Ştrandurile la control
În conformitate cu Programul Tematic de Control al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor pentru trimestrul al III-lea 2016, în perioada 11.07 – 22.07 2016 pe raza judetului Satu Mare s-a desfăşurat o acţiune tematică de control privind respectarea prevederilor legale la prestarea serviciilor în incinta ştrandurilor, piscinelor, bazinelor de înot, etc, precum si verificarea respectarii conformitatii ,calitatii , conditiilor de comercializare si etichetare a alimentelor comercializate in chioscurile si unitatile de alimentatie publica din incintata stradurilor fiind controlati 16 operatori economici .
S-a urmărit în principal:
1. legalitatea funcţionării (pentru zonele naturale amenajate pentru îmbăiere, se va verifica şi existenţa autorizaţiei sanitare conform H.G. 88/2004);
2. afişarea denumirii unităţii, a codului unic de înregistrare la Registrul Comerţului din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate ale societăţii pentru care este autorizată să funcţioneze şi a programului de funcţionare ;
. existenţa listelor cu tarife şi indicarea tarifelor în mod vizibil şi într-o formă neechivocă, uşor de citit
. respectarea legislaţiei specifice privind normele de igienă la unităţile de folosinţă publică
.respectarea legislaţiei specifice zonelor naturale utilizate pentru îmbăiere (pentru ştranduri/locuri de îmbăiere amenajate pe malul lacurilor şi a cursurilor de apă):
Norma de supraveghere, inspecţie sanitară şi control al zonelor naturale utilizate pentru îmbăiere, aprobată prin HG 88/2004, actualizată.
6.Calitatea alimentelor (inclusiv a preparatelor culinare) şi a băuturilor comercializate:
existenţa documentelor de provenienţă;
verificarea directă a caracteristicilor organoleptice a alimentelor, respectiv, a mâncărurilor preparate existente la comercializare;
starea ambalajelor (integritate, etanşeitate);
încadrarea în cantitatea netă, respectiv volumul net, declarate / respectarea cantitatii/volumului/porţie;
încadrarea în data durabilităţii minimale, respectiv data limită de consum (termen de valabilitate) atât pentru alimentele comercializate ca atare cât şi pentru cele preparate (comercializarea lor în ziua în care au fost preparate);
respectarea reţetelor de fabricaţie pentru mâncărurile preparate;
Condiţii de expunere, prezentare şi comercializare ale alimentelor
respectarea prevederilor legale la transportul şi depozitarea alimentelor ( capacitate de depozitare, starea ambalajelor, respectarea temperaturii de transport/ depozitare / expunere, dotarea spaţiilor de depozitare, etc);
Calitatea serviciilor prestate în unităţile de alimentaţie publică
Dotare bucătării şi saloane de consumaţie
-bucatării – compartimentare şi dotare; starea vaselor şi ustensilelor din bucătării şi a veselei de servire;existenţa cântarelor/dispozitive verificate metrologic;
– saloane de servire funcţie de tipul şi categoria unităţii (restaurant, bar, unităţi fast-food etc):
Verificarea respectării prevederilor legale privind informarea consumatorilor, pentru:
alimentele şi băuturile comercializate ca atare;
mâncărurile şi alimentele utilizate la prepararea mâncărurilor;
Afişarea preţurilor
preţul de vânzare şi preţul pe unitatea de măsură în cazul produselor alimentare comercializate cu amănuntul;
existenţa, după caz, a listei meniu, a listelor afişate sau a etichetelor cu preţurile de vânzare a preparatelor şi a băuturilor oferite consumatorilor în unităţile de alimentaţie publică; :
Deficiente constatate
Lipsa afisare orar de functionare
Lipsa afisare tarife /preturi intrare / abonamente.
Lipsa informatii pe marginea bazinului privind adancimea bazinelor
Lipsa evaluarea calitatii apei piscinelor – privind gradul de limpezime
Lipsa informatii la piscine privind regulile de utilizare si avertismentele specifice.
Gresie sparta la dusurile exterioare si la caile de acces in bazine
Lipsa afisare cantitatea neta /portie si lipsa preturilor la cockteiluri cu si fara alcool, la ciorbe si spaghete , pizzza si langosi si bauturi racoritoare .
Lipsa ingredientelor si alergeniilor in listele demeniu la preparatele culinare
Sanctiuni aplicate
Din cei 16 operatori economici verificati , la 11 operatori economici s-au constatat abateri ,fiind sanctionati contraventional cu avertisment si amenzi in valoare de 31.000 lei si s-au dispus masuri privind remedierea deficientelor .
Comisar sef adj
Pinter Maria