Președintele Sindicatului Liber din Învățământ Satu Mare a fost prezent la Curtea Constituțională

• publicat la: 29 March 2015
Președintele Sindicatului Liber din Învățământ Satu Mare a fost prezent la Curtea Constituțională

În această săptămână președintele SLI Satu Mare, prof. Oprea Victor, a fost prezent la Curtea Constituțională a României în vederea susținerii excepției de neconstituționalitate a Legii salarizării din învățământ nr. 63/2011.

Liderii a 5 județe afiliate la FSLI, printre care și SLI Satu Mare au hotărât în urmă cu aproximativ un an și jumătate ca să atace Legea salarizării din învățământ nr. 63/2011 aflată și acum în vigoare, solicitând instanțelor de judecată hotărâri ca plata salariilor să se facă cu coeficientul de multiplicare de 400 ron și după data de 13 mai 2011. Personalul didactic și didactic auxiliar din învățământ au câștigat procesele pe baza legii 221/2008 și a altor legi care au urmat, până la data de de 12 mai 2011 dată când Guvernul a ”inventat” Legea 63/2011, dorind să șteargă cu buretele peste drepturile câștigate până la data respectivă de personalul din învățământ.

În expunerea de motive a legii 63/2011 guvernul arată că era necesară introducerea unei noi legi a salarizării în domeniul învățământului în vederea unificării salariilor din Sistemul de Învățământ. Se arată în expunerea de motive că existau la un moment dat mai multe moduri de salarizăre în învățământ și a fost necesar să se treacă la o formă unitară de salarizare. SLI Satu Mare consideră că sarcina unificării modului de salarizare a personalului din învățământ trebuia rezolvată de justiție, respectiv prin sentinţe judecătoreşti şi printr-un recurs în interesul legii.

De asemenea, în expunerea de motive a legii salarizării, Guvernul ascunde că operează diminuări salariale faţă de prevederile legale în vigoare  la începutul anului 2011dar recunoaşte că în urma negocierilor cu FMI trebuia să se încadreze în anvelopa bugetară negociată.  Se poate observa o contradicție. Pe de o parte se spune că salariile nu sunt reduse, pe de altă parte se spune că existau constrângeri bugetare.

SLI Satu Mare și sindicatele partenere consideră că Guvernul avea dreptul de a reduce temporar salariile din sistemul bugetar dar diminuările salariale trebuiau să fie suportate de întregul sistem bugetar, și nu numai prin sacrificiul celor din Învățământ. Prin excepția de neconstituționalitate  SLI SM și partenerii sindicali au demonstrat Curții Constituționale că salariile din sistemul de învățământ s-au redus cu aproximativ 25% prin aplicarea Legii salarizării 63/2011. Această diferență rezultă din neaplicarea corectă a coeficientului de multiplicare 1=400 prevăzut de lanțul legislativ: Legea 221, Legea 330, Legea 285, singurele care au rămas constituționale iar pe de altă parte existau ordonanțe de urgență care au fost dovedite a fi neconstituționale. Amintim ordonanța 41, care este neconstituțională. Ori Guvernul dacă dorea o nouă lege a salarizării trebuia să aleagă varianta lanțului legislativ 221/2008, 330/2009, 285/2010 singurele care erau constituționale. Dar guvernul nu a făcut astfel și a stabilit salariile personalului din învățământ conform O.U.G. 41/2009 (care la acea dată era deja declarată neconstituțională) prin înmulțirea coeficientului de multiplicare 1=299,993 cu coeficientul de ierarhizare și introducând produsul lor în Legea 63/2011.

Având în vedere cele de mai sus, dar și alte aspecte, cele 5 sindicate consideră legea 63/2011 ca fiind neconstituțională.

În instanță s-au câștigat drepturile salariale cu coeficientul 400 din 1 octombrie 2008 (când a intrat în vigoare legea 221/2008 dar nu a fost respectată), până la data de 12 mai 2011 (când a apărut legea 63/2011, care a redus salariile din învățământ). Amintim că prin Acordul semnat anul trecut între Guvern și Sindicate se prevede o creștere eșalonată a salariilor de aproximativ 30% în următorii 3 ani. Deci, credem că, în mod tacit Guvernul recunoaște valabilitatea, sau normalitatea legii 221 (cu coeficientul 1=400), drept pentru care ar dori să se reintroducă acele salarii, eșalonat pe următorii 3 ani.

Având cunoștințe juridice serioase, liderul Sindicatului „Educația” din Galați, domnul profesor Adrian Andrășescu (care este și autorul excepției de neconstituționalitate)  a prezentat în fața Curții Constituționale cu mult profesionalism excepția de neconstituționalitate a legii 63/2011, demonstrând instanței că salariile din învățământ au fost reduse. A mai ridicat și problema discriminării, deoarece din 2011 numai personalul din învățământ a suferit reduceri salariale, în comparație cu alte sectoare bugetare care nu au avut reduceri salariale.

Prezent fiind la Curtea Constituțională la cel de a treilea termen (la primele termene au pledat mai mult avocații noștri), președintele Sindicatului Liber din Învățământ Satu Mare prof. Oprea Victor a prezentat pe scurt esența excepției de neconstituționalitate a legii 63/2011, și a depus concluzii scrise. De asemenea a depus un tabel comparativ al salariilor conform actelor normative: Legea nr. 221/2008, Legea nr. 330/2009, Legea nr. 285/2010, Legea nr.  63/2011, și O.U.G. nr. 19/2012, solicitat de Curtea Constituțională la termenul precedent. Tabelul comparativ a fost realizat de către liderul FSLI din Botoșani, domnul profesor Axinte Liviu.

SLI Satu Mare mulțumește pe această cale tuturor liderilor și avocaților care s-au implicat în această acțiune.

Așteptăm decizia Curții Constituționale în dosarele noastre.
Specificăm faptul că Legea 63/2011 a mai fost atacată la Curtea Constituțională, dar toate excepțiile de până acum au fost respinse de Curtea Constituțională. Această excepție de neconstituționalitate se bazează însă pe alte articole din Constituţie și este mult mai bine fundamentată.

 

Lasati un comentariu