Florile doamnei Katharina
Am venit la expoziţia doamnei Katharina Rosnovsky cu profunde idei preconcepute. Citisem despre autoare că o atrag mai ales florile, e o fostă educatoare născută şi “crescută” la Carei, absolventă a unei şcoli populare de artă. Aşa că, am concluzionat: ar putea ca să fie o colecţie desuetă de goblenuri pictate, cel mult frumoase şi cam atât.
Aşa că, la intrarea în expoziţie, am avut un adevărat şoc , Dar aşa-mi trebuie, dacă am idei puţine, fixe şi adânc preconcepute ! Un adevărat şoc pozitiv, dacă se poate spune aşa. Şi de ce nu s-ar putea ?! De la intrare , adică prima impresie, e aceea că ţi se oferă o nouă viziune asupra florilor şi nu numai, atât prin colorit, cât, mai ales, prin apropierea, îmbrăţişarea acestora, inclusive fizică, Dar izvorâtă din talent, dragoste pentru subiect şi artă. Un fel de prim-plan cinematografic sau, mai degrabă o maroforografie picturală, dacă-mi este permisă această comparaţie forţată. Aş îndrăzni să spun că această modalitate de apropiere îi conferă autoarei un stil personal inconfundabil, ceea ce la pictorii de flori e mai greu să remarci. Şi nu e doar ceea ce s-ar putea numi o pictoriţă de flori; e atrasă în egală măsură de peisaj, cu precădere cel al toamnei. E vorba de o artistă matură prin expesivitatea tranşantă a formei şi prin coloritul adesea puternic,Dar de o armonie surprinzătoare.
Dar stimata doamnă Katharina Rosnovsky, fosta careiancă, Ecaterina Marian(înainte de căsătorie şi de plecarea in Germania) a mai cuprins în această expoziţie şi lucrări din care răzbate prinosul dragostei sale pentru locurile şi oamenii care i-au îndrumat paşii în formarea personalităţii şi în artă. Aşadar am văzut o expoziţie de pictură profund originală, de o bogăţie tematică apreciabilă, realizată cu mijloacele unui profesionalism autentic.
Iar, la distanţă de o zi, adică ieri, a mai fost un vernisaj de arte vizuale , tot la Castel. Au fost expuse aproximativ 40 de lucrări de pictură, sculptură şi fotografie semnate de membrii grupului negreştean Grup Art Bunavestire(Melania Susana Ardelean, Ion D. Ion, Dorel Petrehuș, Corneliu Pop, Ioan Pop Prilog, Ioan Pop Vereta, Mircea Vaida), Muzeul Țării Oașului Negrești-Oaș în colaborare cu Direcția de Cultură a municipiului Carei.Invitați: Alexandru Gavrilaș, Liviu Nedelcu, Cristina Gloria Oprișa, Damian Ioan Popa, acestora li se alătură artistul fotograf Francisc Ritzmann din Germania, un vechi prieten şi colaborator al careienilor şi negreştenilor.
Recunosc că n-am văzut expoziţia decât în pripă, vernisajul acesteia fiind la aceeaşi oră cu meciul de tenis al Simonei Halep. M-am întâlnit însă cu unii dintre invitaţi şi prieteni ai Careiului şi ai mei personal.De aceea m-am întors azi să o văd pe-ndelete.
Este vorba de o manifestare artistică de ţinută, realizată de câţiva profesionişti veritabili. Complexitatea şi varietatea exponatelor, conferă expoziţiei o bogăţie tematică şi a mijloacelor de expresie ce o situează la cel mai înalt nivel al manifestărilor artistico-plastice realizate la Carei. Şi, după cum ştiţi, în ultimii ani, nu au fost puţine. Cred că trebuie remarcaţi toţi artiştii care expun, fiindcă fiecare dintre ei aduce câte ceva deosebit, opere de artă vizuală modernă şi cu un impact emoţional puternic şi direct asupra privitorului.
Am fost profund impresionat şi de grupajul fotografic al prietenului nostru, artistul fotograf Francisc Ritzmann, prin nobleţea gestului său de discipol fidel în “In memoriam Venig Locibacsi”. Cât despre prietenul meu, Ştefi Gnandt, plastician de excepţie, dacă nu l-aş reîntâlni la vreo expoziţie careiană, aş putea crede că aceasta nu există cu adevărat.
Doresc să mulţumesc organizatorilor celor două expoziţii şi în deosebi echipei manageriale a direcţiei de cultură, pentru că ne răsfaţă cu acte de cultură veritabilă şi la un preţ cu adevărat promoţional, aproape gratis, adică nu trebuie decât să aplaudăm. Şi o facem cu plăcere şi convingere.
Titus Doboș