OUG 41/2012 privind referendumul, constituţională din… 2007

• publicat la: 11 iulie 2012
OUG 41/2012 privind referendumul, constituţională din… 2007

Delir şi isterie în unele medii de presă. Făcând confuzii intenţionate (sau nu), se aduc acuzaţii guvernanţilor că n-ar respecta deciziile CCR. Cei care acuză confundă legi cu ordonanţe şi uită (oare?) de procedurile parlamentare şi constituţionale.

Titluri isterice şi radicale

România Liberă: „CCR a decis: Referendumul, validat dacă participă jumătate plus unu din cei înscrişi în liste. Ministerul de Interne REFUZĂ să aplice decizia Curţii”. În acelaşi ziar: „ŞOCANT! Ministerul de Interne anunţă: Referendumul se va organiza după ordonanţă, nu conform deciziei Curţii Constituţionale! Încă o probă a loviturii de stat, spune Cristian Boureanu, lider PDL”.

Evenimentul Zilei: „INADMISIBIL: Guvernul ignoră decizia Curţii Constituţionale. CCR a invalidat şmecheria lui Ponta și Antonescu”.
B1.ro: „USL refuză să aplice decizia Curții Constituționale: Referendumul pentru demiterea lui Băsescu, organizat în baza Ordonanței Ponta”.

Adevărul: „Nou atac la adresa statului de drept. Mesajul USL: Nu vom aplica decizia Curţii!”. (Culmea, textul articolului este foarte corect şi explică documentat care este situaţia reală, adică referendumul este guvernat de OUG 41/2012, şi nu de ce a decis CCR marţi.)

Ce confuzii fac unele organe de presă şi oficialii PDL

– se afirmă că judecătorii CCR au decis că referendumul este valabil dacă la urne se prezintă 50% +1 din cetăţenii români cu drept de vot. Apreciere eronată.

NU este vorba de o condiţie de valabilitate generală a referendumului de demitere şi nici în cazul refendumului din 29 iulie a.c.

Judecătorii CCR s-au pronunţat în privinţa valabilităţii referendumului conform prevederilor din PLx 264/2012. Acest proiect de lege NU are în acest moment putere de lege. Când PLx264/2012 va deveni lege, va reglementa organizarea şi desfăşurarea unui eventual referendum ulterior, unde va funcţiona condiţia de valabilitate cerută de judecătorii CCR, adică cvorum de participare de 50% +1 din totalul alegătorilor.

– NU se precizează că există două documente legislative diferite: OUG 41/2012 – act normativ aflat în vigoare şi care reglementează organizarea şi desfăşurarea referendumului din 29 iulie a.c. – şi PLx 264/2012, care încă nu este lege.

– SE încearcă acreditarea ideii că decizia CCR de marţi 10 iulie privind PLx264/2012 – care prevede cvorum de participare – se transferă sau produce efecte şi asupra prevederilor OUG 41/2012, care nu prevede cvorum de participare. Apreciere eronată.

NU există nici un transfer. Deciziile CCR sunt obligatorii doar pentru actele judecate. În speţa de faţă, doar PLx264/2012. Decizia CCR de marţi 10 iulie nu poate produce efecte pentru alte acte normative (chiar şi cu conţinut similar) dacă nu le-a judecat. Este cazul OUG 41/2012.

Prevederile OUG 41/2012 sunt constituţionale

Art. 10 din OUG 41/2012 are următorul conţinut: “Prin derogare de la art.5 (2), demiterea preşedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetăţenilor care au participat la referendum”.

În 2007, CCR a judecat dosarul nr. 402A/2007 (sesizare depusă de 50 deputaţi PDL) prin care se contesta modificarea art.10 din legea referendumului. Articolul contestat, avea următoarea formulare: Prin derogare de la art. 5 (2), demiterea preşedintelui României este aprobată dacă a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetăţenilor care au participat la referendum. O observaţie: articolul din 2007 este identic, până la virgulă, cu articolul din 2012. Ce au decis judecătorii în Decizia nr. 420/2007:

CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii

DECIDE:

Constata ca Legea pentru modificarea art. 10 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea si desfasurarea referendumului este constitutionala. Definitiva si general obligatorie.
Decizia se comunica Presedintelui Romaniei si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Dezbaterea a avut loc la data de 3 mai 2007

CONCLUZIE

Ţinând cont de Decizia CCR 420/2007 (CCR nu poate da decizii contrare propriei jurisprudenţe – n.a.), situaţia este următoarea:

– Prevederile OUG 41/2007 sunt constituţionale şi orice referire de neconstituţionalitate este nulă

– Prevederile OUG 41/2007 nu pot fi înfrânte de o Decizie a CCR privind un proiect de lege care conţine prevederi similare

– Prevederile OUG 41/2007 nu pot fi anulate sau OUG 41/2007 nu poate fi retrasă de către guvern pentru că, în aceste situaţii, nu s-ar mai putea organiza referendumul din 29 iulie

Date sintetice privind actele legislative în care apare art. 10

a) ce documente există în acest moment referitoare la acest articol

1. Există în acest moment un act normativ (OUG) şi un proiect de lege cu prevederi referitoare la cvorumul de participare la referendum:

  • OUG 41/2012 – nu există cvorum de participare;
  • PLx 264/2012 – cvorum de participare de 50% + 1 din totalul alegătorilor

2. Care este stadiul celor două

  • OUG 41/2012 – este în vigoare
  • PLx 264/2012 – pronunţare de constituţionalitate marţi 10 iulie 2012 – nu este încă lege în vigoare

3. Ce reglementează cele două

  • OUG 41/2012 – organizarea şi desfăşurarea referendumului din 29 iulie 2012
  • PLx 264/2012 – nimic în acest moment

b) pe ce s-a pronunţat Curtea Constituţională în 10 iulie 2012

  • PLx 264/2012 – „Art. 10. – Demiterea Preşedintelui României este aprobată dacă, în urma desfăşurării referendumului, propunerea a întrunit majoritatea voturilor valabil exprimate” – este constituţional.

c) procedurile legislative legate de PLx 264/2012

  • motivarea CCR privind constituţionalitatea art.10 se publică în Monitorul Oficial (data – în funcţie de finalizarea redactării documentului de către judecătorii CCR)
  • înregistrare la Comisia juridică a Senatului pentru a se pune în acord cu dispozitivul CCR, care a introdus cvorum de participare la urne; Dezbatere în comisia juridică a Senatului.
  • dezbatere şi vot în plenul Senatului.
  • înregistrare şi dezbatere în comisia juridică a Camerei Deputaţilor;
  • dezbatere şi adoptare în plenul Camerei Deputaţilor
  • 2 zile stagiu la secretariatul general al Camerei Deputaţilor pentru o eventuală sesizare de neconstituţionalitate
  • dacă nu există sesizare de neconstituţionalitate, legea se trimite la Administraţia Prezidenţială pentru promulgare; preşedintele are termen de 20 de zile pentru trei opţiuni: sesizare CCR, retrimitere la Parlament pentru reexaminare, promulgare.
  • Procedurile parlamentare pot avea loc în sesiune ordinară – după 1 septembrie 2012, sau sesiuni extraordinare separate ale Senatului şi Camerei Deputaţilor, care pot fi convocate oricând, după publicarea motivării CCR în Monitorul Oficial. În ambele situaţii, dezbaterile au loc în regim de urgenţă. Estimativ, procedurile parlamentare ar putea dura între minim 7 zile şi maxim 15 zile.

sursa ziare.ro

Lasati un comentariu