Conducerea Senatului nu are dreptul să blocheze moţiunea în cazul lui Gabriel Oprea

• publicat la: 29 octombrie 2015
Conducerea Senatului nu are dreptul să blocheze moţiunea în cazul lui Gabriel Oprea

La data de 27 octombrie a.c., Grupul PNL din Senat a depus moţiunea simplă intitulată “Gabriel Oprea, demis pentru sfidare, aroganţă, abuz şi dispreţ în exercitarea funcţiei publice.”

Cu toate că PNL a respectat toate prevederile constituţionale şi din Regulamentul Senatului, Puterea a încercat să blocheze acest drept legitim al Opoziţiei de a sancţiona activitatea unui membru al Guvernului. Mai exact, în cadrul şedinţei Biroului Permanent al Senatului din data de 28 octombrie, Puterea a recurs la o serie de tertipuri parlamentare în încercarea de a bloca moţiunea depusă de senatorii PNL.

Preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a propus solicitarea unui punct de vedere din partea Comisiei Juridice, fapt contestat de către reprezentanţii grupului PNL în Biroul Permanent, care au subliniat faptul că textul moţiunii respectă întru totul Regulamentul Senatului.

Atât reprezentanţii PSD, cât şi reprezentanţii UNPR au pledat pentru retragerea moţiunii simple şi au invocat diverse încălcări – inexistente, de altfel – ale Regulamentului Senatului şi ale Constituţiei. Reprezentanţii PNL au decis părăsirea sălii de şedinţă în momentul în care Călin Popescu Tăriceanu a cerut vot pentru cererea unui punct de vedere din partea Comisiei Juridice a Senatului. Pentru o corectă informare a opiniei publice, atragem atenţia asupra faptului că moțiunile simple, conform deciziei Curții Constituționale, pot include solicitarea de demisie ori demitere a ministrului în cauză.

Contrar celor invocate de reprezentanţii UNPR, decizia Curţii Contituționale 148/2007 nu interzice includerea în textul moțiunii simple a acestei solicitări, ci precizează că ”introducerea unei cereri privitoare la demiterea unui membru al Guvernului într-o moţiune simplă nu poate crea obligaţii juridice pentru Guvern, primul-ministru sau alte persoane”.

În ceea ce priveşte acuzaţia reprezentanţilor PSD din Biroul Permanent cu privire la încălcarea art. 153 (1) din Regulamentul Senatului, potrivit căruia „moţiunea reprezintă poziţia Senatului cu privire la o problemă de politică internă” sau “o problemă ce a făcut obiectul unei interpelări” – aceştia au susţinut că textul moţiunii nu constituie temă politică – dorim să le reamintim că Gabriel Oprea este ministru politic într-un guvern politic.

Mai mult, o interpelare pe această temă a fost prezentată în Senat de către domnul Valer Marian. Decizia Curții Constituționale invocată a privit prevederile Regulamentului Senatului și nu o moțiune simplă, întrucât acestea nu pot face obiectul sesizărilor la Curtea Constituțională. Aceeași decizie stabileşte că normele analizate ”sunt constituţionale în măsura în care adoptarea unei moţiuni simple de către Senat nu îl obligă pe primul-ministru să propună revocarea unui membru al Guvernului a cărui activitate a făcut obiectul moţiunii”. Mai mult, textul deciziei face referire la fapte, nu la text. Așadar, adoptarea moțiunii simple în cazul vicepremierului Gabriel Oprea ”este un mesaj politic fundamental care nu poate fi ignorat de actualul Guvern”, dar “nu are consecințe juridice directe”, acest lucru fiind stipulat şi în textul moțiunii.

De altfel, sperăm că senatorii majorității parlamentare pot face distincţia între solicitarea politică de ”demitere” și mecanismul constituţional care face referire la ”revocarea” unui ministru la propunerea primului ministru. Exact aceeaşi solicitare a fost cuprinsă atât în moțiunea simplă adoptată de Senat la 13 februarie 2007, cât și în moțiuni simple promovate și semnate de actuali reprezentanţi ai majorităţii parlamentare: moțiunea împotriva ministrului Agriculturii, Valeriu Tabără (27 aprilie 2011), moțiunea împotriva ministrului Sănătății, Cseke Attila (22 septembrie 2010), moțiunea simplă împotriva ministrului de Externe, Teodor Baconschi (23 mai 2011).

În consecinţă, un eventualul refuz de a înscrie moţiunea simplă a PNL pe ordinea de zi a plenului Senatului ar reprezenta o formă de cenzură care nu poate fi justificată.

Lasati un comentariu