Învăţământul românesc…..încotro?

• publicat la: 11 august 2014
Învăţământul românesc…..încotro?

Invăţământul românesc care a dat  atâtea şi atâtea valori,  e pe cale de disparitie.De la an la an şi de la ministru la ministru,învăţământul românesc a fost transformat în cobai pentru ca încet dar sigur să  îşi dea obştescul sfârşit.

Nici performanţele strălucite la olimpiadele şcolare internationale ale elevilor pregătiti de  dascăli de aur,beneficiari  ai fostului ,de acum,  învăţământ traditional românesc,nu au sensibilizat vremelnicii ocupanti ai scaunului de ministru al educatiei din România.

După degringolada cu clasa 0 ,aflăm  cu stupoare că din această toamnă,copii noştri din clasa a II-a vor studia fracţii,tabla inmultirii,magnetismul si…evident,circuitul electric.

Lecţiile se regăsesc în noile manuale, care vor apărea în septembrie atât in format tipărit, cât si digital.

Dincolo de atractivitatea jocurilor din manualele digitale, este vorba despre o programă nouă elaborată de Ministerul Educatiei care in loc să se simplifice, mai rău ii incarcă pe copii.

In clasa a II-a elevii vor invăţa tabla inmultirii si fractii, lectii pe care le studiau in clasa a III- a, tot la 8 ani vor afla despre magnetism si forţă, notiuni de fizică pe care le aflau abia in gimnaziu.

Dacă nu ar fi vorba despre copii nostri,am putea să şi râdem, ca de o glumă bună.Din păcate insă,astfel de glume se fac pe seama copilor nostri,din bani publici la care contribuim si noi ,părinţii lor.

Aflându-mă la aniversarea unui dascăl ce implinise in 2012 venerabila vârstă de 100 de ani,am aflat că “In perioada interbelică, până in 1940, s-au perindat 32 de guverne dar pe revizorul din invăţământ nu l-a clintit nimeni.Politica de acum e total diferită,schimbă profesioniştii cu lingăii din politică”.

Vasile Ilieş a fost timp de 30 de ani director de şcoală in Corund,comuna Bogdand si a rămas in istoria comunităţii ca  formator de caractere şi  şlefuitor de personalităţi.Evident,abordând metodele clasice ale învăţământului românesc.

Potrivit actualului ministru al Educatiei din Romania, metoda interdisciplinară de predare, introdusă în învăţământul românesc în anul şcolar 2013-2014, la clasa pregătitoare şi clasa I, va intra şi la clasa a II-a, din toamnă, iar examenele naţionale vor fi date, din 2019, după modelul testelor PISA.

Evaluarea naţională, admiterea la liceu şi bacalaureatul vor fi date, din 2019, după modelul testelor PISA, respectiv cel de interdisciplinaritate, potrivit unei ordonanţe de urgenţă adoptate în decembrie 2013, care a modificat Legea educaţiei.

Să ne aducem putin aminte despre intentiile sovieticilor  de lichidare a  învăţământului românesc, element central în sovietizarea României şi a celorlalte ţări cotropite de Moscova după al doilea Război Mondial.

La punctul 35 din  instrucţiunile NKVD transmise de la Moscova spre aplicare în anul de graţie 1947,citim  că trebuie eliminaţi din toate treptele învăţământului ,profesorii care se bucură de popularitate”, adică tocmai profesorii cu vocaţie, competenţi şi cu înaltă ţinută morală. Citim mai departe că trebuie scoase din programele liceelor ,predarea limbilor latină şi greacă veche, a filozofiei generale, a logicii şi geneticii”,adica  istoria trebuia revizuită radical, accentul urmând să fie pus pe lupta maselor exploatate împotriva regilor asupritori.

Cu alte cuvinte,rolul culturii clasice trebuia eliminat total,acesta fiind deosebit de periculos ,fiind  ,regulatorul statornic al inteligenţei şi al caracterului şi izvorul simţului istoric”  potrivit celor afirmate de Eminescu.

Cultura clasică stimulează capacitatea de a gândi, dar  gândirea era  adversarul principal al bolşevicilor (aşa se şi explică faimosul strigăt ,noi muncim, nu gândim„) şi în chip firesc aceştia au eliminat disciplinele care contribuiau  la dezvoltarea intelectuală a tinerilor.Nu au fost uitate nici caracterele tinerilor,viitori adulti.Nu de caractere aveau nevoie bolşevicii, ci de roboţi care să le execute comenzile. Studiile clasice au fost întotdeauna un catalizator pentru ideea de libertate din toate punctele de vedere.

Incepând cu ultima parte a secolului al XIX-lea, România a dispus de  un sistem de învăţământ   care a ajuns în scurtă vreme la nivel european. Peste tot în ţară existau licee de mare prestigiu care pe lângă funcţia lor de formare a noilor generaţii erau adevărate focare de cultură şi de propagare a ştiinţei. Oameni cu un înalt simţ al datoriei şi al răspunderii si-au adus contributia la europenizarea ţării, identificând vocaţiile şi talentele, pregătindu-şi elevii în sensul tradiţiei româneşti şi al spiritului european.Dascălii se bucurau de un prestigiu bine meritat în societate. O ţară îşi dovedeşte demnitatea după cum îşi cinsteşte dascălii dar si după cât accent pune pe sistemul de invăţământ.

In  1923, când România era condusă de regele Ferdinand ,avându-l ca prim ministru Ion I.C.Brătianu,după rezolvarea chestiunii nationale si odată cu votul universal, improprietărirea tăranilor, generalizarea invăţământului public si extinderea geografică al aceluia universitar, putem spune că am intrat intr-o modernitate mai mult decât acceptabilă.

Să nu uităm că după  al doilea război mondial, Japonia aloca învăţământului 60% din PIB… Cifra nu mai are nevoie de nici un comentariu. Germania, devenită un morman de moloz, aproape 40% din PIB, deşi eforturile de reconstrucţie erau uriaşe.

Cu mulţi ani în urmă, elenistul german Helmuth Flasshar, profesor la acea dată la Universitatea din Bochum, a ţinut la Institutul Goethe din Bucureşti o conferinţă despre partiturile muzicale scrise de Mendelssohn Bartholdi pentru tragediile Antigona şi Oedip Rege de Sofocle. Antigona a avut o premieră care s-a bucurat de participarea înaltei societăţi berlineze. Ei bine, profesorul Flasshar ne-a atras atenţia că în articolele de presă domnii profesori au fost menţionaţi imediat după familia imperială!

Această preţuire a învăţătorilor naţiei a coincis cu apogeul Germaniei din toate punctele de vedere. Oare simplă coincidenţă?

Ministerul învăţământului a fost ilustrat în trecutul românesc de mari personalităţi, oameni cu conştiinţa răspunderii enorme care le apasă umerii….Rezultatele au fost şi ele pe măsură. În timp ce mulţi profesori de matematică au rămas în amintirea elevilor ca persoane plictisitoare, mult prea serioase, matematicianul Grigore Moisil,părintele informaticii româneşti, a făcut istorie nu doar prin teoremele sale, ci şi prin vorbele de duh cu care şi-a amuzat colegii şi cursanţii şi pe care le-a lăsat generaţiilor următoare.Nu îl putem uita nici pe careianul dr.Salvator Cupcea,unul dintre întemeietorii şcolii clujene de psihiatrie,dascăl ilustru la Universitatea clujeană.

Acum,beneficiem de Fonduri europene care sunt cheltuite de multe ori haotic, fără finalitate, cum ar fi combaterea consumului de droguri, în condiţiile în care infrastructura este jalnică.

Multe manualele sunt execrabile sub raportul conţinutului si chiar aşa sunt de multe ori lipsă de pe băncile scolilor,si mă refer aici la cele careiene.

Cultivarea dragostei faţă de tară, faţă de trecutul istoric si de traditiile poporului român sunt elemente  pe cale de disparitie din manualele actuale,promovate de Ministerul Educatiei si Invăţământului din România .Abundă in schimb,informatii legate de globalizare,europenizare,fără insa ca tinerii să  isi cunoască mai intâi temeinic rădăcinile  istorice.

Dacă adaugăm la toate acestea si introducerea studiului fracţiilor si a magnetismului incepând cu clasa a doua,din anul scolar  2014-2015,nu  ne rămâne decât să invocăm Spiritul Divin pentru viitoarea evolutie a tinerei generatii,supusă experimentelor de tot felul si pregătita pentru a deveni docila si vrednică executantă  a oricăror „indicaţii”  venite de la eşaloanele superioare ale conducerii din România şi nu numai!

 Daniela Ciută

 

 

comentarii

de Horia Mărieș la 11 august 2014 - 18:35

Servus invățamânt românesc!

Ce spune rectorul UBB, istoricul Ioan Aurel-Pop, despre cuvântul SERVUS?

http://www.clujulcultural.ro/ce-spune-rectorul-ubb-istoricul-ioan-aurel-pop-despre-cuvantul-servus/

de maramuresanu la 30 august 2014 - 00:03

Invatamantul nu se face cu ordonante de urgenta nici cu manuale plagiate(!) dupa interese…mitologice!(sic!) (de la cuvantul” mita” nu de la mitologie!).Din pacate,exista dezinteres din partea tuturor celor implicati in educatie:parinti,elevi,dascali si,mai ales,politicieni!

Lasati un comentariu