Alegeri 2012:La Carei,8 candidaţi pe un loc de consilier

• publicat la: 15 May 2012
Alegeri 2012:La Carei,8 candidaţi pe un loc de consilier

Vineri,11 mai 2012 s-a dat oficial startul campaniei electorale pentru alegerile locale ce vor avea loc in data de 10 iunie.Tot vineri,de la ora 12,00, la sediul primăriei  s-a tras la sorţi   locul pe care il va avea alocat  fiecare candidat sau formaţiune politică pe cilindrii sau panourile publicitare amplasate in oraş in acest scop,pentru a evita situatiile din anii precedenti când unii dintre candidati au lipit afişe pe copaci,pe stâlpii de curent electric, peste  afisele altor partide ,pe cabinele telefonice sau pe uşile de intrare in  blocurile de locuit.

De comun acord cu reprezentantii tuturor celor s-au inscris in cursa electorală,administratia locală a stabilit locuri bine precizate pentru publicitate electorală iar pentru cei care nu vor fi capabili să respecte regulile jocului au fost pregătite amenzi consistente.

Startul campaniei electorale a fost unul timid, dacă ne referim la afişajul stradal,in peisajul urban  apărând doar bannerele celor de la USL si a candidatului acestei formatiuni la funcţia de primar,Adrian Bucureştean.Nici până la această oră de altfel materialele electorale de mari dimernsiuni ale altor formatiuni politice nefiind prezente.

In oraşul Carei,oraşul cu 20.181 de locuitori potrivit datelor recensământului din octombrie 2011 si cu 21.367 de persoane cu drept de vot conform listelor sosite pe adresa  Primăriei  de la Direcţia pentru Evidenţa Persoanelor şi Administrare a Bazelor de Date,sunt inscrise in cursa electorală un număr de 9 formaţiuni politice şi un independent .

Dacă in cursa pentru funcţia de primar avem 6 candidaţi ,pentru functia de consilier municipal  inghesuiala e mult mai mare:sunt 8 pe un loc(deşi matematic vorbind cifra reală e 8,53).

Si aici lista cuprinde candidaţi de toate vârstele si toate profesiile,dorinţa de a ajunge  pe unul din scaunele de consilieri fiind foarte mare deşi volumul de muncă e  la fel de mare ,asta in cazul in care te respecti pe tine si alegătorii acestui oraş.

Urmărind listele de consilieri observăm că sunt reprezentate toate categoriile de vârstă si  toate categoriile sociale.Seniorul de vârstă al candidaţilor  de consilier il reprezintă pensionarul Peli Tiberiu,născut la data de 26 iunie 1935, la polul opus situându-se Murvai Istvan Zoltan, tâmplar,născut in 09 ianuarie 1989 si Ilut Arnold Istvan,muncitor, născut la  12 aprilie 1989.

Unii dintre cei inscrişi in cursă au mai fost consilieri şi in legislaturile anterioare,18  la număr, iar pentru alţii  va fi o experienţă nouă.

Doamnele Mocanu Alina(USL),profesor si director al Scolii Vasile Lucaciu,Eva Konglovits (PPMT),profesor  si administrator la firma proprie şi Venig Gabriela(UDMR),administrator public şi sef birou sunt cele care au mai ocupat scaunul de consilier .Candidaţii cu experienţă in această functie ,care au reprezentat interesele aleşilor in decursul altor legislaturi sunt,in ordine alfabetică:

Tamas Beko,inginer si administrator public-55 ani,UDMR

Arpad Brem,croitor,preşedinte- 62 ani,UDMR

Adrian Bucureştean,informatician şi director de vânzări-32 ani ,USL(PNL)

Csizmadia Zsolt,inginer,inginer proiectant-49 ani,UDMR

Ilie Ciută, inginer si administrator firmă proprie -50 de ani,USL(PNL)

Szabolcs Csaikos,sculer matriţer,asistent distribuţie-39 ani,UDMR

Ludovic Keizer,maistru mecanic,viceprimar-59 ani,UDMR

Eugen Kovacs,inginer,primar-55 ani,UDMR

Robert Leitner,tehnician dentar,manager-37 ani,UDMR

Ioan Muller,maistru,pensionar -63 ani,UDMR

Marius Rusu,profesor la CT Iuliu Maniu -32 ani,USL(PNL)

Poosz Szabolcs,econimist,director executiv-37 ani,UDMR

Vasile Temfli,subinginer,pensionar -59 ani,UDMR

Alexandru Tukacs,preot reformat,-54 ani,UDMR

Ioan Torzsa,depanator radio-TV,director -59 ani,UDMR

Formatiunea PPMT are echipa cea mai  tânără, cu o medie de vârsăa de 38 de ani in timp ce la polul opus se află PER şi UNPR cu 49 respectiv 48,5 ani.

Un număr de şase candidati sunt inscrişi in cursa electorală pentru ocuparea fotoliului de primar din  municipul Carei,fotoliu deţinut din 1992 până in prezent de reprezentanţii Uniunii Democrate a Maghiarilor din România.Candidaţi de toate vârstele,de toate profesiile şi etniile, ca să avem de unde  alege.

Unii dintre ei au cugetat mai bine abia după ce şi-au depus candidatura şi au solicitat Biroului Electoral de Circumscriptie lămuriri despre posibilitatea de a se retrage,deşi termenul limită era depăşit cu câteva zile.

Cert este că in urma alegerilor locale din 2008 a fost incălcată pentru prima oară cutuma potrivit căreia dacă primarul ales este de la formaţiunea politică maghiară viceprimarul să fie dat de un partid românesc cel mai bine reprezentat in consiliu sau să fie de etnie română pentru ca şi comunitatea locală românesca  să fie reprezentată in condiţiile in care ponderea acesteia depăşeşte 44%.

La scrutinul din 10 iunie ,potrivit tragerii la sorţi a ordinii partidelor si independenţilor pe buletinele de vot ,ordinea va fi următoarea PDL,USL,UDMR,UNPR,PRM, PER, PP DD, PPMT (Partidul Popular Maghiar din Transilvania), PCM (Partidul Civic Maghiari), PNDC (Partidul National Democrat Crestin).

Daniela Ciută

comentarii

de PRO Schimbare la 16 May 2012 - 04:18

Cateodata exagerez cu unele lucruri, recunosc. Dar “draga redactie” acuma chiar ca mi-ati ridicat-o la fileu! Sculer matriter, croitor sau maistru mecanic sunt pregatirile unor influenti consilieri UDMRisti. Orb sa fi sa nu vezi! Macar primaru-i inginer daca vicele e maistru.
:( si cand ma gandesc ca mai vor un mandat. :(

P.S. Zilele trecute vorbeam cu cineva si amandoi admiteam ca Brem(croitorul) are o imagine “umana” cat de cat buna. Dar pentru Numele Lui Dumnezeu, 3 mandate la 3 partide diferite. Cum se zice pe la noi “naspa d-le, e naspa”. Din pacate faptele il dezcalifica. Pentru azi d-le Brem, aveti o bila neagra!

de Horia Mărieș la 16 May 2012 - 05:28

@PRO Schimbare

Absolut de acord cu Dvs. în ce privește lista și profesiunile de bază ale unor candidați la funcția de consilier local. Lista din articol este se pare incompletă, fiindcă înțelegem că sunt în total 8 x 8,53 = 68 candidați. Cine știe ce alte meserii deșuchiate mai pot să aibă și ceilalți. De exemplu paznic la peștii ce înoată în Lacul Ianculești.

Lista profesiunilor de bază este cam de râsul curcilor, cu unele excepții.

Nu văd de exemplu oameni având profesiuni de bază specifice administrației publice.

Nu văd nici un doctor (Spitalului Municipal Carei fiind subordonat și finanțat de Primărie), nu văd nici un jurist (care să-l tragă tare de mânecă pe primar atunci când acesta încalcă flagrant – ca de obicei – legile țării), văd doar un singur economist (care are trebui să combată tare atunci când ar fi vorba de budetul de venituri si cheltuieli, de investitii, de imprumuturi la banci, de contracte, etc.) dar faptul că este director executiv la o firmă specializată în comerțul cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse alimentare, băuturi și tutun, pe mine unul nu mă convinge în ce privește capacitata sa profesională – ba dimpotrivă, fiindcă acolo se învață mai mult furatul la cântar decât științe economice, inginerul-primar am aflat că nu se pricepe nici măcar la ce a învățat la școală, adică la fabricat mobilă fiindcă a reușit să facă praf atât o firmă de stat cât și 4 firme private specializate în timpul prodigioasei sale activități profesionale; nu văd nici un arhitect deși problemele legate de dezvoltarea urbanistică sunt o boală cronică în oraș, etc., etc.

Dacă aș fi un cârcotaș, aș mai putea continua, dar nu sunt.

A conduce un oraș, a lua decizii bine fundamentate în Consiliul Local (prin vot) în numele a 20.000 de locuitori cu (probabil) oameni foarte de treabă și niște cetățeni onești, dar care au ca profesiuni de bază pe cea de depanator radio-TV, croitor, maistru, sculer matriţer, etc., este un act de mare curaj, un risc major și până la urmă – o utopie.

Ori, Municipiul Carei nu este totuși o “Utopia”, adică o agregare de indivizi care s-au strâns împreună pentru a crea societăți fantasmagorice, secte, falansteruri, himere. Municipiul Carei și locuitorii lui sunt o realitate vie.

În rest, s-auzim numai de bine.

de un cititor curios la 16 May 2012 - 06:07

dar de ceilalti candidati ce ne poti spune horia?ca pe cei de la udmr i-ai improscat destul cu noroi.asteptam detalii despre ceilalti candidati,de exemplu bucurestean.cu ce se ocupa de fapt omu?am inteles ca vinde ceva.dar ce si pentru cine?

de Horia Mărieș la 16 May 2012 - 06:19

Se spune că omul cât trăiește, învață. Învață chiar să se folosească de un simplu calculator. Nu de abac. Cu excepția unui primaș-inginer-jenoke.

Păi orb să fii și să nu vezi că vecinul și fratele tău mai mare din UDMR, primașul de Satu Mare a schimbat recent fața site-ului Primăriei și l-a făcut să arate ca unul european, plin de informații, începând de la CV-uri și declarații de avere actualizate (an 2011 nu an 2008 ca la Primăria Carei), continuând cu ultimele contracte de achiziții publice și ajungând până și la Hotărâri ale Consiliului Local, la zi, complete, inclusiv cu anexele respective. Să te minunezi, nu alta.

Până acum îi dădeam exemple transfrontaliere primașului corigent la informatică (Primăriile din Nyirbator si Mateszalka) dar acum o să-i dau numai exemplul sătmărenilor. http://www.satu-mare.ro

Mai aveți timp de învățat dragă domnule primaș, mai este timp destul până la pensie dar mai ales până la plata tuturor datoriile (private și ale Primăriei) acumulate, doar să vreți și să nu chiuliți de la ore. “Invățați, învățați, învățați!” ar fi zis cică Lenin, măcar de la ILYÉS GYULA dacă nu vreți să învățați într-o limbă străină de Dvs.

Sau nu prea le-ați avut Dvs. niciodată la inimă pe astea cu cartea și cu școala?

Nu zic să faceți chiar Dvs site-ul (portalul) Primăriei Carei, că atunci n-ar mai fi nici o speranță să-l vedem, ți asta până-n vecii vecilor, dar plătiți măcar din bugetul ăla amărât al Primăriei Mun. Carei pe cineva care se pricepe la IT. Nu mă refer la informaticienii angajați ai Primăriei Carei că ăia chiar că habar n-au pe la ce echipă joacă fotbalistul Web Design.

În rest, s-auzim numai de bine.

de Horia Mărieș la 16 May 2012 - 07:16

@cititor curios: Cu tot regretul, nu pot să vă satisfac curiozitatea bolnăvicioasă de “cititor curios”. Nu-l cunosc, nu l-am intâlnit, nu m-am informat despre A. Bucureștean, fiindcă nu sunt lucruri rele de găsit despre dânsul în presă sau pe net. Eu mă informez doar de pe net, n-am alte surse.
Întrebați-l direct, omul n-are nevoie de mine pe post de purtător de cuvânt.

UDMR-ul nu-l împroșc cu noroi, doar îl descriu, funcție de ce citesc pe net.

Adică descriu un UDMR cufundat în prezent până la gât în noroi, și-i descriu și pe ai lui ciraci-cârmaci din urbea Dvs. Nici Tokes Laszlo nu-i mai poate binecuvânta – ba cred că-i și excomunică până la urmă; și nici spăla de atât de mult noroi cât s-a pus pe ei în ultimii 20 și ceva de ani, de când sunt mereu la guvernare si de când sug la țâțișoarele darnice ale tărișoarei ăsteia, sau îi defrișează pădurile, împreună cu ceilalți corupți, inclusiv cu cei care sunt de naționalitate română. Altfel, eu unul n-am chiar nimic cu ei, adică cu UDMR-ul, să fie sănătoși acolo la ei acasă.

E drept, mai am eu ce am uneori cu proștii. Indiferent din ce partid fac parte, dar parcă cei mai simpatici îmi sunt tot primașii și sub-primașii.

Nu vreau să vorbesc strict în numele meu, pentru că nu vreau să fac pe deșteptul. (Cel mai adesea fac pe deșteptii proștii…) Prefer să-i citez pe alții, a căror deșteptăciune nu e pusă la îndoială de nimeni. De exemplu pe Paul Valéry: „Prostia e incapacitatea de a te lua singur peste picior. Și de a nu recunoaște nici măcar evidența”. Cam asta face orice @cititor (prea) curios, nu recunoaște evidența.

de caraianu la 16 May 2012 - 08:00

ati uitat sa scrieti cati din primarie candideaza de consilieri.dela portarul kovacs pana la directorul varna.directoarea de la sc1 si cu directorul de la muzeu si torja directorul de la clubul elevilor si kala directoru de la caminu de batrani si gindele inspectoru si alti functionari publici si sa nu uitam contabilul de casa de la firma lui jenobacsi si pe vecinu lui care vinde flori.oare la cine vinde si cate facturi a facut pentru ele????da daca e vecin cu jeno atunci se intelege cate a facut.

de depanatoruTVBunko la 16 May 2012 - 11:26

ai ce consilier
unde-s radio-urile, televizoarele???
La primarie ??

de kovacs antal (puha) la 16 May 2012 - 12:51

bine ca ,pana cand a fost Keizer la PNL ,era bun….acum sunteti contra lui. de ce?

de avram la 16 May 2012 - 12:56

cuvantul tradator si traseist politic iti spune ceva mai puha? intelegi ce inseamna?

de kovacs antal (puha) la 16 May 2012 - 13:03

cati nu au schimbat partidul?!

de kovacs antal (puha) la 16 May 2012 - 13:06

bine ca ceilalti nu sunt tradatori!!!!!! avram sau cine esti?!,nu imi spun cuvintele alea nimic…ca eu sunt prost!!! hajra Papp Zsolt! fortza Minike!

de avram la 16 May 2012 - 13:22

la ce caracter aveti ,pentru voi nu e nimic neobisnuit….

de avram la 16 May 2012 - 13:23

e bine sa mai si recunosti cateodata cum esti de fapt,apreciez aceasta sinceritate,nu e putin lucru pentru tine

de Fritzi la 16 May 2012 - 13:25

Nu are rost sa intrati in polemici cu oportunistii ca oricum nu au limite.

de votant la 16 May 2012 - 13:29

unde sunt consilierii de la pdl? au pus pensionarii pe primele locuri ca sa faca ce a facut popatulipan? alianta pdl udmr inca mai functioneaza cu succes la carei se pare!

de fortza USL la 16 May 2012 - 13:57

adevarul e ca nu oricine poate sa lucreze in echipa,presupune sa ai alte calitati si atunci ramane varianta …singular,pe barba ta si sustinut pe ici pe col de cine se lipeste….

de kovacs antal (puha) la 16 May 2012 - 15:43

auzi avram?! bine ca ai tu caracter si esti foarte bine pregatit!!! dar pt tine ce e putin si mult? si stai linistit ca esti mai destept ca mine!!!! s-au cel putin asa crezi?! sa ai sanatate si numai bine! Kovacs primar ,Papp consilier! in plus eu doresc succes tuturor candidatilor,indiferent de partidele lor! niciodata nu am dorit raul nimanui!

de avram la 16 May 2012 - 17:05

multumesc pentru aprecieri.stiam ca o sa ne intelegem pana la urma.stiu ca tu vrei ca prietenii tai sa castige ca dupa ce a platit primaria drumul asfaltat la terenul privat de joaca acum urmeaza curtea & …….. poate le pui o pila si la cei care stau pe strazile periferice si care nu stau acolo ca sa joace altele ci chiar locuiesc acolo si poate aveau o mai mare nevoie de asfaltare,dar ce sa faci daca nu sunt prieteni cu cine trebuie.

de kovacs antal (puha) la 16 May 2012 - 17:21

auzi,avram? acolo in curte lucreaza peste 300 de oameni!!!! si ei au umblat in noroi!!! dar daca vrei sa stii si celelalte strazi vor fii asfaltate! dar il apreciez pe Lajos ,ca a schimbat partidul!!! in plus curtea este deja cu pavaj….nu are nevoie de asfalt!!! inca in plus,acel drum nu apartine Union Glass!!!!!!!!!dar daca vrei Papp te asteapta cu dovezi!!!! ,iar pana cand Lajos a fost cel mai bun,la-ti tucat si in ….,acum nu mai e bun! chiar asa il faceti mai tare ca sa tinem cu el! bravo Lajos!!!

de avram la 16 May 2012 - 17:36

daca e asa bun de ce vii sa cersesti voturi de la romani pentru el?numai primeste de la ai lui?sau?nu reuseste sa adune de la radio cate trebuie?si lajos a trebuit sa schimbe trei partide ca sa ajunga sub jeno…hihihi.chiar multumesc pentru momentele umoristice

de Horia Mărieș la 16 May 2012 - 17:44

@Dl. Puha a scris: “Kovacs primar, Papp consilier!”/

Păi meciul ăsta parcă s-a mai jucat în ultimii 4 ani. V-a plăcut atât de mult?
A funcționat echipa? Au lucrat bine împreună?
S-au înțeles bine între ei cei doi?

Sau Dl. Papp Zsolt n-a fost chiar atât de independent pe cât se zice?
De câte ori a votat oare împotriva majorității UDMR-iste la ședințele C.L. Municipiul Carei?
Că Dvs. ar trebui să știți!
Dacă a votat de mai mult de 2 ori contra UDMR-ului în anul 2011 când au fost cca 230 propuneri de hotărâri ale C.L. discutate în ședințe, ar avea un procentaj foarte bun de contra UDMR (0,86 %) și lumea ar putea accepta că este independent. Mie așa mi-a ieșit socoata. Am greșit cumva?

de kovacs antal (puha) la 4 May 2012 – 05:32

“Dl Horia Mărieș, respect pentru ceea ce scrieti! va promit ca din data de 11.05.2012 am sa incep cu opinia mea despre cine mi-ati cerut. fara insa ca sa scriu vre-un rau despre ceilalti care nu ma intereseaza! eu nu sunt ca si unii de pa aceasta pagine, care incearca sa ma murdareasca si cu mine impreuna, pe Papp Zsolt! deci am sa scriu despre acei doi oameni pe care ii doresc eu ca si primar si consilier! in data de 11 va promit ca incep! pana atunci numai bine si sanatate!”

Să înțelegem că asta este echipa ideală pe care o să o selecționați: jenoke ca primaș ajutat de Dl. Papp Zsolt ca și consilier local? Rog frumos confirmați!

de kovacs antal (puha) la 16 May 2012 - 17:46

nu ma intereseaza ca-i roman sau ungur! vad ca cu asfaltu ai cam terminat! du-te si vorbeste cu oamenii care lucreaza la croitoria din curte si la komaromi,ca pentru ei s-a asfaltat!!! si pentru cei peste 100 de copii care umbla acolo la antrenamente….

de kovacs antal (puha) la 16 May 2012 - 17:58

nu am avut drumuri…acum avem,avem castelul renovat! avem scoli renovate,gradinite la fel! a-ti vazut?! nu am scris nimic despre ceilalti pe care nu voi vota! daca altii scriu despre favoritii lor,respect! dar sa nu scrie ce nu au facut favoritii mei,sa scrie ce au facut favoritii lor…si ce proiecte au!

de avram la 16 May 2012 - 18:09

sa intelegem ca independentul sustine pe un om evazionist care nu plateste impozitele la stat de ani de zile si are si acum salarul taiat?acesta este modelul sau in viata? nu degeaba cine se aseaman se aduna.iar proiectul cu castelul e de la beko ca jeno doar banii-comision i-a luat si la fel si la noua primarie pe care o renoveaza cu peste 1,5 milioane cu lucrari date la o singura firma prietena.pentru ce bani sifonati din bugetul local cred ca sunteti obligati sa cersiti voturile pe acest site.

de kovacs antal (puha) la 16 May 2012 - 18:39

de la Beko????? dar a-ti zis la vremea aia ca Beko nu a facut nimc,stiu si eu ca proiectul este de pe vremea cand Tamas era primar!!!! he avram…ceva ce vretzi voi sa faceti …nu ce au facut ceilalti! unde am scris eu ceva rau de usl,pnl sau ceilalti? unde am scris eu ca Papp e cu Kovacs? numai am scris ca eu pe acesti doi sustzin!!!!

de avram la 16 May 2012 - 19:40

credeam ca poti ceva mai mult dar e bine si asa pentru tine.deocamdata nu prea ai ce sa scrii de rau despre altii care au casele lor si firmele lor si nu candideaza ca sa si le pastreze pe cele furate.vezi ce faci cu impozitul pe care il datoreaza jeno al tau la oras ca poate nu mai platesc nici altii si nu mai are de unde fura.sa ai 55 de ani si sa nu ai o casa a ta si sa stai in casa fetei e o realizare.altii fac invers da fiecare cum poate.unde mai pui ca si in meseria de baza a dat faliment si avem o imagine completa a tizului tau.nu ne spui si cum a ajuns omul lui lupsica de la ulei sa candideze de primar?voi nu aveti bani nici de banere asa ca musai sa castigati ca sa aveti din ce trai ca e mai greu cu lucrul pentru voi.

de kovacs antal (puha) la 16 May 2012 - 19:49

raclama trebuie numai pentru ce nu are trecere!!! a-ti picat cu scrisoarea lui DL Ciuta si acum 4 ani….iar despre lucru mai putem vorbi….se vede cine lucreaza si pe la Paris si Milano…….nu ma intereseaza nici evaziunea de care vorbesti nici ca sta la fata lui….plus mini nu candideaza ca primar…inca! dar slaveste-i pe cei de la USL…eu te respect,tu vezi asa eu asa! daca intelegi ungureste ti-asi scrie ceva! daca imi dai voie?!

de kovacs antal (puha) la 16 May 2012 - 19:55

nu cred ca m-am dus la cersit …deocamdata am din ce trai….nici la furat nu am fost pe la Paris…..

de 1+1=3 la 16 May 2012 - 20:18

in ziua de azi romanul nu mai voteaza decat daca are ceva interes.in rest se bate din gura ca si aici

de schimbare?vino la germanos! la 16 May 2012 - 22:46

cum dau prostschimbaristii din coate pe aici!
cum dau pe afara de caracter!!
daca va iesi usl-ul la conducere ii vedem cu adevarat.
romanii pot fi pacaliti de ori de cate ori, ei nu se invata, asta e problema.
vrei FSN? vrei criminalii lui ceausescu si violatorii economiei&industriei tarii? voteaza bucuresteanul.

de avram=mihai la 16 May 2012 - 22:47

Se stieeeeeeeeeee!

avram=mihai

avram=mihai

avram=mihai

avram=mihai

de avram la 17 May 2012 - 04:51

sunteti cam disperati daca ati ajuns sa va tremure mana pe taste si sa dati explicatii cum ca nu furati…..nici evazionist nu puteti sa demonstrati ca nu e si nici ca nu a furat.de ce nu publicati un fluturas de salariu al lu primaru vostru? va doare lista de la USL? ati ajuns sa cersiti voturi in ianculesti dupa ce le-ati luat lacul si i-ati lasat pana acum fara drum?puteti sa postati cu toate nickurile ca tot de la tulipani sunteti si va intereseaza buzunaru vostru ca maghiarii din carei tot rau o duc ca si romanii.evazionistu scoate trandafirii ca sa pune altii in loc cu 4 miliarde dar probabil ca tu nu stii ce inseamana documente si inghiti gogosile umflate independent.cat de disperat poti sa fii ca sa intri peste fiecare invitat de la radio si sa oferi bani si sprijin la cei de care pana acum nici nu te-ai interesat?

de votant la 17 May 2012 - 05:06

Si noi stiam ca este Mafie mare in Carei dar acum a confirmat si puha prin comentariul lui.Pacat ca nu e la curent si cu faptul ca Dl Ciuta a fost si va fi consilier si nu are de unde… sa pice.De picat pica doar cei ce se cocoteaza in copacii din parc.Cand veti avea si voi un Dl Ciuta la voi mai vorbim, pana atunci spaga si evaziune scrie pe voi.

de florin la 17 May 2012 - 05:35

care asfalt puha?
ala care e mai sus ca bordura si imi vine toata apa in curte??
sau ala de pe rozelor care incepe sa se sfarme?
sau ala de pe spicului?care au facut strada pe jumatate,probabil nu le a ajuns asfaltul???

de florin la 17 May 2012 - 05:41

PT PUHA

ai dreptate puha
nu conteaza ca seful CJ E UDMR,primarul in Carei in Satu-Mare,Tasnad e UDMR…
chiar nu conteaza…
stii ce conteaza???iti dau niste date reale de la institutu de statistica europeana: in care e scris cum stam la fonduri europene…

“Ultimele locuri sunt ocupare de Ialomita, cu 8,51 milioane euro, Alba, cu 9,57 milioane euro, si Satu Mare, cu 7,49 milioane euro.”
ULTIMUL LOC….DIN41 DE JUDETE..INTELEGI? UTOLSO…

de Horia Mărieș la 17 May 2012 - 06:25

Din cugetările adânci ale înțeleptului Hrebenciuc (pentru cine nu știe, acesta joacă centru înaintaș la PDL, fostul partid aliat cu UDMR-ul la guvernare), exprimate ieri, la conferința RoNewMedia, Biblioteca Națională, București.

Făcând referire la războiul politic din online (de exemplu din B. de C.), Hrebenciuc a spus: “Nu ştiu câţi postaci au alte partide, dar la noi (n.a. – și probabil și la UDMR) sunt puţini, nu avem mai mult de cinci, dar şi aceia doar în perioadă de campanie”.

Aici, la comentariile de la B. de C. îi recunoști ușor pe postacii celor două partide mai sus amintite, ori le tremură degețelele pe tastatură, ori sunt cavalerii Sf. Orban și mai și miros bine a boros.

Nu tocmai un novice într-ale Internetului, Hrebenciuc a povwestit din marea și propria lui experiență și despre ceea ce contează pentru partidele politice. “E o mare bătălie pe bazele de date. Unii umblă după CNP-uri, eu umblu după adrese de email”, a spus acesta.

de mihai la 17 May 2012 - 07:58

@puha
ai dreptate, reclama trebuie numai pentru ce nu are trecere! de aceea faci reclama pentru consilierul independent si pentru actualul primar! super!

@avram=mihai
spre ghinionul tau, suntem persoane diferite, ca urmare, “uluitoarea” ta “descoperire” este mai putin decat un “fas”.

@schimbare, gramados
momentan sunt doar alegeri locale, dar, ai dreptate, usl va conduce si vom vedea cine sunt cu adevarat. ca nu sunt cine crezi tu ca sunt, asta este alta chestiune, care iti strica buna dispozitie. revino, totusi, in 2012. dar da, vreau usl, m-am saturat de criminalii lui ceausescu: basescu, boc, ungureanu, videanu, udrea, pogea, ialomitianu, olteanu, toader, anastase, marko bela, kelemen hunor, ritli, cseke si de criminalii horthysti secui ratacitori care batjocoresc limba oficiala si vor musai regiune autonoma moghiora. sa mearga la Stalin sa le-o dea inapoi, ca este pamant suficient in marea patrie sovietica a bolsevismului. asa macar se apropie si ei de locurile de bastina ale stramosilor.
votez bucuresteanu ca sa stopez jefuirea fara jena a banului public facuta de actualul primar si de sustinatorii lui asa zisi democrati unguri. aici ma corectez, pentru ca, intr-adevar, astia chiar sunt democrati unguri, fiindca jefuiesc banul tuturor locuitorilor careieni, indiferent de etnie sau pozitie sociala, adica fura de la toti platitorii de impozite.

de mihai la 17 May 2012 - 09:19

@schimbare
daca romanii nu se invata, de ce te mai obosesti? du-te la unguri, pe “….videke” si continua acolo cu sanse!

de Horia Mărieș la 18 May 2012 - 03:22

@mihai

Citim în ziarul de casă al primașului, editat de agenția de presă Vinalcool (Boroskiado), în 914 din 17 mai 2012, o veste absolut înfricoșătoare: “Romanianak magyarellenes kormanya van” adică “România are un guvern antimaghiar”.
Lipsește înfiorătoarea atenționare tremurată pe taste: “!!!!!!!!!!!!!!!!”

Cel puțin asta este părerea, scrisă negru pe alb, si exprimată în editorialul redactorului șef (foszerkeszto) și, credem noi, în deplin acord cu părerea primașului despre viață, precum și cu aprobarea, – asta fără nici un fel de dubiu – a actualului consilier local și totodată candidat din partea UDMR pentru funcția de consilier local la alegerile din 10 iunie, d-na Venig Gabriella, administratorul hârțoagei (ugyvezeto).

Redactorul șef vrea și ne cere să fim de acord cu părera lui.

Ne-am îngrozit pur și simplu, dar pe urmă ne-am mai liniștit, ne-a mai venit inima la loc, fiindcă tot autorul editorialului este cel care ne dă soluția, răspunzând singur la întrebarea pe care tor el și-a pus-o: “Hogyan menthetjuk, ami meg mentheto?” adică “Cum să salvam, ceea ce mai este de salvat”?.

Răspunsul scurt și superficial la întrebarea de mai sus ar trebui să fie probabil: “Nici cum, că nu se mai paote!”, dar editorialul respectiv merită totuși să-i acordăm o minimă atenție, așa cum probabil o va face azi și trâmbița electorală locală a primașului, cea dotată cu microfon, ne referim doar la RTC.

După ce bate diverse câmpii, povestind despre faptul că prim-ministrul actual s-a exprimat că în țară există două feluri de partide maghiare, unul foarte rău (al lui Tokes Laszlo) si unul rău (UDMR) (n.a. – dar parcă mai este și al treilea, PPMT-ul, nu?), și după ce-și plânge singur de milă fiindcă partidul al cărui purtător de cuvânt și formator de opinie este pe plan local, nu mai are acces la putere și la ciolănașele cu volănașe, editorialistul șef, angajatul de bază al primașului, cel care știe să scrie, fiindcă primașul știe doar să citească, găsește și soluția salvatoare:

Îi îndeamnă pe alegătorii de naționalitate maghiară din Carei să pună ștampila de vot pe numele candidatului la funcția de primar sau la funcția de consilier care are șansele să obțină în final cel mai mare număr de voturi.

De unde va ști alegătorul chestia asta în momentul în care votează eu unul nu prea înțeleg, dar poate ne boroșuiește, pardon, ne lămurește editorialistul cel inteligent săptămâna viitoare. Bref, omul îndeamnă ca să nu se țină cont de fel de simpatiile legate de un anumit partid, de programele electorale ale partidelor ce reprezintă alegătorii de naționalitate maghiară, fiindcă oricum astea n-au absolut nici o relevanță, sunt apă de ploaie, important este să iasă tot al nostru, indiferent ce IQ și ce metehne de furăcios dovedite are.

Așa să procedați dragi alegători, fiindcă Vinalcoolul și cavalerii Sf. Orban (a borosok) vă sfătuiesc întotdeauna de bine.

Tare aș fi însă curios să aflu ce zice la toată tărășenia asta D-na Eva Konglovits candidata la funcția de primar din partea PPMT (Partidul Popular Maghiar din Transilvania, dar și fostă și experimentată consilieră locală din partea UDMR), precum și ce părerea își bagă în toată această afacere candidații din partea PCM (Partidul Civic Maghiar). Sau au semnat deja pactul diavolului cu UDMR-ul, fiindcă nu prea mai ies la rampă în ultima vreme?

În rest, s-auzim numai de bine și nutrim în continuare speranța că suntem citiți pe la RTC cu atenție și tot fără nici cea mai mică e-zita-re.

de jkl la 18 May 2012 - 04:48

http://www.buletindecarei.ro/2012/01/cum-se-pot-pierde-sau-economisi-146-492-de-lei.html

de Emilia Iacob la 14 January 2012 – 13:14

Oare cand mama naibii se vor unii si romanii din Carei, pt a-si pune un primar roman??? UDMR-ul conduce de “secole” si FURA TOT!!! RUSINE sa va fie!!! DESTEAPTA-TE CAREIENE, DIN SOMNUL CEL DE MOARTE, IN CARE TE-ADANCIRA BARBARII DE MAGHIARI!!!

de elisabeta la 18 May 2012 - 05:03

eu astept ca acum sa se uite fiecare in constiinta lui si sa vada cine e pentru pace si liniste si cine pentru scandaluri ca sa se acopere astfel toate neregulile care se fac.barbarii de maghiari sunt cei cativa din conducerea udmr care taie copiilor de maghiari sansa de a avea un viitor frumos prin indoctrinarea lor si obligarea lor la invatarea unei singure limbi cea materna.degeaba obligati directoarele de gradinita sa infiinteze sectii doar in limba maghiara pentru ca astfel copii maghiari vor ajunge sa poate lucra numai ca muncitori deoarece nu se vor descurca in limba romana.ce firma serioasa angajeaza secretare sau ingineri sau economisti sau juristi daca nu stii limba romana? pe cine deranjeaza aceasta limba si de ce? de mici copii ne jucam impreuna unii cu altii si ajungem ca acum la maturitate sa lasam cativa oportunisti sa ne manevreze?oare ce e atat de important de ascuns ca se scoate iar problema etnica in fata? cine a furat sa plateasca la fel si cine a mintit dar pe noi sa ne lasati sa traim in pace unii cu altii ca si pana acum !

de cu cine votez? la 18 May 2012 - 05:46

va rog sa ne comunicati cand si unde vor avea loc dezbaterile publice intre candidati.in oras ar fi nevoie de un plan urbanistic care se tot promite dar inca nu exista.stiu ca suntem un oras mic dar si atunci ar fi bine sa avem mai mare grija de aspectul lui si sa nu avem blocurile ca niste saci peticiti in toate culorile.fiecare face ce constructie vrea si dupa cum cunoaste la primarie dar daca am avea ceva plan am putea sa fim si noi ca micile orase din ungaria sau austria.cred ca ar place la toata lumea.

de Horia Mărieș la 18 May 2012 - 06:06

Niște simple provincialisme, adică din “….. Videke” nr. 914 din 17 mai 2012.

Cităm din destăinuirile primașului, făcute în taină și în prag de seară scribului din casă, adică celui care se ocupă de hieroglife (ἱερογλύφος).
Bine că așa măcar putem afla câte ceva, că pe portalul Primăriei, de unde ar trebui să se informeze contribuabilii, ca și în cazul vecinului mai mare de la Nord, http://www.satu-mare.ro/, domnește aceeași mizerie ca și până acum.

Proiectele principale aflate pe țeavă, conform afirmațiilor electorale ale primașului (pentru care cică s-ar fi obținut finanțare) sunt:

1. Teatrul Municipal Carei – “Ștefan Ruha Istvan”. Investiție de 9,2 milioane lei (RON) inclusiv TVA, (2 milioane Euro inclusiv TVA). Termen de execuție 21 de luni (1 an si 9 luni), execuția lucrării în curs de încredințare prin licitație publică.

2. Centru Social de pe str. 1 Decembrie 1918, vis-a-vis de Judecătoria Carei, fosta cazarmă a grănicerilor înainte de anul 1989. Investiție de 8,6 milioane lei (RON) inclusiv TVA (1,93 milioane Euro inclusiv TVA). Termen de execuție 21 de luni (1 an si 9 luni), execuția lucrării în curs de încredințare prin licitație publică.

3. Lucrări pentru înfrumusețarea spațiilor verzi în cartierele MV1, MV2 inclusiv mobilarea unor terenuri de joacă și înfrumusețarea parcului (grădinei) Kossuth de lângă Catedrala Romano-Catolică, plus lucrări pentru îmbunătățirea iluminatului public în cele 3 locații amintite. Investiție de 3,5 milioane lei (RON) inclusiv TVA (0,78 milioane Euro inclusiv TVA). Termen de execuție 10 de luni, lucrare licitată, deschiderea ofertelor se va face în data de 29 mai a.c. apoi execuția lucrării se va încredința câștigătorului licitației (cititorii care au deja premoniții nevinovate, pot să ne indice de pe acum cine va fi câștigătorul licitației, ca să nu ne mai pierdem vremea așteptând rezultatele oficiale).

4. Asfaltări străzi și refacere trotuare în cartierele MV1 si MV2. Investiție de 2,9 milioane lei (RON) inclusiv TVA (0,65 milioane Euro inclusiv TVA). Termen de execuție 8 de luni, câștigătorul licitației va fi cunoscut în următorele zile (termen neprecizat de către primaș, probabil că n-a finalizat încă negocierile referitoare la cuantum). Apropo, dar alte cartiere nu mai sunt în Carei, decât MV1 si MV2? Numai în astea două se bagă banii? De ce oare? Poate că sunt cartiere de blocuri unde numărul potențialilor votanți ce trebuie convinși acum, la spartul târgului, este mai mare. Zic și eu, îmi dau doar cu părerea, nu dau cu parul.

La cele de mai sus, mai putem adăuga și cele cca 2 milioane Euro necesare finalizării investiției numită reabilitare Szarvas Fogado (locație destinată a fi viitorul sediul al Primăriei Mun. Carei) și Amenajarea parcului din centru, tot de pe str 1 Decembrie 1918 (cel cu statuile lui Petofi Sandor și Kafka Margit) amintite deja în “….. Videke” nr. 913 din 10 mai 2012. Nu mai avem răbdare să căutăm cifrele exacte, dar poate că o să ne credeți și pe cuvânt.

Datoria la zi a Primăriei Carei (conform celor afirmate de primaș într-o cuvântare foarte satisfăcută de sine ți mândră ținută la sediul local al UDMR in ziua de joi 19 aprilie a.c.) este de 2,7 milioane de Euro, cu o rată lunară de plătit de cca 190 mii de Euro.

După cum bine se observă, se învârt bani frumușei pe la Primăria din Carei, și după ne luăm după spusele primașului s-au tot învărtit cca 17 milioane de Euro în ultimii 4 ani, iar dacă ne luăm după socotelile noastre, proiectele aflate pe țeavă, enumerate mai sus, însumează cca 33 milioane de lei (RON), adică alți cca 7,5 milioane de Euro.

Toate bune și frumoase, totul sună foarte frumos în provincie, adică în “….. Videke”, dar un singur lucru nu vrea în ruptul capului să-l lămurească primașul pe contribuabilul care sunt: Aceste proiecte vor fi plătite de către alții, să zicem de către unii mai fraieri, sau de către contribuabili careieni prin plata impozitelor si a taxelor locale? Sau nu-i clară întrebarea?

Primașul și scribul lui ne tot aburesc cu fraza: “sikeres palyazasok nyoman Nagykaroly anyagi tamogatast kap hat varosfejlesztesi projekt kivitelezesere” adică “în urma unor concursuri (aplicații) desfășurate cu succes, orașul Carei a obținut sprijin financiar pentru executia a șase proiecte de dezvoltare urbană”.

Care este sursa finanțării, Comisia Europeană sau d-na Udrea, primașul nu vrea să ne lămurească de fel, de parcă ar fi bani furați, ce trebuie dosiți.

Nu de alta, dar la recentele ședințe ale C.L., relatate și în B. de C., tot primașul respectiv aburea boborul cu televizorul în sensul că Primăria trebuie să se imprumute neapărat cu câteva milioane bune pentru a finaliza Szarvas Fogado, pentru a face asfaltări prin oras, etc., etc. Pot fi contrazis?

Eu am vaga impresia că în capul primașului este un haloimes financiar de nedescris, adică de mai mare dragul. Sau cel puțin așa pare, citind tot ce minte cu diverse ocazii.

În sfârșit, poate că nici nu este cazul să ne mai batem prea tare capul cu secretele financiare ale primașului și cu astfel de probleme complicate legate de investiții de (zeci) de milioane de Euro date pe mâna unor nepricepuți șpăgari, dar poate că ne boroșuiește totuși, pardon, ne lămurește totuși editorialistul cel inteligent săptămâna viitoare tot în ….Videke.

În rest, s-auzim numai de bine și nutrim în continuare speranța că suntem citiți pe la RTC cu atenție și tot fără nici cea mai mică (kis) e-zita-re.

de nora la 18 May 2012 - 08:51

puha ,asta cred ca e porecla ,omule esti ff activ pe acest ziar ,tu lucrezi undeva? si daca da cand ai timp si de copii tai ,un pic de gramatica pentru ei n-ar strica de la taticu lor ,asta daca ai copii ,,,strazile vor fi asfaltate ,,nu vor ,,fii asfaltate ,, dar …nu asta conteaza nu ? ceea ce conteaza este descreditare altora si sustinerea alor tai …nu ? daca ma insel ,asta e …

de mai vedem la 18 May 2012 - 13:45

sa vedeti dupa alegeri ce va lasa jeno mostenire;taxe si impozite marite,castanii din centru taiati si parcul de la monument distrus pentru a planta fantani arteziene.munciti careieni romani si unguri pentru tulipani.

de Gogomanu´ la 18 May 2012 - 17:59

Chiar se pricepe greu(deloc) ca orasul asta
este un oras de GOGOMANI !
asta e ! spus fin…..
Dovezile vor veni catinel catinel
si vor apare si gogomanii in costumatia
de rigoare,(gogomania trebuie acoperita,poleita cu ceva)
si prostia fara FUDULIE nu mere….
sa nu vina dreptatea lu marinaru´ ca va fi jale
gogomanilor…dar va vetzi merita soarta…

de rica la 18 May 2012 - 18:07

gogoman e mata ca nu tea facut marinar cand trebuia!!!!!numa jeno poate scrie asa cand ii tremura ranza ca poate poate pica si da de mititica!!!!!el si popa grec trag de portocale da nui de cine ca falimentui paste!!!

de Roman la 19 May 2012 - 06:50

Desi au trecut multi ani de la evenimentele sangeroase din 1940 unii inca nu reusesc sa se adapteze realitatilor din 2012 atat locale cat si europene si persista in incitare interetnica.Sloganul de minden magyar szamit nu aduce nimic bun ci doar reinvie atmosfera incendiara din anii 40-44 cand romanii erau vanati si obligati sa se refugieze in alte parti.Cine sunt cei care prolifereaza asemenea mesaje sovine si ce urmaresc ei?Nici intr-un caz binele noatru al tuturor.Pentru ei nu conteaza nici familiile mixte si nici coabitarea pasnica de pana acum.Frica de a nu fi devaluite toate interesele lor financiare si teritoriale ii impinge la astfel de gesturi extreme care nu sunt deloc benefice.Pe fondul reactivarii organizatiilor neonazistre din Europa si nu numai unii dintre capii UDMRului au considerat potrivita un astfel de slogan care insa lasa loc de interpretari si invie in memoria noastra amintiri pe care nu le vroiam dezgropate si nici transformate in noi realitati.Depinde de noi daca alegem pacea sau conflictul.

de Horia Mărieș la 19 May 2012 - 07:04

@Roman la 19 May 2012 – 06:50 “Depinde de noi daca alegem pacea sau conflictul.” >>>> ABSOLUT CORECT !

de emil la 19 May 2012 - 11:25

noi am tot ales pacea, iar altii au preferat mereu conflictul. vezi 1940-1944, vezi 1989-2012. poate ca daca am fi ales si noi conflictul, le mai scadeam din impertinenta. sigur, conflictul este ultima solutie, iar unii, dirijati direct de la Budapesta, prefera sa incite la el. nu vi se pare simptomatic ca imediat ce a cazut guvernul udmr, Budapesta si lideri udmr ca_Kelemen, Marko, si chiar Borbely vorbesc despre guvernul Ponta ca fiind antimaghiar, despre politica impotriva minoritatilor etc.? Oare de ce a ramas udmr la guvern pana au fost rasturnati de motiunea de cenzura, de ce nu a iesit din el si nu s-a alaturat usl, cum a mai facut-o la cealalta motiune, cand a cazut Boc? pt. ca Budapesta ii prefera in postura de victime, ii convin diversiunile cu antimaghiarismul, pentru ca pe plan intern au cam dat chix si numai un succes extern le mai imbunatateste imaginea.

de emil la 19 May 2012 - 11:28

@Roman

pe acei “unii” ii macina spectrul lui Ducso Csaba. tare s-ar mai vrea in postura leventului din “Nincs kegyelem”

de PRO schimbare la 19 May 2012 - 15:11

@puha

Un lucru ma deranjaza si de partea ta Puha(hu) si de cealalta parte(ro). Acum va aduceti aminte toti ca sunteti (ro) si (hu). Duceti discutia in derizoriu pana la jigniri etnice(de proasta calitate) si agresive.

Baaaaaa !!!!! NESIMTITILOR !!!

In Carei nu sunt probleme intre (hu) si (ro). Noi traim in armonie de zeci de ani. Doar voi nesimtiti (ro) si (hu) puneti zanzanie unii intre altii ca sa denaturati discutia.

ADEVARUL: este ca, candideaza un tanar (necompromis) cu unul mai in varsta in jurul caruia exista discutii si discutii si discutii.
In acest oras traiesc mi si mi de familii mixte, cretinilor. Care se inteleg. Si voi va treziti sa bagati zanzanie acolo unde nu e cazul doar din niste ratiuni electorale.
Aratati-mi un (ro) care nu are prieteni (hu) si un (hu) care nu are prieteni (ro).
Toti avem prieteni, rude, cunostinte de ambele neamuri. Si va gasiti doi trei nationalisti jenanti sa intaratati spiritele.
Rusine sa va fie!

Eu runt (ro).
Eu i-mi iubesc sotia. Este (hu).
Eu i-mi iubesc mama este jumatate (hu) si jumatate (ro).
Eu i-mi iubesc tatal, este (ro).
Eu i-mi iubesc cumnata, este (hu).
Cel mai bun prieten al meu este (hu).
Singura bunica in viata este (hu).
Vecina mea (care are cheie de la apartamentul nostru) este (hu).

Ma consider o familie tipica din Carei.
Fiti mai buni!

de Horia Mărieș la 19 May 2012 - 16:04

@PRO schimbare la 19 May 2012 – 15:11 EXCELENT scris.

[Cu exceptia "i-mi", imi permit observația asta doar asta fiindcă sunteți (ro), dar azi se iartă și asta, azi o luăm doar ca pe o nevinovată typing mistake].

:-)

Numai bine!

de kovacs antal (puha) la 19 May 2012 - 20:58

@ pro schimbare ai dreptate…imi cer scuze ,daca am jignit pe cineva…nu am vrut!!! da si eu am prieteni romani…chiar prieteni de familie…chereji ,ardelean,nintas,botan….si inca cativa mii!!!!

de Horia Mărieș la 19 May 2012 - 21:06

Bravo Domnule @kovacs antal (puha) la 19 May 2012 – 20:58.

Apropo, cine castiga, Bayern sau Chelsea? Mai sunt 5 minute pana la 11 m.

de Horia Mărieș la 19 May 2012 - 21:30

Așa este viața.

Chelsea a câstigat. Trebuie să acceptăm ca întotdeauna câstigă cel mai bun !

Așa să fie și la alegerile locale programate pentru 10 iunie a.c. la Carei !

de emil la 19 May 2012 - 21:57

@pro
bine ar fi sa ai dreptate ca nu sunt probleme.

de PRO schimbare la 19 May 2012 - 22:07

@ puha

si eu trebuie sa-mi cer scuze pentru tonalitatea foarte directa(vulgara) a mesajului.

Va cer doar sa fim mai buni!

P.S. Stiti acel joc american? Stai pe o scena, te intorci cu spatele la oameni si-ti dai drumul in gol spre spate. Si multimea te prinde. Ca dovada a increderii unora in altii.
Sa avem incredere in Dumnezeu! El Deja Stie Ce Vrea! :)

Apropo d-le Maries “Blue is the colour!” zica cine ce o vrea. :)

de emil la 20 May 2012 - 09:37

@pro
e foarte important momentul T0 de la care pornim, in varianta in care nu dorim conflict. daca acceptam ca suntem in Romania si ca minoritatile etnice, inclusiv cea maghiara, au suficiente drepturi, atunci nu prea mai avem ce discuta pe teme etnice. cand insa punem mereu in discutie limba oficiala, apartenenta la statul roman prin: problema autonomiei teritoriale si asa-zisa persecutare a minoritatii maghiare in statul roman, laudarea criminalilor horthysti care isi vor muntii inapoi, pentru patriotismul lor, denumirea unor scoli cu nume notorii ale acestor criminali, aducerea in Romania a osemintelor unora decorati de horthy si altele care fac trimitere imediata la nefericita perioada 1940-44, atunci, chiar daca in opinia ta sunt nationalist jenant, atunci imi permit sa spun ca respectivii nu vor nici pace, nici intelegere, ci, cu exclusivism sovin vor repetarea situatiei din vremea lui horthy. Si cred

de Vector la 20 May 2012 - 10:16

Hrebenciuc la PDL ????!!!!!!! CIND S-A TRANSFERAT ? MAI VERIFICATI…

de PRO Schimbare la 21 May 2012 - 20:59

@emil

Rugamintea mea a fost si va ramane ca: nu duceti aceasta disputa mediatica etnica, in campania electorala. Sunt suparat pe impartirea: Romanul Buc… si ungurul Kov… Ma bata-va norocul!!! Poate tanarul Buc… si fostul tanar Kov…
Si daca tu-ti doresti o discutie pe aceasta tema, te rog sa provoci “cumva” o dezbatere publica.

Ca aici valoarea ta este: Unul si cu Puha se cearta pe probleme etnice.
O dezbatere organizata si sustinuta pe tema asta poate genera un alt rezultat. “desi in interiorul sufletului meu eu nu cred”.
Fiti mai buni! :)

de kovacs antal (puha) la 21 May 2012 - 21:23

@ nora ,am lucrat si lucrez de la data de 01.10.1989!!! ,iar cu gramatica …atat stiu!!! am un copil…el invata gramatica limbi maghiare…este la scoala in Ungaria! dar vorbeste destul de bine si romaneste,iar anul viitor v-a dat examen de limba romana (o diploma in plus in Ungaria pt el )!!! cand eu lucrez si sunt atent sa nu fac vre-un accident,tu dormi la aceea ora!!!in plus NU am scris nici un rau despre candidati!!!,eu sustin doar candidatii mei!!! PAPP si KOVACS! si doresc succes si celorlalti candidati!

de emil la 25 May 2012 - 10:16

@ pro schimbare

sigur, nu problemele etnice sunt baza discutiei pentru alegerile locale. daca ar fi in discutie strict apartenenta etnica, nu as avea motive foarte puternice pentru a-l sustine pe Adi Bucuresteanu, care are si el ascendenta etnica maghiara. Dar asta nu ma deranjeaza, dimpotriva, consider ca din acest punct de vedere e chiar mai bine, pentru ca acest om, care beneficiaza de parinti si stramosi de ambele etnii, nu va sari calul in nici o parte, ci va cauta sa pastreze echilibrul natural, normal, firesc pentru un climat de colaborare interetnica de care avem nevoie cu totii. Pentru careieni este de foarte mare actualitate afirmatia lui Avram Iancu conform careia nu putem trai unii fara altii (adica romanii fara unguri si ungurii fara romani). In fond, pentru a trai bine si unii si altii, trebuie sa intelegem ca trebuie sa ne punem mintea la contributie pentru a gasi solutii nu cum sa scapam unii de altii, ci cum sa facem sa traim cat mai bine unii cu altii. Asta este problema de principiu si pentru pastrarea si pledez pentru rezolvarea ei in acesti termeni,in acest cadru si in acest climat.
Dar, in practica, prin unele comentarii de pe site-ul acesta, sunt atacate tocmai acest principiu si acest cadru, avand ca rezultat inveninarea climatului si perpetuarea tensiunilor interetnice, care, sa o recunoastem, nu au disparut. In opinia mea, ar trebui sa pornim de la situatia ca orasul Carei se afla in Romania, nu in Ungaria si nici intr-un condominium ungaro-roman. Daca prornim de la acceptarea acestei situatii, atunci trebuie sa ne ferim de orice actiune sau fapta care tinde tocmai sa o repuna in discutie.
Este foarte neplacut pentru etnicii romani sa li se ceara, in Romania, sa accepte considerarea drept eroi a unor criminali de razboi din vremea ocupatiei horthyste a Ardealului de Nord, criminali care au comis crime tocmai impotriva romanilor. Ocupatia horthysta insasi a fost antiromaneasca si in mod sigur, amintirea acesteia nu este de natura sa bucure etnicii romani. Nici ungurii nu sunt bucurosi sa li se aminteasca ocupatia romaneasca a Ungariei in 1919, desi aceasta nici nu se poate compara cu cea ungara din Ardeal in 1940-44, pentru simplul motiv ca trupele romane nu au comis atrocitati impotriva populatiei maghiare si pentru ca armata romana a plecat din Ungaria de bunavoie, nu a fost obligata, nu a fost scoasa cu forta de acolo.
Insa, unii unguri, prin faptul ca aduc mereu in prim plan tot felul de horthysti notorii, din perioada 1940-44, incita la tensiuni. Ei, de fapt, transmit romanilor ca nu le pasa ca tara asta se numeste Romania, ca nu le pasa de sentimentele romanilor si ca ei au dreptul sa cinsteasca memoria oricarui ungur, indiferent daca respectivul este sau nu acceptat de romani. Adica, in alti termeni, asta este intoleranta etnica. Iar intoleranta etnica a unor minoritari pe teritoriul cu alta majoritate etnica,nu numai ca deranjeaza majoritatea si incurajeaza tendintele de a raspunde cu aceeasi intoleranta, ci sporeste tensiunile interetnice. In fond, este o pregatire psihologica pentru conflict. Iar daca impresia creata este ca tocmai minoritatea respectiva (dintre ai carei membri nu foarte multi au dovedit loialitate fata de statul roman si de etnicii romani in anumite imprejurari)doreste conflictul este normal ca majoritatea sa simta ca iredentismul minoritatii respective vizeaza integritatea teritoriala a Romaniei. Iar de aici, pana la formularea de solutii extreme de genul “sa plece in Ungaria” sau “sa plece in Asia, de unde le-au venit stramosii” nu mai este decat foarte putin. Rezumand, ceea ce fac unii unguri este de a provoca astfel de reactii, pentru ca apoi sa poata sa se planga cat e de greu sa traiesti impreuna cu “intolerantii valahi” si cum sunt ei persecutati in Romania. Dupa care, sa poata afirma ca trebuie musai autonomie teritoriala pentru ei, ca nu pot trai impreuna cu romanii, fiindca sunt fortati sa foloseasca limba romana (care este limba oficiala) si astfel sunt supusi pericolului de deznationalizare.
Si acum, cand auzi si vezi astfel de manifestari provocatoare, cam cum ai putea sa nu le acorzi nici macar o replica? Vorba catecului lui Tudor Gheorghe: Cand se urca scroafa-n pom, cine tace, nu e om!

de emil la 25 May 2012 - 10:21

erata: cantecului lui Tudor Gheorghe

de PRO Schimbare la 26 May 2012 - 09:30

@emil

Pozitia ta e de admirat cand nu jignesti. Am citit cu atentie ce ai scris si-ti pot da dreptate. De fapt ai dreptate. Dar…….. Vreau sa cred in toleranta fortata “evident de ambele parti”. In Carei “a scris si d-ul Maries” de zeci de ani copii Romani cu cei Maghiari se jucau si intelegeau foarte bine, chiar si fara sa cunoasca unul limba celuilalt. Local analizand imi doresc sa fim buni unii cu altii. Si atat!
Emil – te rog sa analizezi strict doar pentru carei – pana nu se forteaza nota cu extreme nefondate, te rog sa nu fi foarte vehement. Dar evident esti liber sa crezi si sa scrii ce doresti. :)

de emil la 27 May 2012 - 19:49

@pro
nu prea inteleg cum vine “toleranta fortata de ambele parti”, in conditiile in care, in ultimii mai bine de 15 ani, in perceptia mea, vedem toleranta din partea romanilor si cereri in continua crestere din partea maghiara. ca sa ma explic fara a genera dubii si a ma ascunde prin subtilitati, pun in oglinda cam cum imi apare mie toleranta asta:
- sute de oameni au fost nevoiti sa-si schimbe documentele pentru a se acorda denumiri unguresti mai multor strazi din oras;
- cand a fost vorba sa se acorde unei singure strazi numele istoricului careian Francisc Pall, etnic roman, desi primarul promisese va schimba numele strazii Cimitirului in Francisc Pall, in final, numele respectiv a fost atribuit strazii fara locuitori dintre piata de alimente si fosta fabrica de tutun, sub pretextul ca se creau greutati oamenilor in schimbarea documentelor;
- s-au atribuit nume maghiare, inclusiv unele controversate, in speta kossuth lajos si petofi sandor, chiar daca personalitatile maghiare respective au manifestat o atitudine antiromaneasca neta, iar kossuth este responsabil, prin ordinele date, inclusiv de crime impotriva populatiei romanesti din Transilvania; sa fie limpede, nu e o problema ca s-au atribuit numele de Ady Endre, Dozsa Gyorgy, Kaffka Margit, Rakoczi Ferenc, Karolyi Sandor unor strazi, problema e ca unele au conotatii provocatoare la adresa romanilor si Romaniei;
- se aniverseaza 15 martie 1848 in Romania – si in Carei- desi ziua respectiva este data in care revolutia ungara, prin proclamatia de la Pesta, cerea includerea Transilvaniei in Ungaria fara a mai intreba pe romani, populatia majoritara a teritoriului respectiv; acea revolutie ungara nu numai ca a reprimat sangeros lupta pentru libertate a romanilor ardeleni, dar nici macar nu a recunoscut existenta romanilor ca natiune in cadrul acelei Ungarii, conditionand acordarea libertatilor proclamate de renuntarea la etnia romana; adica, mai simplu, “Va dam toate drepturile, dar deveniti unguri!” In esenta, acest moment cu puternice conotatii antiromanesti se aniverseaza netulburat in Romania. Aici cred ca e mai mult decat toleranta din partea romanilor. Garantez ca daca in Ungaria, romanii ar sarbatori sa zicem capitularea de la Siria sau numai adunarea de la Blaj (nu mai vorbim despre intrarea trupelor romane in Budapesta in 1919 sau Tratatul de la Trianon)pe teritoriul Ungariei am putea vedea adevarata fata a tolerantei ungare;
- nu mai insist asupra problemei deja cunoscute a excluderii treptate a romanilor din primaria Carei, unde se produce pe fata o curatire etnica de romani;
- daca la astea mai adaugam statuia ungariei mari de la Arad, acordarea de nume de horthysti, chiar criminali de razboi, unor scoli din Romania, plus declaratiile unor primari, presedinti de consilii judetene etnici unguri, ba cu privire la limba oficiala, ba cu privire la autonomia asa zisului tinut secuiesc, ba cu privire la doliul unguresc de 1 decembrie, ba ca romanii trebuie sa invete ungureste, avem tabloul general al unor provocari repetate in scopul declansarii unuor conflicte interetnice. va sugerez sa efectuati un exercitiu de imaginatie: cam ce s-ar intampla daca unii lideri ai minoritatilor din Ungaria ar declara ca 20 august -ziua Ungariei – este zi de doliu pentru minoritati? Raspundeti singuri la aceasta intrebare si apoi reveniti la problema tolerantei fortate de ambele parti.
-ultimele situatii nu sunt din Carei, dar nu ma pot rezuma la ele pentru ca si daca se produc in alte localitati din tara, ele au sau pot avea impact, asa cum s-a intamplat chiar azi propagandistul horthyst si szalasist caruia nu i s-a permis reinhumarea la Odorheiul Secuiesc. In chestiuni de acest gen, statul roman trebuia sa-si manifeste autoritatea de mai multa vreme, inclusiv in chestiunea numelor de criminali horthysti: tineti neaparat sa se numeasca scoala asta was albert? bine, pastrati-o, dar fiindca statul roman nu recunoaste diploma emisa de scoala respectiva, spalati-va cu ea pe cap sau puneti-o in rama, ca in Romania nu o puteti utiliza. Sau chiar mai mult, transformati-o in scoala particulara si platiti-va toate cheltuielile. Sunt diferite solutii si variante. In astfel de situatii, daca statul roman nu ia atitudine, provocatorii sunt incurajati sa escaladeze conflictul si ne fac rau tuturor.

de emil la 27 May 2012 - 21:02

de fapt, tot ce am spus mai sus, se poate rezuma cam asa: daca toti minoritarii cetateni romani s-ar comporta ca si cetateni loiali statului roman, nici nu am mai avea aceste probleme; numai ca unii dintre minoritarii etnici maghiari se comporta ca si cum Romania ar fi provincie ungara, dispretuind sensibilitatile etnicilor romani majoritari. cui foloseste un asemenea comportament? ce castigam din asta cu totii? vom vedea, dar as anticipa ca din asemenea atitudine grofeasca nu poate iesi nimic bun.

de inghetata la 28 May 2012 - 13:23

Sunt rece si inghetata si nu reusesc sa incalzesc sufletele celor ce ma poarta cu interes la caminul de batrani in plina campanie desi singuraticii batranei se topesc de dorul meu si in alte zile,cand nu sunt bagati in seama de acesti emanati ai cladirilor sfintite! Pace voua,suflete ratacite!

Lasati un comentariu