Gabriel Resources a dat România în judecată pentru Roșia Montană

• publicat la: 24 iulie 2015
Gabriel Resources a dat România în judecată pentru Roșia Montană

”Prin acţiunile şi inacţiunile ei, România a blocat şi a împiedicat implementarea proiectului, fără procedurile necesare şi fără compensaţii, privând efectiv Gabriel de întreaga valoare a investiţiilor. România a supus astfel Gabriel şi investiţiile sale unui tratament care încalcă obligaţiile prevăzute în tratatele bilaterale pentru investiţii, provocând pierderi semnificative companiei”, se arată în comunicatul companiei Gabriel Resources în care se anunță deschiderea procedurii de arbitraj internațional.

Că, în continuare, compania se bazează mai degrabă pe faptul că autoritățile române vor ceda șantajului decât pe arbitraj, reiese foarte clar din același comunicat, care îl citează pe Jonathan Henry, directorul general al Gabriel Resources: “Compania crede în continuare că este în interesul tuturor acționarilor în acest proiect, în special al statului român, dacă s-ar autoriza și dezvolta acest proiect iar Gabriel este în continuare dispus să discute cu Președintele României și Guvernul pentru a atinge acest obiectiv”.

În mod real, Gabriel Resources are șanse absolut infime să câștige acest arbitraj. Am arătat și cu alte ocazii argumentele: întreaga operațiune (de la prima licitație, înființarea subsidiarei din România – RMGC -, înstrăinarea resurselor, cotarea la bursă, îndeplinirea procedurilor și obținerea avizelor necesare, dobândirea licenței etc.) se bazează pe un șir absolut incredibil de abuzuri și ilegalități, recunoscute de-a lungul vremii inclusiv de o parte a celor implicați direct. Mai mult, proiectul în sine, depus spre avizare la Ministerul Mediului încalcă flagrant legislația românească legată de dreptul de proprietate, protecția mediului și a patrimoniului cultural, regimul pădurilor, fânațelor, apelor și bunurilor publice, drepturile comunităților. Toate aceste norme pe care proiectul RMGC nu le îndeplinește (sau le încalcă) sunt enumerate expres chiar în proiectul de lege specială pentru Roșia Montană care a scos zeci de mii de oameni în stradă în toamna lui 2013. Practic, proiectul de lege specială nu făcea decât să enumera normele din alte legi care ar trebui schimbate sau nu ar trebui să se aplice la Roșia Montană (!) pentru ca proiectul RMGC să fie legal. Suplimentar, în privința documentației pe care se bazează proiectul de RMGC la Ministerul Mediului, în special în privința studiilor de patrimoniu cultural și studiilor geologice, există acuzații pertinente legate de falsificarea lor.

Cu un asemenea ”dosar”, Gabriel Resources nu are cum să câștige vreun arbitraj!

Și atunci, de ce merge Gabriel Resources mai departe? Mai întâi, e vorba de un element subiectiv: responsabilitatea managerilor companiei față de proprii acționari. Nu ar fi pentru prima dată când acționarii unei companii își dau în judecată directorii pentru că au fost induși în eroare în privința situației reale a unui proiect, pentru că nu le-au apărat interesele corect etc. Din acest punct de vedere, directorii companiei au obligația (față de proprii acționari) să dea statul român în judecată, pentru a fi acoperiți – că au făcut tot ce depinde de ei pentru a reprezenta interesele acționarilor. Atenție: e vorba de o obligație de mijloace, nu de scop. Directorii nu-și asumă că vor câștiga arbitrajul, ci doar că au utilizat toate armele pe care le-au avut la dispoziție.

În discuție intră, însă, și un element obiectiv. Atitudinea Guvernului României față de proiectul RMGC. Iar în acest caz, responsabilitatea exclusivă îi aparține, cel puțin din 2013 încoace Guvernului Ponta. Pentru că acest Guvern avea obligația să dea un răspuns fără echivoc companiei. E un lucru de care Victor Ponta este conștient pe deplin.

integral pe romaniacurata.ro

Lasati un comentariu