Pentru cumpărături online sigure este nevoie de consumatori mai bine informați

• publicat la: 13 aprilie 2013
Pentru cumpărături online sigure este nevoie de consumatori mai bine informați

Consumatorii au nevoie de o mai bună informare pentru a face cumpărături online în siguranță. Aceasta a fost concluzia mesei rotunde “Comerțul online. Dialog privind drepturile consumatorilor”, care a reunit ieri, la București, reprezentanți ai autorităților, ai organizaţiilor neguvernamentale pentru consumatori şi ai companiilor din România.

„Majoritatea problemelor pe care le întâmpină consumatorii sunt cauzate de lipsa informațiilor complete, în principal a celor referitoare la identitatea comerciantului. Consumatorii trebuie să evite magazinele online care nu oferă date complete de identificare și de contact”, a declarat Mihail Meiu, director în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).

ANPC sfătuiește consumatorii ca, înainte de a achiziționa un produs online, să verifice informațiile despre comerciant (nume, adresă, e-mail, date de înregistrare la Registrul Comerțului), să citească cu atenție condițiile de vânzare, informațiile despre produs și metodele de plată, și să verifice prețul final, cu toate taxele și comisioanele incluse, de exemplu cele de livrare. De asemenea, Mihail Meiu a recomandat consumatorilor atenție sporită atunci când sunt solicitate datele cardului de plată și în niciun caz să nu ofere codul PIN, iar pentru o mai mare siguranță poate fi utilizat un card separat, doar pentru tranzacțiile online.

Importanța unei bune informări a consumatorilor înainte de a face o achiziție online a fost subliniată și de reprezentanții comunității de afaceri. Primul pas pe care un consumator ar trebui să-l facă este să se asigure că acel magazin online există, că are un istoric și afișează pe site informațiile obligatorii”, a declarat Mihai Pătrașcu, CEO al evoMAG.ro.

În cazul în care primesc un pachet gol în locul produsului comandat, consumatorii trebuie să se adreseze Poliției. „Putem identifica autorii fraudelor online, dar avem nevoie de informații despre persoana care a suferit prejudiciul și valoarea pagubei”, a declarat Virgil Spiridon – Director adjunct al Departamentului de Combatere a Criminalității Organizate din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române.

Reprezentantul PayU, Bogdan Sâmpetrean, a subliniat că dacă sunt bine informați și își cunosc drepturile, consumatorii pot evita înșelătoriile, dar este și de datoria companiilor să își educe clienții.

60% dintre reclamațiile înregistrate în 2012 de la consumatorii din UE au vizat achizițiile online

Mihai Tițichi, expert al Centrului European al Consumatorilor (ECC) România a menționat că din cele 32.000 de reclamații înregistate de Rețeaua Centrelor Europene pentru Consumatori (ECC-Net) în 2012, aproximativ 60% au vizat probleme întâmpinate în achizițiile online. În România, peste 70% dintre reclamațiile înregistrate de ECC România s-au referit la comerţul electronic. Problemele principale s-au referit la lipsa livrării sau livrarea parțială a produselor comandate, urmate de livrarea unor produse care nu corespundeau descrierii de pe site. O altă problemă frecvent întâlnită a fost refuzul sau întârzierea rambursării banilor, în cazul în care consumatorii și-au exercitat dreptul de retragere în termen de 10 zile de la achiziționarea produsului.

Existența unui departament de “Customer Satisfaction” ar aduce beneficii atât consumatorilor, cât și magazinelor online

„Crearea unui departament de <<Customer Satisfaction>> ar trebui să fie o prioritate pentru toate magazinele online. Primirea feedback-ului din partea clienților dintr-o singură sursă ar putea contribui la îmbunătățirea serviciilor pe care le oferă companiile”, a subliniat Mihail Meiu. „Având această posibilitate la îndemână, consumatorii ar beneficia de servicii mai bune, iar încrederea în magazinele online ar crește”.

Începând cu anul 2014, noile reglementări europene vor crește nivelul de protecție a   consumatorilor care fac cumpărături online

De anul viitor, noile reglementări din domeniul pretecției consumatorilor vor oferi o protecție sporită în cazul lipsei livrării sau a livrării întârziate a produselor. Bunurile comandate online vor trebui livrate într-un termen maxim de 30 de zile calendaristice. Mai mult, comerciantul va fi responsabil și va acoperi costurile în cazul deteriorării sau pierderii produsului în timpul livrării. De asemenea, în cazul în care nu sunt mulțumiți de produsul primit, noile reguli vor oferi consumatorilor dreptul de a returna produsul în termen de 14 zile calendaristice și de a primi banii înapoi, atunci când fac cumpărături de pe site-urilor companiilor din UE, utilizând un formular stadard pentru a renunța la achiziție.

 

Evenimentul a fost organizat în cadrul campaniei Uniunii Europene pentru informarea consumatorilor din România – “E dreptul tău! Acţionează!”, lansată în iunie 2012, cu scopul de a încuraja consumatorii români să îşi susţină drepturile, să acţioneze şi să devină activi în apărarea drepturilor lor. Unul dintre obiectivele campaniei este de a implica mediul de afaceri în susţinerea drepturilor consumatorilor din România, promovând dialogul deschis dintre autorităţi, organizaţii neguvernamentale pentru consumatori şi companii.

comunicat

Lasati un comentariu