7 infracţiuni în incinta unităţilor şcolare

• publicat la: 18 aprilie 2015
7 infracţiuni în incinta unităţilor şcolare

Pe durata fiecarui an scolar politistii  desfasoara activitati pentru cresterea gradului de siguranta in incinta si in zonele adiacente unitatilor de invatamant preuniversitar.  Sunt mentionate in cele ce urmeaza  activitatile desfasurate in primul semestru din anul scolar 2014/2015.

La nivelul judetului Satu Mare figurează  305 unităti de învătământ preuniversitar, respectiv 131 cu personalitate juridica si alte  174 fara personalitate juridica,  din care 100 in mediu urban si 205 in mediu rural,  respectiv 135 de grădinite, 140 scoli gimnaziale si 30 de  licee,  colegii  si scoli profesionale.  Din totalul unitatilor de invatamant preuniversitar,  100  sunt în mediul urban si  205  în mediul rural.  Aceste unităti scolare găzduiesc zilnic un nr. total de cca. 58.166 elevi si prescolari.

Din totalul celor 155 unităti de învătământ dotate cu mijloace de paza si monitorizare,   45  sunt dotate cu pază proprie  din care  18  scoli gimnaziale si 26 de licee, colegii si scoli profesionale,  2 unitati au asigurată paza prin societăti de pază specializate, respectiv 1 scoala si 1 liceu,  iar alte 3 cu paza mixta si anume 1 scoala si 2 licee.

Din totalul unitatilor de invatamant  alte 105  sunt dotate cu sisteme de supraveghere video,  din care  22  gradinite,  59 de scoli gimnaziale si 24 de licee, scoli profesionale si colegii.  Din cele 105 de unitati dotate cu sisteme de supraveghere video,  24 sunt dotate cu sisteme de supraveghere video in interior, 12 in exteriorul lor si alte 69 sunt dotate in ambele moduri.

In primul semestru al anului scolar 2014/2015,  impreună cu Politia Locală, au fost stabilite 17  unităti de învătământ , din care 10 in mediu urban si 7 in mediu rural, la care această structură desfăsoară activităti de mentinere a ordinii si sigurantei publice, iar pentru fiecare unitate de învătământ a fost desemnat un politist care răspunde direct de prevenirea si combaterea fenomenului antisocial.  De asemenea, 11 unitati scolare au fost distribuite in raspunderea Inspectoratului Judetean de Jandarmi, toate pe raza municipiului Satu Mare. In consecinta, restul de 277 unitati ‚ invatamant preuniversitare,  sunt date in responsabilitatea efectivelor de politie  din cadrul  I.P.J.Satu Mare.

De asemenea,  au fost stabilite  modalităti de cooperare, procedee de anuntare a  evenimentelor, respectiv  de actiune,  în cazul unor fapte antisociale ,  fiind nominalizate persoane responsabile cu aceste activităti, in cadrul fiecarei unitati de invatamant.

Din totalul unitatilor de invatamant, 304 sunt dotate cu gard imprejmuitor , respectiv 100 in mediu urban si 204 in rural, astfel ca la data prezentelor verificari, pe raza judetului exista o unitate de invatamant care nu are gard imprejmuitor.

Din punct de vedere a iluminarii stradale , sunt 28 de unitati scolare amplasate in zone neiluminate si anume 12 gradinite ,  14 scoli si 2 licee,  toate acestea in mediu rural.

In zone periferice/izolate , este amplasata 1 unitate de invatamant,  repectiv 1 gradinita , in mediu rural.

In ceea ce priveste numarul unitatilor de alimentatie publica amplasate in imediata apropiere a acestor unitati de invatamant, la nivelul judetului am identificat 33 astfel de unitati.

Au fost instituite măsuri de patrulare şi supraveghere a unităţilor şcolare, a zonelor învecinate şi a traseelor de deplasare a elevilor,  fiind angrenaţi lunar 126 de lucratori, in medie  un număr de  101  lucrători de poliţie, 14 jandarmi si 11 politisti locali .

Pentru combaterea delicvenţei juvenile ,impreuna cu conducerile unitatilor de invatamant au fost organizate 273 de intalniri intre cadrele didactice si parinti, alte 445 activitati in timpul orelor de curs, fiind transmise  31 informari catre alte institutii (autoritati locale, Inspectoratul Scolar Judetean).

Totodată au fost iniţiate si desfasurate  160  acţiuni de combatere a absenteismului şcolar,  67  pentru combaterea nerespectarii normelor rutiere, în zonele adiacente unităţilor şcolare, în parcuri sau localuri din vecinătatea acestora  si  alte 83 de actiuni pe linia Legii 12/90 si Legii 61/91,  urmarindu-se indeosebi acte de comert ilicite si consumul de alcool de catre elevii minori.

Astfel , în timpul acţiunilor au fost controlaţi un număr de 114 agenţi economici, privind comercializarea produselor alcoolice şi din tutun elevilor, conducatori auto., precum si alte persoane care afectau climatul de siguranta publica in zona, ocazii cu care au fost aplicate  77  sanctiuni contraventionale, din care 59 la legea 61/91 privind ordinea si linistea publica , alte  6  la regimul circulatiei rutiere , 1 la HG 128/94 si 11 la alte acte normative.

Cu ocazia actiunilor derulate in zona unitatilor de invatamant preuniversitar au fost depistati un numar total de 303 elevi care absentau de la   cursuri, din care  265 in unitatile de invatamant din mediu urban si alti 38 de elevi in unitatile scolare din rural. In aceste cazuri s-au facut informari catre conducerile unitatilor de invatamant, fiind aplicate sanctiuni lucratorilor  comerciali care ii deserveau cu bauturi alcoolice , acolo unde a fost cazul.

În ceea ce priveste situatia  faptelor penale sesizate, comise în unitătile scolare si zona adiacenta,  situatia operativă în acest domeniu este in scadere semnificativa fata de semestrul I al anului scolar precedent ( – 5)  si anume 8 infractiuni sesizate .

Astfel, în  au fost sesizate  8  infractiuni ,  fata de 13 in semestrul I al anului scolar precedent.  Din totalul celor 8 infractiuni sesizate, 7 au avut loc in incinta unitatilor scolare si 1 in zona adiacenta.  Dintre acestea 4 s-au comis in mediu urban si 4 in mediu rural.

Principalele cauze favorizatoare comiterii faptelor au fost:

–           lipsa  cu  desavarsire  a pazei sub orice forma;

–           executarea serviciului de pază în mod necorespunzător;

–           neluarea unor măsuri minime de securitate a bunurilor elevilor pe timpul orelor  cât si în afara acestora;

–            lipsa de operativitate în sesizarea evenimentului de către cadrele didactice sau primii sesizati;

–            consumul bauturilor alcoolice in localurile de alimentatie publica din imediata apropiere a unitatilor de invatamant,  coroborat cu absentarea nemotivata de la ore;

–           lipsa de atentie si dezinteresul elevilor fata de bunurile personale, coroborate cu manifestarile de bravura din partea acestora care isi abandoneaza bunurile personale „la vedere”.

S-a colaborat cu factorii de conducere a unităţilor de învăţământ în vederea acordării sprijinului de specialitate pentru  respectarea prevederilor  Legii nr. 333/2003, modificată şi completată prin Legea nr. 40/2010 şi pentru primirea Regulamentelor de Ordine Interioară de la fiecare unitate de învăţământ din zona de competenţă , conform art. 3 din Legea nr. 29/2010.

Analiza fenomenului criminogen existent in acest domeniu a relevat faptul ca acesta este determinat cu precadere de acte spontane, majoritatea provocate, determinate sau iscate intre elevi, fara forme specifice de organizare si fara a  fi evidentiate activitati specifice si tipice unor grupari infractionale.

In vederea asigurarii unui climat de ordine si siguranta publica, se vor continua activitatile preventive intreprinse, inclusiv prin asigurarea cu mijloace de paza a unitatilor care  nu beneficiaza pana la aceasta data.

Propuneri pentru imbunatatirea climatului de siguranta publica in zona unitatilor de inv. preuniversitar in perioada imediat urmatoare:

–  asigurarea cu mijloace de paza, cu accent pe cele de supraveghere video, a tuturor unitatilor de inavatamant preuniversitar de pe raza de competenta;

–  monitorizarea incidentelor comise in incinta si zona adiacenta printr-o relationare permanenta intre conducerea unitatilor de invatamant si a unitatilor de politie teritoriale  si informarea esalonului superior cu privire la toate evenimentele /incidentele inregistrate.

– organizarea periodica de actiuni punctuale pentru depistarea si descurajarea elevilor care nu respecta programul scolar, precum si pentru depistarea elevilor sub 18 ani care consuma bauturi alcoolice in localurile publice .

–  mediatizarea permanenta a masurilor preventive intreprinse , pentru descurajarea elementelor infractoare

–  reevaluarea riscurilor posibile si adaptarea dispozitivului de siguranta publica in functie de modificarile  programului de desfasurarea a cursurilor

–  identificarea de catre autoritatile locale a unor resurse financiare in scopul realizarii unor masuri de securitate eficiente, respectiv imprejmuiri adecvate, iluminat corespunzator, securizarea cladirilor, etc.

Lasati un comentariu