Cum să faci milioane introducând o taxă de mentenanţă? Povestea cazului RCS&RDS!

• publicat la: 25 septembrie 2010
Cum să faci milioane introducând o taxă de mentenanţă? Povestea cazului RCS&RDS!

„Gurile rele” spun că RCS&RDS avea nevoie de un milion de euro într-o lună, în plus, şi la ce s-a gândit? Ce-ar fi sa introducem o taxa de mentenanta pentru toti clientii nostri, care au primit telefonul fix gratuit la pachet cu internetul, si sa fie asa… nesemnificativa, de genul, 5 lei cu tot cu TVA? Cum facturile erau deja emise in sistem au pus pe ele taxa si le-au dat drumul. Compania ar fi strans astfel, pana acum, aproape 5 milioane de euro, bani din care ar trebui sa plateasca insa amenzi catre ANCOM si ANPC in cuantum total de mai putin de o jumatate de milion de LEI, in principal, pentru ca nu si-a notificat clientii cu 30 de zile inainte, asa cum scria in contracte! RCS&RDS nu comenteaza prea mult pe marginea acestor informatii, dar cert este că taxa este incă in functiune şi după 36 de amenzi incasate.

In situatia de „taxati” sunt circa un milion de clienti, potrivit informatiilor incont.ro. Cu toate acestea, până in prezent doar circa 200 dintre aceştia au făcut contestaţii la ANCOM sau ANPC invocând clauza abuzivă, in timp ce altii câţiva au reziliat direct contractele, fără să stea prea mult pe gânduri.

„Compania a subventionat serviciile de mentenanţă pentru clientii cu facturi zero şi la un moment dat s-a hotărât să nu mai facă acest lucru. In acest sens a introdus o aşa-numită taxă de mentenanţă”, au explicat pentru incont.ro oficialii RCS&RDS.

Mai mult decât atât, compania nu a dorit să comenteze, până in prezent, pe marginea numeroaselor intrebări transmise de incont.ro pe acest subiect.

„Nu putem să spunem că vom scoate taxa de mentenanta şi nici că  analizăm o astfel de posibilitate in acest moment”, au mai spus sursele citate.

Potrivit unor surse din interiorul companiei, RCS&RDS s-a confruntat după introducerea acestei taxe cu un val de rezilieri de contracte intrucât au fost clienti, care „s-au simţit furaţi”, dupa cum s-ar fi exprimat.

„Nu cred ca au fost rezilieri mai mari de 100.000 de lei până in prezent, dar atât persoane fizice, cât şi persoane juridice au sunat şi au cerut rezilierea contractelor intrucât taxa li s-a parut ilegală si nu au inţeles de ce ar fi obligati peste noapte să o plătească şi pe ce servicii. O parte dintre ei a refuzat plata intrucât au considerat că taxa este abuzivă”, au mai spus sursele citate.

” Teoretic, explicatiile oficiale ale noastre trebuiau si trebuie să fie: taxa a fost introdusă pentru momentul când o să aveţi nevoie de service, astfel incât o echipă a companiei să fie permanent gata să intervină”, au continuat acestea.

Până in prezent, mai exact in perioada 1 iunie – 22 septembrie 2010, la Autoritatea Nationala pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au fost inregistrate 148 de petiţii vizând taxa de mentenanţă, percepută de furnizorul de servicii RCS&RDS. Si ANCOM, autoritatea din Comunicatii, a adunat nemulţumiri.

Ce spune ANPC

RCS&RDS a incasat incepând cu 1 iunie 2010, in mod abuziv, un tarif nou pentru mentenanţă, servicii accesorii şi asociate, tarif care nu era prevăzut in contracte, incălcându-se astfel prevederile legale privind dreptul consumatorului „de a plăti pentru produsele sau serviciile de care beneficiază, sume stabilite cu exactitate, in prealabil; majorarea pretului, tarifului, taxelor, comisioanelor, dobânzilor, penalităţilor şi a altor eventuale costuri, stabilite initial, este posibilă numai cu acordul scris al consumatorului”, se arată intr-un punct de vedere oficial al ANPC.

„Operatorul economic a incălcat obligaţia de a notifica consumatorii in scris cu privire la orice modificare adusă prevederilor contractuale, referitoare la introducerea oricăror altor costuri, cu cel putin 30 de zile inainte de aplicarea acestora (in cazul de faţă 1 mai 2010), incălcându-se astfel prevederile legale privind protecţia consumatorilor”, punctează oficialii ANPC.

Potrivit lor, pentru nerespectarea preverilor legale in domeniul protecţiei consumatorilor, in cazurile precizate anterior, cât şi pentru alte deficienţe constatate o dată cu cele menţionate, in intervalul 1 iun – 22 sept 2010 „au fost aplicate 35 amenzi contraventionale in valoare totală de 143.000 lei”.

Totodată, ANPC a dispus restituirea sumelor incasate fără temei legal şi măsura de notificare a consumatorilor cu privire la tariful nou introdus, cu informarea acestora asupra dreptului de reziliere a contractului in cazul in care nu sunt de acord cu acest tarif, precum şi incheierea de acte adiţionale pentru clienţii care acceptă să plătească respectivul tarif.

Este interesant de spus că deşi taxa există de la 1 iunie şi apare pe facturi, RCS&RDS nici acum nu a făcut notificările necesare, cerute de contracte, către clienţi cu privire la existenţa ei, potrivit surselor citate.

Până unde se poate ajunge

RCS & RDS trebuie să se conformeze măsurilor aplicate prin documentele de control, in termenele stabilite de acestea, in caz contrar, riscând sanctiuni sporite, putându-se ajunge la suspendarea activităţii până la intrarea in legalitate”, au mai anunţat reprezentanţii ANPC.

Ce spune ANCOM

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare in Comunicaţii (ANCOM) a primit, la rândul său, 24 de plângeri de la utilizatori care reclamau faptul că RCS&RDS a introdus in factură o taxă care nu exista initial in contractele incheiate cu acest furnizor (taxa de mentenanţă pentru serviciul de telefonie fixă, in valoare de 5 lei), fără să fie informati in prealabil.

Potrivit ANCOM, furnizorii pot modifica contractul privind furnizarea de servicii de comunicaţii electronice incheiat cu utilizatorii finali (fie prin introducerea unor tarife noi, fie prin majorarea tarifelor agreate initial), in funcţie de politica lor comercială, numai cu respectarea obligatiei de a notifica fiecare utilizatori final cu cel puţin 30 de zile inainte de operarea acestei modificări.

RCS&RDS ar fi trebuit să menţioneze expres in cuprinsul notificării dreptul clientului de a denunţa unilateral contractul in cazul in care nu este de acord cu modificările propuse, fără plata niciunei despăgubiri.

Ca urmare a investigatiei derulate de această autoritate, in data de 28 iunie 2010, ANCOM a transmis RCS&RDS o notificare privind intentia aplicării sancţiunii, solicitând ca, in termen de 45 de zile, compania să-şi notifice toţi abonatii cu privire la introducerea noului tarif.

Prin urmare, după expirarea termenului de 45 de zile acordat prin notificare, la data de 25 august 2010, ANCOM a efectuat un control la RCS & RDS in urma căruia a constatat că furnizorul nu a pus in practică măsurile solicitate prin notificare şi a decis aplicarea sancţiunii contraventionale, a explicat pentru incont.ro preşedintele ANCOM, Cătălin Marinescu.

La data de 14 septembrie 2010, ANCOM a comunicat companiei in cauză că primeşte o amendă contraventională in cuantum de 300.000 lei şi a dispus şi măsuri de remediere a obligaţiilor legale incălcate, care să conducă la intrarea in legalitate a RCS&RDS.
„In cazul de faţă, prin rezolutia de aplicare a sancţiunii transmisă RCS&RDS, a fost dispusă şi măsura restituirii sumelor aferente taxei de mentenanţă către abonaţii care vor denunta contractul, prin urmare o parte a prejudiciului cauzat va fi recuperată in acest mod”,
a mai spus preşedintele autorităţii.

Termenul maxim de restituire este de cel mult 30 de zile de la data rezilierii contractului.

„In plus, amenzile administrative pe zi de intârziere care vor fi aplicate in cazul in care RCS&RDS nu se va conforma măsurilor dispuse vor avea, la rândul lor, un caracter represiv”, a adaugat acesta.

Utilizatorii trebuie să-şi cunoască drepturile şi să reclame autorităţilor competente orice abuz din partea furnizorilor.

Ar mai trebui spus că ANCOM a creat pe pagina sa de internet, www.ancom.org.ro, o sectiune dedicată utilizatorilor finali – Info Centru pentru consumatori, care oferă tuturor celor interesati informatii despre serviciile de comunicaţii electronice, dar şi despre drepturile pe care le au in raport cu furnizorii acestor servicii.

sursa : Incont.ro

comentarii

de unforgiven la 26 septembrie 2010 - 07:29

Sunt multe taxe pe care populatia trbuie sa le suporte, taxa de mentananta la televiziunea prin cablu, taxa TV SI RADIO LA FACTURA DE ENERGIE UNDE AVEM DUBLA IMPUNERE, o persoana fizica plateste in final abonamentul la cablu si taxa TV si RADIO la factura de energie FARA SA FIE INTREBATA DACA ARE IN POSESIE RADIO, ramane sa mai introduca o taxa si firma FLORISAL CARE INCHIDE PUBELELE DE GUNOI SI O BUNA PARTE DIN CETATENI NU AU CHEIE. Ar fi trebuit in prima faza distribuirea cheilor si dupa aceea inchiderea pubelelor de gunoi. Dar ce sa ne mai miram traim in Romania si asta ne ocupa tot timpul suntem obisnuiti sa suportam toate nedreptatile… In rest multa sanatate, speranta si numai bine……

Lasati un comentariu