Cum au ajuns benzina şi motorina din România mai scumpe decât în Germania şi Franţa

• publicat la: 22 septembrie 2010
Cum au ajuns benzina şi motorina din România mai scumpe decât în Germania şi Franţa

Litrul de benzină şi motorină, fără taxe, produs în România, costă mai mult decât în Occident. Producătorii dau vina pe productivitate

Deşi benzina şi motorina produse în România ies pe porţile rafinăriilor cu un preţ mai mare decât în Franţa, Germania ori Austria, principalii producători continuă să anunţe scumpiri la pompă. Astfel, în timp ce un litru de benzină Euro-super 95, fără taxe şi impozite, costă 0,523 euro în România, preţul în Franţa este de 0,503 euro, în Germania – 0,512 euro, iar în Austria, 0,514 euro, potrivit datelor din Oil Bulletin, centralizate de Directoratul pentru Energie al Comisiei Europene. Mai ieftin este litrul din acelaşi sortiment şi la bulgari – 0,515 euro, dar şi la polonezi – 0,513 euro.

Dacă se ţine cont cât costă litrul de benzină fără taxe din sortimentul analizat în întreaga UE 27, preţul la poarta rafinăriilor din România este exact media la nivel european. Situaţia este asemănătoare şi în cazul motorinei. Astfel, litrul de motorină fără taxe costă 0,564 euro în România, faţă de 0,528 euro în Franţa, 0,538 euro în Germania şi 0,548 euro în Austria, în timp ce preţul mediu în UE 27 este de 0,557 euro/litru.

Preţurile fără taxe se regăsesc şi în costul carburanţilor din benzinării, mai mare cu câţiva bani în ultima săptămână atât la OMV Petrom, cât şi la Rompetrol.

De ce carburanţii româneşti sunt mai scumpi decât în alte ţări? „Pe scurt, e vorba de productivitate, eficienţă, randament. Toate costurile de producţie sunt mai mari pentru că totul e mai scump decât în Occident, de la costurile de procesare şi cu energia până la logistică şi personalul mult mai numeros”, a declarat pentru gândul Constantin Tampiza, reprezentantul personal al preşedintelui grupului rus Lukoil pentru Strategie şi Dezvoltare pe piaţa românească.

El a dat ca exemplu operatorul Oil Terminal din Constanţa, unde Lukoil plăteşte tarife de două-trei ori mai mari faţă de Rotterdam. Cât despre personal, companiile româneşti lucrează cu echipe chiar de cinci ori mai mari decât în Occident. „De exemplu, într-o rafinărie ca Petrotel lucrează 600 de oameni. Eu aş fi bucuros să lucreze 100 de oameni, dar cu tot regretul… „, a mai adăugat Tampiza.

gândul.ro

Lasati un comentariu