Budapesta cheltuiește un milion de dolari ca să promoveze “Ungaria Mare” in SUA. Scandalul antiromânesc de la Smithsonian Folklife Festival

• publicat la: 17 iulie 2013
Budapesta cheltuiește un milion de dolari ca să promoveze “Ungaria Mare” in SUA. Scandalul antiromânesc de la Smithsonian Folklife Festival

Comunitatea românească din SUA a fost neplăcut surprinsă zilele trecute după ce câțiva dintre membrii săi, unii chiar cetățeni americani, au fost agresați la Washington pentru faptul că au fost observați purtând culorile drapelului românesc la un festival ce se dorea a promova Ungaria cu tradiții transilvănene. Afacerea de propagandă antiromânească costat Ungaria 1.000.000 de dolari. Ministerul Afacerilor Externe al României nu a schitat, până acum, nici o reacţie.

Festival despre “mostenirea” ungurească cu cetățeni români din Ardeal

”The Smithsonian Folklife Festival” este un eveniment organizat anual încă din 1967 în capitala americană și se desfășoară pe Mallul Național, parcul cuprins între străzile Pennsylvania Avenue și Constitution Avenue, unde se află cele mai importante monumente istorice și muzee ale capitalei Washington, D.C.

Anul acesta Ungaria a fost invitatul special al Institutului Smithsonian. Vecinii României au organizat spectacole cultural-artistice oferite gratuit publicului, în perioada 26-30 iunie și 3-7 iulie atât pe mallul național, cât și la Kennedy Center. Programul maghiar s-a numit ”Hungarian Heritage: Roots to Revival” – “Mostenire Ungureasca: Radacini pentru Renastere”, în cadrul căruia Ungaria s-a lăudat cu tradițiile și obiceiurile a șase comunități pe care le-a promovat ca aparținând culturii ungurești. Trei dintre aceste comunități sunt din Ungaria, iar trei sunt din România, respectiv Ghimeș (Bacău), Sic (Cluj) și așa-zisa Țara Călatei (Cluj).

Dacă pe pagina de internet a festivalului se menționează faptul că trei din cele șase comunități se află situate în România (în locul României cel mai des este utilizată denumirea de Transilvania), la Washington, prezentatorii programului au avut grijă să nu menționeze mai deloc numele României ca sursă și inspirație pentru cel puțin jumătate din programul muzical pus pe scena denumită ”Danubian Stage”. Alegerea trebuie să fi fost intenționată. În condițiile în care coreografii și organizatorii au ales să aducă marea majoritate a dansatorilor și muzicienilor din România, denotă cel puțin lipsă de bun simț și respect să ”uiți” să menționezi și adevărata origine a acestora.

Când, a doua zi, după ce au fost sesizați de români, s-au cerut explicații la Washington, organizatorii din Ungaria ar fi motivat că, de fapt, s-au pus în scenă tradiții ungurești, și nu Ungaria, ca țară, și că în Transilvania se păstrează cele mai vechi tradiții ungurești. Fapt pentru care și programul a fost dominat de cultura transilvăneană.

O româncă ce locuiește în capitala americană încă din 1999  a adus simbolurile României cu ea după ce a aflat, de la un voluntar al festivalului unguresc, că pe scenă sunt și foarte mulți români. Femeia s-a dus să-și susțină conaționalii, să îi aplaude, și să îi salute, așa cum face la toate evenimentele cu români, de 14 ani încoace. Imediat după ce s-a încheiat festivalul, românca a fost salutată de dansatori, care i-au vorbit românește și i-au mulțumit pentru prezența ei acolo. Bucuria unui spectacol reușit și impresionant avea să fie umbrită câteva zeci de minute mai târziu.

Pretinzând că nu vorbesc limba română, câțiva dintre artiștii români de etnie maghiară au decis să ”atace” problema steagului românesc pe care românca din America îl ținea în brațe. Aceștia au trimis o duduie vorbind limba engleză, adică prezentatoarea festivalului, să le ceară românilor și americanilor care purtau brățări în culorile României, să plece de pe mallul național, argumentând că acela era un program ”unguresc” și că zona ar fi fost ”închiriată” pentru acel festival.

Deși inițial a vorbit mieros, prezentatoarea a insistat ca românii și americanii să plece, ajungând chiar să pună mâna pe o jurnalistă care tocmai încheiase câteva interviuri la festival și încerca să afle care era motivul pentru care ungurii cereau românilor și americanilor să plece de pe mall. În câteva secunde, alți câțiva artiști s-au alăturat prezentatoarei, vorbind cu toții în limba maghiară. Unul dintre ei, care a și înjurat-o pe româncă și a cerut reporterilor să pună camera de filmat jos, este român din Ghimeș care a repetat mereu în limba lui că este ”ungur” și ”nu român”.

Revizionism maghiar prin cultură

Evident, se ridică întrebarea legitimă: de ce au fost atât de iritați ungurii de prezența drapelului românesc? De ce este considerată ofensatoare simpla prezența a drapelului românesc la un festival la care pe scenă s-au urcat și cetățeni români, unde s-a cântat în limba română și s-au purtat costume populare din Moldova și Transilvania?

Răspunsurile se pot găsi imediat dacă analizăm câteva dintre detaliile ale acestui festival.

Festivalul ”Hungarian Heritage: Roots to Revival” este organizat de Smithsonian Institute din SUA, Balassi Institute din Ungaria și Ambasada Ungariei în SUA cu sprijinul The American Hungarian Federation (Federației Americanilor Unguri) din SUA.

Potrivit paginii de internet a The American Hungarian Federation acest festival a fost finanțat de către guvernul de la Budapesta cu 1 milion de dolari.

La festival au fost prezentate șase comunități, trei din Ungaria și trei din Transilvania. Rareori se precizează că tradițiile ar veni din ”Transilvania (România)”. De cele mai multe ori însă sunt indicate doar ”Transilvania și Ungaria” (fără menționarea României) ca regiuni de proveniență a programului pus în scenă la Hungarian Heritage, lăsând să se creeze confuzia care ar duce la concluzia că Transilvania ar ține de Ungaria.

De altfel, această confuzie pe care organizatorii o încurajează, este mai apoi certificată de către modul în care lucrurile s-au desfășurat la fața locului.

În primul rând, unul dintre participanți, Levente Fazakas, membru al formaţiei ”Heveder” din Sfântu Gheorghe (Covasna) vorbește presei despre autonomia teritorială pe criterii etnice a maghiarilor din Transilvania.

În al dolilea rând, prezentatoarea festivalului, alături de alți cetățeni unguri, îi acostează pe spectatorii români și americani care au afișat culorile românești, catalogând afișarea drapelului românesc drept o ”provocare”. De ce reprezintă drapelul României o provocare pentru cetățenii români, născuți și crescuți în România, care tocmai dansaseră și cântaseră tradiții din România, e o întrebare la care aceștia ar fi trebuit să răspundă înainte de a veni la Washington cu tradiții din România în numele Ungariei…continuarea pe  ziaristionline

comentarii

Lasati un comentariu