Unde este bugetul pe 2015 ?

• publicat la: 19 noiembrie 2014
Unde este bugetul pe 2015 ?

Despre faptul că bugetul pentru anul 2015 nu a fost luat în serios (și nici legea), nu cred că mai trebuie să vin cu argumente. Legea finantelor publice spune foarte clar:

1. ,,Ministerul Finanțelor publice, întocmește proiectele legilor bugetelor, pe care le depune la Guvern până la data de 30 septembrie a fiecărui an. Suntem în 18 noiembrie.

2. ,,Proiectul legii bugetului este însoțit de un raport privind situația macroeconomică pentru anul pentru care se elaborează bugetul (și proiecția acestuia în următorii 3 ani)”. Suntem în 18 noiembrie. Cât este deficitul bugetar pe care se construiește bugetul pe 2015? Dar creșterea economică? Aceste răspunsuri trebuiau oferite până la 30 septembrie

3. ,,După însușirea de către guvern a proiectelor legilor bugetare, acesta le supune spre adoptare Parlamentului nu mai târziu de 15 octombrie”. Suntem în 18 noiembrie.

Așadar, legea finanțelor publice a fost încălcată (în opinia mea). Ar fi trebuit să avem în Parlament proiectul de buget aprobat de guvern de o lună și 3 zile. Motivația a fost una puerilă, în sensul că domnul Tăriceanu va veni prim-ministru și să își facă dânsul bugetul. Unde e bugetul?

Declarația de astăzi a premierului, ar fi trebuit să conducă la răspuns. În schimb, a născut și alte întrebări, legate de cunoașterea logicii programării bugetare:

,,O sa va rog, pana la sosirea delegatiei Comisiei Europene, Fondului Monetar International si Bancii Mondiale, sa pregatiti bugetul pe 2015. Deci, fiecare ministru vorbeste cu Finantele si, dupa aceea, pentru masuri speciale, luam decizia politica in cadrul coalitiei si in cadrul Guvernului”, le-a spus Ponta ministrilor, in sedinta de guvern.”

Logica bugetară spune că întâi se defintivează cadrul legislativ (Codul Fiscal, care cuprinde sursele de finanțare ale bugetului, așa numite, impropriu ,,măsuri speciale”, întrucât ele ar trebui să fie măsuri ,,legale” nu speciale și cunoscute de populație și companii cu 6 luni înainte de a intra în vigoare).” Bugetul nu are nevoie de măsuri speciale, el se construiește pe legislația existentă.

Declarația premierului îmi arată că în fapt, nimeni nu a lucrat încă la buget și nici nu lucrează. Deocamdată dânșii nu au curajul să spună ce taxe și impozite le vor majorate de la 1 ianuarie 2015 (altfel ar fi apărut deja în codul fiscal). Iar faptul că e nevoie de ,,măsuri speciale” arată în fapt, în opinia mea, una din două intenții:

a) cea mai probabilă: ascunderea, ținerea secretă a majorărilor de impozite/taxe de la 1 ianuarie 2015 (lucru nelegal atât din perspectiva termenelor legale pentru definitivarea bugetului dar și a modificării Codului Fiscal cu 6 luni înainte de intrarea în vigoare a taxelor)

b) Declarații publice neadevărate, că de la anul nu vor fi majorate taxele/impozitele. Și veridicitatea, încă o dată, a documentului Mediafax. Detalii aici: http://soviani.com/2014/11/14/despre-nu-o-sa-mai-apuc-sa-schimb-cota-unica-in-2016-pentru-simplul-motiv-ca-presedintele-nu-schimba-cote-unice/ și aici: http://soviani.com/2014/11/17/cum-ramane-cu-nu-o-sa-mai-apuc-sa-schimb-cota-unica-in-2016-pentru-simplul-motiv-ca-presedintele-nu-schimba-cote-unice/.

De ce e nevoie de măsuri speciale?

a) ar fi nevoie de măsuri speciale dacă banii nu ajung pentru bugetul 2015 (deficit mai mare decât cel prognozat). Asta arată că reducerea CAS cu 5 puncte procentuale nu are sursă de finanțare credibilă.

b) creșterea economică declarată (cu ample modificări structurale) creează în sine o problemă, ceea ce se numește: efect de bază. Cu alte cuvinte, pentru că anul acesta economia a crescut mai mult decât așteptările, la anul creșterea va fi mai mică (nivelul economiei pornește mai de sus).

c) în general, execuția bugetară de până acum arată o foarte proastă calitate a programării bugetare (veniturile nu s-au încasast conform estimărilor, deși au fost introduse măsuri suplimentare, gen supra-acciza pe carburanți, și în consecință cheltuielile au fost reduse, pe de-o parte, pentru a ne încadra în ținta de deficit bugetar – afectată și de plusul de cheltuieli angajat în perioada electorală și decontabil până la 31 decembrie”.

Iar întrebarea de bază rămâne: dacă economia merge atât de bine, de ce e nevoie de măsuri speciale? Iar răspunsul care îmi vine este că doar usturoiul nu împiedică deocherea bugetului.

soviani.com

comentarii

de Horia Mărieș la 20 noiembrie 2014 - 12:51

Bugetul este „pe vine”.

Îl pritocește harvardița, cea cu privire tâmpă.

…………………………………………

Să dea Cel de Sus să fie așa:

„Financial Times: Rezultatul alegerilor prezidențiale din România, probabil cel mai bun eveniment politic din Europa”

http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Special/COTROCENI+2014/Financial+Times+Rezultatul+alegerilor+prezidentiale+din+Romania+

Lasati un comentariu