copiere a documentelor.

Dacă accesul la informatia publică incepe să devină mai anevoios sau chiar interzis, fara a fi oferite prea multe explicatii sau motivatii pertinente, atunci ai tot dreptul de a redacta o reclamatie administrativă, unde vei inşirui succint de ce te-ai simtit lezat in procesul de informare publica.

Lucrurile pot merge chiar mai departe si eşti liber să actionezi si in instanta autoritatea/institutia publica avand si optiunea de a-i solicita acesteia despagubiri.

Pentru detalii, accesează www.avocat-tv.ro, secţiunea Subiecte.

Lasati un comentariu