Simboluri de pe Tăblițele de la Tărtăria, descoperite astăzi pe casele tradiționale din Bucovina
Este cunoscut faptul că discurile, romburile, rozetele, cruciuliţele, spiralele şi alte semne asemănătoare de pe broderii, ceramică, ouă încondeiate şi ornamente arhitecturale sunt, indubitabil, reprezentări ale Soarelui, Lunii, Căii Lactee, etc.
Dintre acestea, motivele solare sunt reprezentate cel mai des, lucru firesc deoarece Soarele este principala sursă a vieţii materiale şi spirituale şi a influenţat intotdeauna cultura şi civilizaţia umană.
Simboluri reprezentând Soarele au fost prezente în toate marile vechi civilizaţii: egipteană, chineză, indiană, mayaşă, etc.
De exemplu, zeul solar Mithra era cinstit de către vechii perşi la solstiţiile de iarnă şi de vară. Vechii egipteni considerau Soarele a fi ochiul zeului Horus, care mai târziu a devenit “ Ochiul lui Dumnezeu” şi în prezent este reprezentat în picturi pe bisericile creştine sau pe case ca un cerc înscris într-un triunghi, uneori înconjurat de raze de lumină, sau ca un cerc încadrat de două triunghiuri.
Mai mult, cu siguranţă, alte imagini complexe apar a fi reprezentări ale eclipselor de Soare, lucru explicabil, deoarece, dintre toate fenomenele cosmice, eclipsele i-au impresionat pe oameni cel mai mult.
Parcurgând satele din țara noastră, în special cele din Bucovina, atenția ne este atrasă de un ornament deosebit, alcătuit dintr-un cerc intersectat lateral de două arce de cerc, cu trei raze îndreptate in jos, peste care uneori este trasată o bară, iar deasupra sunt trei mici bucle. In interiorul cercului, uneori este prezent un punct, un romb, o inimioară etc.
Dacă analizăm atent aceste ornamente, descifrăm că cercul principal reprezintă Soarele, cele trei raze verticale reprezintă lumina Soarelui spre pământ, bara transversală sugerează norii prin care trec razele solare, arcele laterale semnifică Luna in trecere peste discul Soarelui în timpul unei eclipse, buclele din partea superioară sunt erupţiile si alte fenomene solare vizibile in timpul unei eclipse, iar ornametul central reprezintă petele solare.
La începuturi, când oamenii nu ştiau să scrie şi să citească transmiteau informatiile foarte condensat prin simboluri care acum ne par uneori extrem de simple şi fără sens, dar la o analiză atentă, lucrurile nu stau aşa.
In satele din ţara noastră şi în special în cele din Bucovina se întâlnesc mii de asemenea ornamente pe casele oamenilor care par adevărate temple solare.
Acest lucru nu a apărut din senin. Simboluri similare au fost descoperite pe celebrele tăbliţe de lut de la Tărtăria din Transilvania care datează încă din mileniul al IV-lea î.Hr., în Jemdet Nasr – Iraq, mileniul al III-lea î.Hr şi în Knossos – Grecia, mileniul al II-lea î.Hr.
Fig.1 Similitudini între simboluri descoperite pe tăblițe de lut din Irak ( 3000.Î.Hr), Grecia( 2000 î.Hr), Romania (Tărtăria- 6000 î.Hr.) și ornamente arhitecturale contemporane pe case din România.
Specialiştii în domeniu consideră că aceste simboluri sunt primele forme de scriere umană.
In anul 2009 m-am aflat la Observatorul astronomic din Shanghai pentru a efectua observații astronomice asupra eclipsei de Soare de la 22 iulie. Cu această ocazie am prezentat colegilor chinezi o expoziţie despre Soare si eclipsele de Soare in ornamnetica din România și i-am rugat să vadă dacă găsesc vreo ideogramă chinezească în desenul din fig.1.
In anul 2009 m-am aflat la Observatorul astronomic din Shanghai pentru a efectua observații astronomice asupra eclipsei de Soare de la 22 iulie. Cu această ocazie am prezentat colegilor chinezi o expoziţie despre Soare si eclipsele de Soare in ornamnetica din România și i-am rugat să vadă dacă găsesc vreo ideogramă chinezească în desenul din fig.1.
Spre surprinderea mea am aflat că semnul din registrul de sus care seamănă cu o scărită se citește Soare (sau Lună) și este utilizat în calendarul chinezesc ( și în cel coreean și japonez) pentru ziua de duminică.In registrul de jos din fig.1 vedem o mică sferă într-o cupă asociată cu un alt simbol, un trapez de la care pornesc în sus câteva raze .Ori, aceste simboluri ne duc cu gândul la reprezentarea eclipselor.
Pe tăblița din Knosos întâlnim un (X barat) care, în limba chineză, se citește încă odată. Întrucât eclipsele se repetă la interval de 6 luni, s-ar putea ca acest X barat să indice acest lucru.În același spirit credem că semiluna din registrul trei sugerează faza de Lună la Ultimul Pătrar, iar parantezele mici din dreapta ar putea sugera secera Lunii la Crai nou. Imagini similare, dar mai sugestive cu Luna la ultimul Pătrar întâlnim pe vechi cruci de piatra din cimitirele din jud.Suceava.
.
Prin urmare, e posibil ca în tăblițele de la Tărtăria să se ascundă un mesaj astronomic încă nedescifrat.
Dacă este așa, atunci tăblițele de la Tărtăria nu sunt numai prima scriere din lume ci și primul tratat de astronomie al omenirii.
În opinia noastră aceasta este prima carte care are trei volume în trei pagini: lumea de sus-cerul ( discul rotund), lumea de jos ( tăblița dreptunghiulară) și legătura între cele două lumi prin mituri și arborele cosmic (tăblița pătrată).
Să nu uităm că astronomia este prima știință a omenirii.
Volens-nolens, oamenii au observat și studiat mișcarea aștrilor, fazele Lunii, au creat săptămâna, luna, anul, etc. și, înainte de a putea consemna aceste cunoștințe pe pietre sau pe hârtie, au utilizat lutul, material la îndemâna oricui și ușor de prelucrat.
Despre tăblițele de la Tărtăria s-a scris și încă se va scrie mult de către specialiști în știința descifrării scrierilor.
.
integral pe adevaruldespredaci.ro