7 greşeli subtile in prima zi de muncă cu consecinţe…pentru totdeauna
Uită de faptul că ai trecut interviul de recrutare, că ai toate calităţile necesare noului tău serviciu sau că experienta te recomandă ca profesionist. Prima zi de muncă este adevăratul test! Citeşte şi descoperă greşelile pe care e bine să nu le faci!
Dacă ai spune cuiva cât de multe emotii se ascund in prima zi la o nouă slujbă ai avea parte, cu siguranţă, de tot atât de multă compasiune precum are un cântăreţ nevăzător faţă de un daltonist. „E doar prima zi!”, ai putea auzi. Este prima zi, o zi in care iţi faci o mulţime de impresii şi, de cele mai multe ori, emoţiile te impiedică să realizezi că şi ceilalţi iţi evaluează fiecare vorbă şi fiecare mişcare şi că performanţele tale din primele zile la un nou loc de muncă vor avea un impact major asupra viitorului tău şi, de ce nu, asupra evolutiei tale ulterioare.
Nu ştii nimic despre firmă – prilej de gafe monumentale !
Dacă nu te vei pregăti suficient inainte -asta inseamnă să ştii cât mai multe despre firmă şi despre noul tău loc de muncă, despre viitoarele tale atributii- există posibilitatea ca tu să devii personajul principal al unor gafe monumentale, care au tendinţa să rămână in memoria colectivă multa vreme. E bine, susţin Dan Ciampa şi Michael Watkins in cartea lor „Right from the Start – Taking charge in a leadership role”, să te pregăteşti serios pentru noile tale responsabilităţi.
Cum te pregăteşti pentru noul loc de muncă? Ai putea crede că e cazul să-şi acorzi o mică vacanţă inainte de a merge la noul loc de muncă şi că meriţi puţină relaxare după ce ai trecut atâtea probe şi ai reuşit să iei interviul. Greşit! Inainte de a te relaxa trebuie să afli cât mai multe lucruri despre compania sau firma la care te-ai angajat. Poşi folosi informaţiile de pe internet, poţi incerca să afli mai multe de la oameni care au colaborat sau colaborează cu firma. Cel mai important lucru este să vii in prima zi la muncă pregătit pentru a-ţi asuma rolul pe care il vei juca in companie!
Nu ceri ajutorul nimănui? Nu primeşti nicio bilă albă!
Eşti tentat, cel puţin in primele zile la un nou loc de muncă, să le dovedeşti colegilor şi superiorilor că au făcut foarte bine că te-au angajat şi că te descurci indiferent ce ai de făcut! Imi amintesc cât de sigură pe mine incercam să par şi cum incercam să nu cer ajutorul decât in cazul in care nu m-aş fi descurcat deloc. Aceasta e cea mai bună cale de a greşi!
E esenţial, sustin specialiştii, să creezi relaţii cu cei din jur mai ales in primele zile intr-un nou loc de muncă. Aşa că nu incerca să le faci pe toate de unul singur şi fără niciun ajutor. S-ar putea să reuşeşti, dar vei pierde pentru că nu iţi vei crea relaţii cu cei din jurul tău!
Esti omul cu păreri? Abţine-te!
S-ar putea să iţi fie foarte uşor să vezi de la inceput soluţia unor probleme existente in departament. Dacă vei alege să iţi exprimi aceste păreri vei fi considerat o persoană arogantă sau care incearcă să işi mascheze o anumită nesiguranţă. In plus, noii tăi colegi nu vor mai avea incredere in tine dacă vor observa că eşti o persoană care are mereu păreri despre orice.
Incerci să faci prea mult, prea repede?
Fiecare dintre noi işi doreşte să facă o bună impresie intr-un nou loc de muncă. Astfel putem foarte uşor să ii „călcăm pe bătături” pe oamenii mai vechi sau să greşim mult pentru că ne-am asumat task-uri prea mari pentru experienţa noastră. Invaţă să iei uşor lucrurile!
Nu le dai şansa altora să se afirme?
S-ar putea ca dorinţa de a te afirma numai tu să iţi reducă şansele de reuşită, pentru că ceilalti vor descoperi rapid că nu eşti o persoană care să se gandească şi la echipă, ci numai la binele personal. Lasă-i şi pe altii să „strălucească”!
Nu-ti cunoşti aliaţii?
Stim cu toţii că fiecare coleg va incerca să te atragă in primele zile şi să se asigure că faci parte dintre simpatizantii săi sau dintre aliaţii viitori. E bine să nu crezi tot ce ţi se spune -nici despre firmă, nici despre alte persoane- şi să nu te increzi totalmente in nimeni in primele zile!
Competiţia dură ucide echipa!
Dacă unul dintre colegi te va identifica -corect sau greşit, asta nu are importanţă- drept o persoană care ii ameninţă propriul sau job sau propriile vise de avansare acesta va incerca să te saboteze si să iţi blocheze toate posibilele şanse de avansare. E bine să nu simţi nevoia de la inceput să iţi arăţi toate atu-urile!
Incearcă să iţi creşti credibilitatatea in cadrul firmei sau al departamentului tău şi să ii faci pe altii să aibă incredere in tine, pentru că acesta este un drum sigur către succes. Cultivă-ti calităţile de lider, invaţă să iei decizii rapide şi corecte şi bucură-te de ceea ce faci!
feminis.ro