BAC 2014:probă scrisă la Limba şi Literatura Română.Poezia- un subiect neaşteptat

• publicat la: 30 June 2014
BAC 2014:probă  scrisă la Limba şi Literatura Română.Poezia- un subiect neaşteptat

Zi cu mari emoţii pentru absolvenţii de liceu. Astăzi au  sustinut prima probă scrisă a examenului de Bacalaureat, cea la Limba si Literatura Română.După cum am mai menţionat,în muncipiul Carei ,în acest an, există un   singur centru de examinare,Liceul  Teoretic.Numărul  total al candidaţilor este de 278 .

Pentru al doilea an consecutiv, absolvenţii de la liceele tehnologice, de la profilul real şi de la cel vocaţional au avut subiecte diferite faţă de ceilalti, care au absolvit profilul uman, filologie sau pedagogie.

Mai mulţi dintre candidaţii de la liceele careiene la examenul de bacalaureat au precizat că această probă a fost grea pentru  elevii care nu au învăţat.

Unii candidaţi au ieşit bucuroşi şi mulţumiţi de ei pentru ce au scris la examen, alţii au ieşit întristaţi pentru că nu s-au descurcat cum ar fi vrut. Am stat de vorbă cu câţiva dintre ei ca să aflăm, la cald, cum au fost percepute subiectele şi cum s-au descurcat.

Cătălin, absolvent al Colegului Tehnic ,,Iuliu Maniu’’ , profilul servicii, a ieşit printre primii din examen şi ne-a spus că a ştiut şi a scris tot ce a ştiut   “subiectul I mi s-a părut uşor, am avut mai multe cerinţe care ne cereau să comentăm ceva fragment dintr-un text epic. La subiectul al doilea, am avut de redactat un text argumentativ despre rolul campaniilor de promovare a vieţii sănătoase, eu zic că m-am descurcat aici, iar la subiectul al treilea am avut de formulat un eseu despre tema şi viziunea despre o poezie de Eminescu. Mă aşteptam la o poezie, dar nu la Eminescu, mi s-a părut naşpa că am l-am primit, ştiu că şi acum doi ani, parcă, a căzut tot Eminescu, şi aşa că nu m-am pregătit din el…na, asta e!În rest a fost uşor, iau peste 6, cel puţin, aşa sper!’’

Un alt absolvent al Colegiului Tehnic ,,Iuliu Maniu’’, profilul tehnician operator tehnică de calcul a ieşit de asemenea printre primii din examen şi i s-a părut că a fost un examen destul de greu ,,La subiectul III a fost mai greu, am avut despre tema şi viziunea despre lume în poezia ,,Luceafărul’’, am scris peste 2 pagini, sper să fie bine cum am scris…La celelalte subiecte a fost ceva mai uşor, m-am descurcat un pic mai bine, au fost subiecte mai accesibile…Sper să iau 7,5 sau 8, cam aşa îmi va fi nota …’’

Renato Borota, absolvent al liceului Teoretic, profilul real mate-info,  a ieşit din examen după două ore, spunând că a scris tot ce a ştiut în acest răstimp, nu a fost nevoie să stea mai mult ,,Am ştiu tot, chiar am primit subiecte ok, a fost un subiect frumos să comentăm o poezie din Mihai Eminescu…am dat şi versuri ! Cred că iau un 7 sau 8 pentru că m-am descurcat!’’

O absolventă a liceului romano-catolic ,,Calasantius’’, de la profilul matematică-informatică a spus că ,,a fost uşor tot, am avut emoţii la început, dar mi-am revenit şi m-am pus să scriu, la subiectul II  avut de scris despre o temă frumoasă, un text argumentativ despre stilul de viaţă sănătos, iar la subiectul al treilea am scris un eseu despre Luceafărul, la care m-am descurcat bine. Un 7, 8 iau, aşa mă gândesc şi  aşa mă aştept!’’

Nici absolvenţii de profil uman, filiera filologie nu se aşteptau să primească un eseu despre o poezie, credeau că vor avea un subiect de proză.

Kovacs Zsoka, de la secţia filologie a Liceului Teoretic a fost încântată de subiectele pe care le-a primit ,,am primit la subiectul 3 un eseu în care am avut de prezentat viziunea proprie despre o poezie la alegere dintre Tudor Arghezi, cu poezia ,,Testament’’, Nichita Stănescu cu ,,Leoiacă tânără, iubirea’’ sau Ion Barbu- ,,Din ceas dedus’’. Eu am scris despre ,,Leoică tânără, iubirea’’ a lui Nichita Stănescu’’, asta mi-a plăcut şi chiar am învăţat-o foarte bine! Imi plac mult poeziile şi mă bucur că am primit o poezie, am  dat şi versuri, a fost bine!’’

Rus Lorena, absolventă tot de filologie, nu s-a aşteptat să primească poezie la punctul 3, dar s-a descurcat. ,,Primele două subiecte au fost uşoare, la subiectul al treilea a trebuit să scriu un text argumentativ despre importanţa activităţii de îndrumare a lecturii elevilor şi mi-a plcău această temă. La punctul 3 a trebuit să ne spunem concepţia despre o poezie la alegere dintre Barbu, Arghezi şi Nichita Stănescu. Mi-am ales poezia lui Barbu,,, Riga Crypto şi Lapona Enigel’’, pe care chiar dimineaţă am repetat-o, deci am avut noroc că m-am uitat peste ea chiar înainte de examen, pfuu, slavă Domnului! Sincer nu m-am aşteptat să-mi pice poezie, dar am ştiut, cum am primit plicurile şi am auzit că avem la subiectul 1 un text epic, am ştiut că la subiectul al treilea vom avea un text liric, o poezie. Am observat că aşa structurează ei subiectele, pentru că vor să vadă cum ne descurcăm atât la epic, căt şi la liric, vor să ne pune să lucrăm în toate situaţiile, să vadă cum ne descurcăm. Eu sper că m-am descurcat, preferam să-mi cadă roman, dar a fost bine până la urmă, am avut multe emoţii la început, a durat ceva până m-am adunat, dar m-am descurcat pe parcurs. Sper că domnii corectori vor fi buni cu noi şi mă aştept la o notă mare!’’

Cătălin Cheregi, absolvent de matematică –informatică de la liceul Teretic a ieşit mulţumit din examen şi a spus că a ,, primit subiecte uşoare, primele 2 subiecte au fost accesibile, la subiectul al treilea am scris un eseu despre ,,Luceafărul’’ şi m-am descurcat bine. Mă aştept să iau peste 9.’’

O altă absolventă de profil real, filiera ştiinţe ale naturii de la Liceul Teoretic, pe nume Roxana Şichet a spus că ,,subiectele au fost acceptabile, mă aşteptam să fie mai greu…La subiectul Ia fost puţin mai dificil, am avut un fragment dintr-o proză, şi mi s-a părut că au fost cerinţe mai grele din cauza asta. La punctul 2 a fost uşor, să argumentăm despre rolul campaniilor de promovare a stilulul de viaţă sănătos şi am ştiut. La subiectul 3 am scris despre ,,Luceafărul’’ şi am ştiut, Eminescu a fost un subiect fain! Eu sper să iau o notă mare pentru că am ştiut!’’

Dulcinatu Diana, absolventă a liceului ,,Iuliu Maniu’’, profilul gastronomie,  a spus că ,,a fost puţin mai greu decât m-am aşteptat, Luceafărul m-a pus puţin în dificultate, a fost un subiect la care nu m-am aşteptat şi subiectul 2, cel despre rolul campaniilor de promovare a stilului de viaţă sănătos a fost destul de greu. Eu sper totuşi să iau un 7, poate chiar 8!’’

O altă elevă a liceului ,,Iuliu Maniu’’, Costea Andreea a ieşit din sala de examen puţin tristă spunând că ,, a fost tare greu, nu m-am aşteptat să-mi pice Eminescu, poezia ,,Luceafărul’’, nu l-am repetat, îmi vine să plâng…’’

În ultimii doi ani, romanul a fost cel mai des subiect întâlnit la punctul al treilea. Poezia, un  subiect de care se tem unii elevii de clasa a XII-a care susţin examenul de bacalaureat,  mai a picat în prima sesiune din 2012 (Mihai Eminescu), dar şi în prima sesiune din 2013 (Tudor Arghezi, Ion Barbu sau Lucian Blaga – profil real, simbolismul – profil uman).

Proba scrisă la Limba și literatura română din cadrul examenului de Bacalaureat, desfășurată în data de 30 iunie 2014, a fost susținută la nivel de  judet,de 1980 candidați din totalul de 2160 înscriși, un număr de 180 candidați fiind absenți. În funcție de tipul de subiect, pentru filiera teoretică profil real, filiera tehnologică și filiera vocațională – toate profilurile (cu excepția profilului pedagogic), din 1643 înscriși au fost prezenți 1518, respectiv pentru filiera teoretică profil uman și profilul pedagogic, din 517 înscriși au fost prezenți 462.

Absolvenţii clasei a XII-a continuă cu probele scrise în 1 iulie la limba şi literatura maternă, în 2 iulie vor susţine proba obligatorie a profilului, iar în 4 iulieva fi ultima probă, proba la alegere a profilului și specializării. Afișarea rezultatelor se va face la data de 7 iulie (până la ora 12.00), urmează apoi depunerea contestațiilor (între orele 12.00 – 16.00). Rezultatele finale vor fi afişate în data de 11 iulie.

Redacţia Buletin de Carei le urează mult succes tuturor celor care îşi susţin examenul de bacalaureat!

 

AnaMaria Roman

 

Subiectele la Limba si literatura romana – profil real si tehnic

La subiectul I, absolventii profilelor real si tehnic au avut de rezolvat o serie de subiecte pe baza unui fragment dintr-un text la prima vedere, si anume “Omul din vis” de Cezar Petrescu.

Candidatilor li s-a cerut sa dea sinonime pentru cuvintele “straniu” si “fagaduisem”, sa explice rolul cratimei in secventa “cate-o hartie”, sa construiasca un enunt in care sa foloseasca o expresie care sa contina substantivul “os” si sa precizeze doua motive literare prezente in testul lui Cezar Petrescu.

De asemenea, tot la subiectul I, elevilor li s-a cerut sa mentioneze tipul de perspectiva narativa din textul la prima vedere, sa transcrie din el doua secvente care contureaza dimensiunea temporala, sa prezinte rolul verbelor la imperfect din textul, sa ilustreze, tot pe baza fragmentului de Cezar Petrescu, doua trasaturi ale genului epic, dar si sa comenteze o secventa din el.

La subiectul al II-lea, absolventilor de la profilele real si tehnic li s-a cerut sa realizeze un text de 150 – 300 de cuvinte despre rolul campaniilor de promovare a unui stil de viata sanatos.

La subiectul al III-lea candidatilor care au absolvit la licee cu profil real si tehnologic li s-a cerut sa prezinte, intr-un eseu de 600 – 900 de cuvinte, tema si viziunea despre lume dintr-un text poetic studiat, apartinand lui Mihai Eminescu.

 

Subiectele la Limba si literatura romana – profil uman si vocational – pedagogic

La subiectul I, candidatilor care au absolvit licee cu profil uman, vocational sau pedagogic li s-a cerut sa rezolve o serie de cerinte pe baza unui fragment din romanul “Donna Alba”, scris de Gib Mihaescu.

Astfel, acestora li s-a cerut sa ofere cate un sinonim neologic pentru sensul din text al cuvintelor “adevarat” si “se vor incrucisa”, sa explice rolul cratimei in secventa “si-n semne”, sa faca un enunt in care sa ilustreze sensul conotativ al substantivului “mare” si sa precizeze doua motive literare din textul dat.

De asemenea, tot la subiectul I, absolventilor de uman li s-a cerut sa mentioneze tipul de perspectiva narativa din textul dat, sa selecteze din el doua secvente care contureaza dimensiunea temporala, sa prezinte rolul interogatiilor retorice din textul dat, sa ilustreze, cu cate un exemplu din text, cate doua trasaturi ale genului epic si sa comenteze un pasaj din fragmentul dat.

La subiectul al II-lea, candidatilor care au terminat licee cu profil vocational – pedagogic sau uman li s-a cerut sa redacteze un text argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre importanta activitatilor de indrumare a lecturii elevilor.

La subiectul al III-lea, elevilor li s-a cerut sa prezinte, intr-un eseu de 600 – 900 de cuvinte, tema si viziunea despre lume intr-un text poetic de Tudor Arghezi, Ion Barbu sau Nichita Stanescu.

 

Lasati un comentariu