Utilizarea urnei speciale și viza de flotant

• publicat la: 9 September 2020
Utilizarea urnei speciale și viza de flotant

Mai multe organizații neguvernamentale, reunite în Coaliția FiecareVot, au solicitat Biroului Electoral Central să clarifice reglementările introduse prin Hotărârea 81 din 7 septembrie, referitoare la viza de flotant și utilizarea urnei speciale.

Organizațiile semnatare au luat act de Hotărârea nr. 81, publicată de Biroul Electoral Central pe data de 7 septembrie. Decizia conține o serie de măsuri legate de organizarea alegerilor, care se referă la votul pe listele permanente și suplimentare și votul cu urna specială.

Conform art. 2 (2):

“alegătorul care, până cel mai târziu în data de 4 septembrie, şi-a stabilit reşedinţa la o altă adresă decât cea de domiciliu votează numai la secţia de votare unde este arondată strada la care îşi are reşedinţa menţionată pe actul de identitate, urmând a fi înscris în lista electorală suplimentară dacă nu a solicitat înscrierea în listele electorale permanente cu adresa de reşedinţă”.

Considerăm că această reglementare nu este suficient de clară și nu stabilește ce se întâmplă cu alegătorii care primesc viza de flotant după această dată. În acest sens, considerăm că BEC trebuie să acopere toate situațiile posibile și să clarifice prevederile art. 2 în spiritul prevederilor legii electorale, care stabileşte că alegătorii care au viza de reşedinţă şi nu sunt înscrişi în listele permanente pot fi adăugaţi pe listele suplimentare în ziua alegerilor, fără a stabili un termen limită pentru obţinerea vizei de reşedinţă.

Anunţarea unor termene limită pentru obţinerea documentelor necesare votării după ce aceste termene au trecut este o practică inacceptabilă de natură să îngreuneze înțelegerea procedurilor de către participanții la procesul electoral și chiar exercitarea dreptului de vot. Mai mult, Biroul Electoral Central are competenţa de a adopta decizii în interpretarea legii, dar nu de a modifica prevederile legale sau de a adăuga la lege.

De asemenea, hotărârea introduce precizări privind utilizarea urnei speciale, fără a ține cont până la capăt de situația generată de COVID-19. Cu alte cuvinte, introduce proceduri similare cu cele din anii trecuți și nu detaliază suficient care sunt măsurile de siguranță pentru votarea la domiciliu sau în instituții. Mai mult, înscrierea este restrictivă, în sensul în care regula generală este că se poate realiza în preziua alegerilor, între orele 18 și 20. Decizia actuală nu ține cont de alegătorii care nu au documente și care nu pot părăsi domiciliul din cauza îmbolnăvirii sau unei suspiciuni. Cu alte cuvinte, alegătorii care nu au documente care pot dovedi faptul că nu sunt deplasabili sau sunt bolnavi nu pot vota conform reglementărilor actuale. Menționăm că ar fi fost necesară o modificare a legii din timp pentru a extinde reglementările actuale.

Mai mult, cererile pentru solicitarea urnei mobile se depun la secția de votare. În contextul în care ar trebui să fie implementate cât mai multe măsuri pentru prevenirea infectării cu COVID-19, credem că ar fi fost necesară oferirea posibilității de înscriere prin mijloace electronice.

Solicităm Biroului Electoral Central să clarifice aceste reglementări și să le modifice dacă este cazul și să stabilească reguli clare pentru toate categoriile de alegători, întrucât dreptul la vot nu poate fi limitat prin astfel de decizii. De asemenea, reamintim importanța transparenței decizionale și solicităm încă o dată BEC să deschidă ședințele către public, cum se întâmplă în multe alte țări precum Republica Moldova, Macedonia sau Serbia.

Organizații semnatare

Asociația CIVICA

Asociația Expert Forum

Asociația Geeks for Democracy

Centrul pentru Studiul Democrației

Centrul pentru Resurse Civice

Observatorul Electoral

Lasati un comentariu