Operator economic careiean sancţionat de OJPC

• publicat la: 11 February 2014
Operator economic careiean sancţionat de OJPC

În conformitate cu programul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor privind tematicile de control pe trimestrul I, în perioada 24.01-07.02 2014, s-a desfăşurat o acţiune de verificare a respectării prevederilor legale în cadrul vânzărilor cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoţionale           

 Numărul de operatori economici controlaţi  pe raza judetului Satu Mare  a fost de 20 din care 13 cu abateri , constatate la vanzarile promotionale. Operatorii economici  verificati , nu aveau nici unul vanzare de lichidare sau soldare  la produsele supuse reducerilor de pret in aceasta perioada  ci   doar  vanzari promotionale .

  Sase  operatori economici din Satu Mare, aveau afisate promotii cu diferite procente de reducere (20%,30%,…pana la 50%), fara a mentiona data debutului si perioada acestor reduceri.

“Vânzările promoţionale” sunt vânzările cu amănuntul/vânzările cash and carry care pot avea loc în orice perioadă a anului, fără să facă obiectul notificării,

a) să nu fie efectuate în pierdere;

b) să se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile;

c) produsele promovate trebuie să existe la vânzare pe durata întregii perioade anunţate a vânzărilor promoţionale sau comerciantul va informa consumatorii că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil.

Patru operatori din Satu Mare , la vestimentatie dama- rochii , nu aveau  afisate preturile intr-unul din cele 3 moduri prevazute in OG. nr.99/2000 (r1)respectiv  orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice; preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă.

Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

Orice anunţ de reducere de preţuri, indiferent de forma, modul de publicitate şi motivaţia reducerii, trebuie să se adreseze ansamblului consumatorilor şi să indice în cifre o reducere în raport cu preţurile de referinţă.

Orice anunţ de reducere de preţ exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil şi fără echivoc, pentru fiecare produs sau grupă de produse identice:

- fie prin menţionarea noului preţ lângă preţul anterior, barat;

- fie prin menţiunile “preţ nou”, “preţ vechi” lângă sumele corespunzătoare;

- fie prin menţionarea procentului de reducere şi a preţului nou care apare lângă preţul anterior, barat” – art. 33 alin (1) lit. d;

Doi operatori economici din Satu Mare  aveau afisat pe vitrina “promotie 1+1 gratis camasi de barbati ”, contrar prevederilor art. 33 alin.(1) lit.e din OG. nr.99/2000 (r1) si nici nu se facea precizarea ca se plateste produsul cu pretul cel mai mare.

Un operator economic din  Satu Mare, avea reclama la pizza si salate  “2+1 gratis”, nu mentiona faptul ca se platesc produsele cu cel mai mare pret si nici perioada acestei oferte.Se interzice ca o reducere de preţ pentru un produs şi/sau serviciu să fie prezentată consumatorilor ca o ofertă gratuită a unei părţi din produs şi/sau serviciu.

 Un operator economic din Carei si doi din Negresti Oas , aveau la comercializare incaltaminte si textile fara elementele de informare in limba romana (modul de intretinere- la incaltaminte si compozitia fibroasa- la textile).

 In urma actiunilor de verificare au fost aplicate un numar de 13 sanctiuni contraventionale cu avertisment si  amenzi in valoare de  35.000 lei fiind  oprite temporar de la comercializare 205 bucati produse in valoare de 11.127 lei.

Lasati un comentariu