MAI: Doar o treime din banii publici sunt cheltuiţi în mod transparent. Situaţia în Republica de la Carei

• publicat la: 25 martie 2015
MAI: Doar o treime din banii publici sunt cheltuiţi în mod transparent. Situaţia în Republica de la Carei

Doar o treime din banii publici cheltuiti anual de autoritătile centrale si locale sunt investiti în mod trasparent, in urma unor contracte atribuite prin Sistemului Electronic de Achizitii Publice, potrivit Strategiei Nationale de Ordine Publica 2015 – 2020, supusă dezbaterii publice pe site-ul MAI.

La capitolul „Coruptie”, specialiştii Ministerului Afacerilor Interne (MAI) mentionează că membrii grupărilor de criminalitate organizată au un interes permanent pentru coruperea functionarilor publici de la toate nivelurile.

„Acesta reprezintă un aspect extrem de sensibil pentru România, mai ales din perspectiva monitorizării atente a Uniunii Europene in cadrul Mecanismului de Cooperare si Verificare (MCV) „, se arată in documentul suspus dezbaterii publice.

Conform MAI, ultimele studii de specialitate au concluzionat că piata achizitiilor publice din România nu s-a dovedit a fi competitivă si transparentă.

In acest sens, potrivit Strategiei de Ordine Publica, „au fost cheltuite peste 10 miliarde euro anual pe contracte de achizitii publice atribuite prin intermediul Sistemului Electronic de Achizitii (SEAP), însă aceasta suma nu reprezintă decât a treia parte din valoarea estimata a fi contractată anual de autoritătile publice centrale si locale pentru achizitii de bunuri, servicii sau lucrări prin alte mijloace decât cele electronice autentice”.

În municipiul Carei, situaţia este de mult scăpată de sub control. Proiectele europene câştigate au fost realizate mai mult sau mai puţin cu materialele cuprinse în lista aprobată la finanţare, cazul modernizării aleilor centrale sau Teatrul Municipal.  În cazul Centrului Social, reabilitat prin proiectul  denumit  Reintegrarea vechii cazărmi prin înfiinţarea Centrului  Social Carei, cu o valoare  totală de  8.578.370,00 lei din care valoarea  nerambursabilă este de  6.801.956,00 lei, Manager de proiect , Veress Toma, destinatia acestuia a fost parţial schimbată. Astfel, aici au fost trimise jumătate dintre serviciile din cadrul Primăriei Carei,cele care nu au tangenţă cu activităţile sociale, precum Biroul Agricol, Serviciul de Taxe şi impozite, Starea civilă şi Sala de cununii, Registrul Comerţului, Spaţiul Locativ sau Biroul de patrimoniu. La peoiectul pentru Centrul Social amintit, recepţia a fost semnată în septembrie dar lucrările efective nu au fost finalizate iar  în unele săli pereţii sunt plini de igrasie, apărută peste zugrăveala proaspătă.

Funcţionarii publici din cadrul primăriei Carei nu au depus niciodată la vedere vreo Declaraţie de Avere, pe site-ul oficial al  Primăriei Carei. Salariile unora dintre aceştia , depăşesc  nivelul salariilor  miniştrilor din cabinetul Ponta. Nici modalitatea originală de mărire a salariilor din primaria Carei , înainte de tăierile prognozate ale cabinetului Boc, nu au suscitat interesul structurilor de control , deşi aceste au fost mărite peste noapte (  o noapte dintre anii 2009 şi 2010)  şi  cu 300%.  Ce primărie se mai poate lăuda cu salar de încadrare la angajaţi de peste 8.000 lei adică opt mii lei noi , cu salar mediu lunar la angajaţii din aparatul propriu de 968 euro( evident, echivalentul) sau cu un primar fără bunuri în proprietate dar cu reţinere pe salar din 2008 pentru datoriile mari la bugetul de stat?

redacţia

 

comentarii

de mihaly la 26 martie 2015 - 14:46

JOS CU MAFIA UDMR-ista DIN PRIMARIA CAREI !!

de Horia Mărieș la 30 martie 2015 - 05:28

Am ajuns la concluzia că rezultatele modeste din țară, din provincie ale DNA in privința luptei împotriva corupției se darorează faptului că cei circa 90 de procurori ai DNA au cca 4-5000 dosare restanță de rezolvat și purși simplu nu au timp. Nu poți să te ocupi simultan de toți cei 41 de președinți de consilii județene, 3.187 de primari, 1.338 membri ai consiliilor județene și 40.311 de membri ai consiliilor locale. Este imposibil.

Acesta este, cred eu, motivul pentru care DNA nu ajunge nici la Primăria Municipiului Carei deși, mai mult ca sigur, ar avea ce „săpa” pe acolo și pe cine să trimită în fața instanțelor de judecată.

Nu de alta, dar se dovedește din ce in ce mai mult și pe zi ce trece că la orice primărie la care are timp să descindă, DNA este nevoită să trimită in judecată (penal) o grămadă de demnitari și de funcționari publici, indiferent de apartenența politică a primarilor, a consilierilor, etc.

A se vedea de exemplu și jaful făcut în cariera lor politica pe la primăriile respective de indivizi fără scrupule ca Marian Vanghelie, Mazăre, Vâlcov, etc.
A se mai vedea mai jos și cazul recent de la Tg. Mureș.

 26 martie 2015, Nr. 586/VIII/3, COMUNICAT

Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Tîrgu Mureș au dispus efectuarea urmăririi penale față de:

– DORIN FLOREA și KISS IMOLA, primar respectiv director economic ai municipiului Tîrgu Mureș, cu privire la săvârșirea infracțiunii de abuz în serviciu, dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

– MĂCEȘANU VIRGIL, CIOBAN MARIA, jurist respectiv secretar în cadrul Primăriei Tîrgu Mureș, și BENEDEK ISTVAN, GOMBOS GEZA CSABA, PETI ANDREI, JOZSA TIBOR, KARACSONY ERDEI ETEL, BAKOS LEVENTE ATTILA, TORZSOK SANDOR LASZLO, KIKELI PAL ISTVAN, SOOS ZOLTAN, HALLER BELA, ROMAN IOANA DANA, MATEI DUMITRU, PUIAC ION CLAUDIU, FĂRCAȘ IOAN, GUJAN HERMAN COSMIN LUCIAN, SOMEȘAN CRISTINA LIGIA, SABĂU POP AURELIAN OLIMPIU, LOGHIN LUCIAN MIRCEA, URCAN GHEORGHE, consilieri locali în cadrul primăriei Tîrgu Mureș, cu privire la săvârșirea infracțiunii de complicitate la abuz în serviciu, dacă funcționarul a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit,

În ordonanța de efectuare a urmăririi penale se arată că, în cauză, există date și indicii din care rezultă suspiciunea rezonabilă care conturează următoarea stare de fapt:

La data de 18 iulie 2013, suspectul Dorin Florea în calitate de primar al municipiului Tîrgu Mureș și ordonator principal de credite și-a îndeplinit defectuos atribuțiile de serviciu prin încălcarea prevederilor mai multor acte normative care interziceau alocarea de fonduri de la bugetul local către Asociația Sportivă Fotbal Club Municipal Tîrgu Mureș, întrucât aceasta avea obligații de plată neonorate privind impozitele și taxele către stat, precum și contribuțiile către asigurările sociale de stat.
Concret, suspectul a inițiat, în condiții ilegale, un proiect de hotărâre de consiliu local, care a stat la baza adoptării, în mod ilegal, la data de 25 iulie 2013, a hotărârii a Consiliului Local Municipal privind aprobarea alocării, de la bugetul local, a sumei de 4.000.000 lei pentru sezonul competițional 2013-2014, în vederea continuării asocierii dintre municipiul Tg. Mureș și Fotbal Club Municipal Tg. Mureș.
La acea ședință a participat, pe lângă cei 20 de suspecți – consilieri locali, și secretarul Primăriei Municipiului, suspecta Cioban Maria, care a contrasemnat documentul respectiv.
Ulterior, suspectul Dorin Florea a încheiat și semnat în condiții ilegale, ca reprezentant al municipiului Tîrgu Mureș, alături de suspecta Kiss Imola, în calitate de directorul economic, un contract de asociere cu Asociația Sportivă Fotbal Club Municipal Tîrgu Mureș, contract vizat de suspectul Măceșanu Virgil în calitate de jurist, prin care s-a alocat acestei asociații sportive, de la bugetul local, suma de bani respectivă.
Prin aceste fapte a fost prejudiciat bugetul local al municipiului Tîrgu Mureș cu suma de 4.000.000 lei, plătită asociației sportive în perioada 21.08.2013 – 31.05.2014, concomitent cu obținerea unui folos necuvenit pentru Fotbal Club Municipal Tîrgu Mureș.

Suspecților li s-au adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 307 Cod de procedură penală.
În dosar se efectuează acte de urmărire penală și față de o altă persoană.
În cauză procurorii beneficiază de sprijin de specialitate din partea SRI.
Se face precizarea că efectuarea urmăririi penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, activitate care nu poate, în nici o situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

BIROUL DE INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE -DIRECTIA NATIONALA ANTICORUPȚIE.

Lasati un comentariu