Peste 280 de mii de apeluri la 112 în judeţul Satu Mare în cursul anului trecut

• publicat la: 11 February 2013
Peste 280 de mii de apeluri la 112 în judeţul Satu Mare în cursul anului trecut

La nivel european, doar 1 din 4 cetățeni ai UE cunoaşte faptul că 112 este  Numărul  de Urgență pe care îl poate apela în toate ţările Uniunii Europene. Mai mult decât atât, această cifră  stagnează de ani de zile și variază semnificativ în țările europene. Astfel, începând cu 2009, în mai mult de 25 de țări din Europa sunt organizate activități de sensibilizare a populaţiei cu ocazia celebrării Zilei Europene 112 care are loc pe 11 februarie în fiecare an.

Sărbătorirea Zilei Europene 112 este un pas crucial  în promovarea 112, mai ales în zilele noastre când cetățenii călătoresc mai mult decât oricând către locul de muncă, către locul unde îşi defăşoară studiile, în vacanţe. În acest an, se aşteaptă ca numărul de țări care organizează Ziua 112 să fie mai mare ca niciodată. În majoritatea țărilor europene au loc sesiuni de informare și prezentări despre 112 în școli,  Ziua Uşilor Deschise și vizite în centrele de urgență 112. Mai multe țări au ales ca în 2013, să sărbătorească Ziua 112 în jurul conceptului de resuscitare cardiopulmonara (CPR), întrucât  marea majoritate a europenilor nu stiu cum să efectueze procedurile de resuscitare  în cazul în care sunt martorii unui stop cardiac.

“Numărul semnificativ de țări care organizează Ziua Europeană 112 subliniază importanța creșterii gradului de conștientizare la nivelul UE, în special pe parcursul acestui An al Cetățenilor. Niveluri mai bune de sensibilizare și calitate a serviciului  112 ar reprezenta, cu siguranţa, un mare beneficiu pentru cetățenii europeni care se deplasează în cadrul Pieţei Unice precum şi pentru serviciile de urgență care fac eforturi să răspundă sutelor de milioane de apeluri de urgență pe care le primesc în fiecare an “, a comentat Olivier Paul Morandini, Președintele Asociaţiei Europene a Numărului de Urgenţă, EENA.

În anul care a trecut, în România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, în calitate de administrator al Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, a desfăşurat numeroase activităţi de educare – informare: în zonele turistice montane şi pe litoral, campanie în gări, aerogări, trenuri, staţiile de metrou şi pe principalele drumuri naţionale, au fost difuzate spoturi 112 la posturile de radio şi televiziune, au avut loc vizite ale elevilor în dispeceratele 112, o amplă acţiune împreună cu Biserica Ortodoxă Română dar şi multe alte activităţi punctuale.

“Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit, în doar câţiva ani, unul dintre cele mai prestigioase şi de încredere servicii puse de către stat în slujba salvării vieţii oamenilor, a protejării proprietăţii şi a mediului. Este un adevărat brand naţional. Numărul 112 face parte din cotidian, este parte a societăţii şi îşi confirmă zilnic, minut cu minut, utilitatea. Dacă 112 nu ar fi existat el ar fi trebuit inventat”, a spus  Directorul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, General inginer Marcel Opriş.

Statistica pe anul 2012 realizată de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) arată că la Numărul Unic de Urgenţă 112 din judeţul Satu Mare au fost primite şi tratate 288678 apeluri. Dintre acestea 24,18 % au fost reale şi 75,82 % false. Cele mai multe au fost transferate către Ambulanţă – 56.05 %, Poliţie – 27,16 %, Pompieri – SMURD – 14,43 % şi Jandarmerie – 2,35 %.

Majoritatea apelurilor false şi abuzive provin de la copii, tineri, persoane cu probleme psihice şi sunt în mare parte realizate de pe cartele prepay.

Urmare constatărilor făcute de către autorităţile statului, 72 cetăţeni au fost sancţionaţi conform legii pentru apeluri false şi abuzive către numărul 112.

Multe persoane sună fără a avea o urgenţă, adresează injurii operatoarelor, râd, pun muzică sau nu vorbesc. Se solicită informaţii despre numere de telefon, se cere legătura cu diverse instituţii sau persoane publice ori se solicită sfaturi medicale.

Autorităţile fac apel la cei care sună abuziv să nu încarce inutil liniile de urgenţă 112, întrucât un apel fals poate duce la pierderea unei vieţi.

La 112 se sună doar atunci când aveţi cu adevarat o urgenţă.

Numărul pan-european de urgență 112 a fost creat în 1991.

În aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în toată România.

Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgență care poate fi folosit de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgență (ambulanță, pompieri și poliție) în orice țară a Uniunii Europene.

Numărul unic pentru apeluri de urgenţă 112 trebuie folosit doar atunci cînd este necesară intervenţia agenţiilor specializate de urgenţă, pentru asigurarea asistenţei imediate în situaţii în care este periclitată viaţa, integritatea ori sănătatea cetăţeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată ori mediul.

Ultimul Eurobarometru al Comisiei Europene, referitor la numărul unic european de urgenţă 112, arată că România se află pe primele locuri în ceea ce priveşte informarea şi educarea populaţiei în UE.

În acest domeniu, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale realizează campanii de educare, având ca target principal tinerii şi turiştii români şi străini aflaţi în ţara noastră.

Specialiştii 112 şi ofiţerii de relaţii publice continuă Campania naţională referitoare la numărul unic de urgenţă.

Pentru mai multe informaţii consultaţi  www.112.ro.

Lasati un comentariu