Organizarea în străinătate a alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat

• publicat la: 7 December 2012
Organizarea  în străinătate a alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat
Secretarul de stat Ovidiu Dranga, purtător de cuvânt al Ministerului Afacerilor Externe, şi secretarul general Robert Cazanciuc au susţinut in  5 decembrie 2012, un briefing de presă pe tematica organizării în străinătate a alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat din data de 9 decembrie 2012.
Reprezentanţii MAE au prezentat aspectele tehnice şi de organizare derulate până în prezent la nivelul instituţiei, pentru buna desfăşurare a scrutinului în străinătate, conform atribuţiilor legale care revin Ministerului Afacerilor Externe.
Secretarul de stat Ovidiu Dranga a menţionat activităţile de comunicare publică întreprinse de MAE pentru corecta informare a opiniei publice cu privire la procesul de votare. Astfel, Ministerul Afacerilor Externe a realizat şi pus în practică o campanie de informare a românilor din străinătate referitoare la alegerile pentru Camera Deputaţilor şi Senat din 9 decembrie 2012, atât la nivelul Centralei MAE, cât şi prin intermediul misiunilor diplomatice.
Ministerul Afacerilor Externe a informat periodic pe tema alegerilor pentru Camera Deputaţilor şi Senat referitor la: demararea pregătirilor la nivelul MAE pentru organizarea alegerilor în afara ţării; procedura de vot; procedura de acreditare a mass-media străine şi a observatorilor din partea instituţiilor/organizaţiilor internaţionale; lista cu secţiile de vot.
A fost creată şi activată secţiunea „Alegeri parlamentare 9 decembrie 2012”, pe site-ul MAE, care este actualizată permanent cu materiale informative legate de desfăşurarea alegerilor; secţiunea este preluată şi pe site-urile misiunilor diplomatice şi este actualizată continuu pe măsură ce informaţii suplimentare sunt disponibile.
De asemenea, secretarul de stat a subliniat faptul că procedura de acreditare a presei străine este în derulare până la data de 6 decembrie, fiind postată pe site, în cadrul secţiunii dedicate alegerilor parlamentare, link: http://www.mae.ro/alegeri-parlamentare-2012. Secţiunea este actualizată permanent cu materiale informative legate de desfăşurarea alegerilor legislative.
Ovidiu Dranga a reamintit atribuţiile de ordin administrativ – organizatoric care revin Ministerului Afacerilor Externe, conform reglementărilor în vigoare, şi a menţionat că au fost create, în colaborare cu Autoritatea Electorală Permanentă, Ghidul alegătorului român din străinătate, postat pe site-ul MAE, şi un afiş de informare. Materialele conţin într-un limbaj simplu şi accesibil cele mai importante informaţii utile alegătorului român referitoare la specificul votului în străinătate.
Secretarul general Robert Cazanciuc a subliniat că, pentru a veni în sprijinul cetăţenilor români din afara ţării şi a le oferi toate condiţiile necesare exercitării dreptului la vot, Ministerul Afacerilor Externe a organizat 306 de secţii de votare în 95 de ţări, pe baza informaţiilor transmise de ambasadele şi oficiile consulare ale României, de reprezentanţii comunităţilor româneşti din afara ţării şi de posibilităţile tehnice (sediu, comunicaţii etc.), inclusiv obţinerea acordului ţărilor de reşedinţă.
Procesul electoral în străinătate va începe sâmbătă, ora 22.00, ora României, cu secţia de votare din Auckland, Noua Zeelandă, şi se va încheia luni dimineaţă la ora 7.00 cu mai multe secţii de votare din Statele Unite.
Secretarul general Robert Cazanciuc a menţionat că pe site-ul MAE a fost postată Harta interactivă a secţiilor de votare din străinătate şi poate fi accesata la link: http://www.mae.ro/node/16968. Totodată a fost finalizat procesul de expediere către misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României a materialelor necesare secţiilor de votare din străinătate pentru exprimarea votului.
Secretarul general a informat, totodată, că Ministerul Afacerilor Externe va pune în funcţiune începând de sâmbătă, 8 decembrie, ora 9.00, un telefon verde la numărul 0800800407 (telefon gratuit indiferent de ţara de apelare), la care pot fi oferite informaţii utile cetăţenilor români din afara graniţelor, legate de alegerile parlamentare din 9 decembrie. Telefonul va fi pus la dispoziţie tuturor celor interesaţi până luni, 10 decembrie, în regim de permanenţă.
A precizat că a fost finalizată expedierea unui număr total de 904.600 de buletine de vot în străinătate. Numărul de buletine alocate a fost calculat astfel încât să se asigure un număr acoperitor, avându-se în vedere atât posibilitatea prezentării unui număr mai mare de electori, cât şi posibilitatea anulării unor buletine, din diferite considerente.
Secretarul general a subliniat că, potrivit legislaţiei în vigoare, cetăţenii români din străinătate care vor dori să voteze la alegerile parlamentare din 9 decembrie vor putea să o facă doar dacă au domiciliul sau reşedinţa în ţara în care se află. Referitor la documentele necesare exercitării dreptului de vot în străinătate, acestea pot fi consultate, atât pe site-ul MAE, cât şi pe site-urile misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României, în circumscripţia cărora se află secţia de votare organizată.
comunicat MAE

Lasati un comentariu