Un microb care poate face orice bacterie rezistentă la antibiotice ameninţă Europa

• publicat la: 12 august 2010

Un microb adus de persoane care au făcut operaţii în India sau Pakistan, care poate face orice bacterie rezistentă la antibiotice, ameninţă cu răspândirea în Europa.

Cercetătorii avertizează că noua genă – numită New Delhi-Metallo-1(NDM-1) – infectează bacteriile şi le permite să devină rezistentă la aproape toate tipurile de antibiotice.

Deocamdată, enzima s-a fixat în special pe bacterii E. coli, cea mai comună cauză a infecţiilor urinare, dar şi pe structuri ADN care pot fi copiate cu uşurinţă şi transmise altor tipuri de bacterii.

In Marea Britanie au fost înregistrate 50 de cazuri, până în prezent.

„Super bacteria” a fost descoperită la pacienţii care au călătorit în Asia pentru a face operaţii estetice, tratamente de cancer şi transplanturi, şi care s-au întors în Marea Britanie pentru îngrijiri.

Enzima poate trece uşor de la o bacterie la alta, iar experţii se tem că va începe să infecteze bacterii mai periculoase, făcându-le rezistente la antibiotice. Printre bolile vizate se numără tuberculoza, boala Lyme şi holera.

Bacteriile cu această enzimă par să circule deja pe scară largă în India, unde sistemul sanitar este mai puţin probabil să o identifice sau să aibă antibioticele adecvate pentru a trata pacienţii, potrivit cercetătorilor.

Potenţial alarmant şi risc de diversificare

Oamenii de ştiinţă au avertizat că enzima are un potenţial alarmant să se răspândească şi să se diversifice, potrivit cotidianului în ziarul Lancet Infectious Diseases.

Problema NDM-1 probabil că se va înrăutăţi treptat în viitorul previzibil. Potenţialul pentru o extindere internaţională şi ca NDM-1 să devină endemică este clar şi înspăimântător, a declarat profesorul David Livermore, din cadrul Health Protection Agency.

O echipă de experţi a detectat enzima în Marea Britanie, India, Pakistan şi Bangladesh şi cred că ar putea să fie mai răspândită decât se credea iniţial. Gena a mai fost identificată în Australia, Canada, Olanda, Statele Unite şi Suedia.

Doar două antibiotice împotriva NDM-1

Bacteriile ce conţin această enzimă sunt rezistente chiar şi la clasa de antibiotice carbapenem, folosite numai în situaţii de urgenţă, când bacteriile sunt rezistente la antibioticele comune.

Medicii sunt îngrijoraţi că doar două antibiotice funcţionează împotriva NDM-1 şi că această situaţie ar putea să nu fie depăşită prea curând.

Chiar dacă oamenii de ştiinţă ar începe imediat să lucreze la noi antibiotice, acestea nu vor fi disponibile în viitorul apropiat, poate chiar în următorii 10 ani.

adevarul.ro