Nici cei care şi-au achitat maşinile în iunie nu au scăpat de majorarea TVA

• publicat la: 14 iulie 2010
Nici cei care şi-au achitat maşinile în iunie nu au scăpat de majorarea TVA

Clientii care au achitat integral preţul maşinii noi înainte de majorarea TVA şi nu le-a fost livrat automobilul înainte de 1 iulie vor plăti în momentul livrării diferenţa dintre preţul calculat cu taxa de 19% şi cel cu 24%, diferenţă care pleacă de la 300 de euro şi poate ajunge şi la câteva mii de euro.

În acest caz, factura iniţială este stornată, iar cea finală este calculată cu taxa majorată.
„Au existat cazuri în care clienţii s-au grăbit să achite maşinile înainte de 1 iulie, dar din cauza faptului că acestea nu s-au putut livra, preţul de pe factura finală se va calcula cu TVA de 24%”, a spus Vlad Rusu, şeful mărcii Skoda din cadrul Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de profil.
În general cei care s-au grăbit să achite maşinile înainte de data de 1 iulie au fost clienţii care au optat pentru maşini din stoc şi care le-au achitat cash, nu prin leasing sau credit, potrivit jucătorilor din piaţă.

Aceştia au sperat ca şi în cazul în care achită integral maşina TVA să fie calculată la valoarea de 19%. Pe de altă parte, riscul reprezentat de modificările legislative este suportat oricum de către client, acesta semnând un precontract în momentul în care achită avansul.
„Fiecare client a semnat un bon de comandă, iar riscul modificării TVA este prevăzut pe acest bon. Noi ne-am înştiinţat clienţii dinainte în cazul în care maşina este livrată după 1 iulie. La livrare se face o refacturare, iar factura precedentă este stornată”, a declarat Adrian Cârstea, directorul dealerului Dacia Renault Meridian Vest din Capitală. Concesionarul a avut aproximativ patru maşini pentru care s-au încasat valoarea totală, cu TVA de 19% înainte de 1 iulie, dar care s-au livrat după această dată.
Aceeaşi situaţie s-a întâlnit şi în cazul dealerului Ford din Craiova, care a avut câteva maşini care nu s-au putut livra înainte de majorarea taxei.
„Chiar dacă clientul a achitat maşina înainte de 1 iulie şi nu i-a fost livrată, s-a realizat atunci o factură de avans. Factura finală se realizează numai în momentul livrării. Dacă s-a livrat după 1 iulie, automat se va calcula TVA de 24% şi implicit clientul va trebui să plătească diferenţa”, a spus Adrian Mărăşescu, directorul dealerului Ford Plus Auto din Craiova.

Mărăşescu a subliniat că în precontract este precizat faptul că orice modificare legislativă cade în responsabilitatea clientului – în acest caz, majorarea TVA de la 1 iulie.
Pe de altă parte, dacă majorarea TVA este compensată de programul „Rabla” reducerea cu 25% a salariilor bugetarilor reprezintă o problemă mult mai gravă pentru dealerii Dacia, în contextul în care odată ce măsurile de austeritate vor fi implementate, aceştia îşi vor amâna cel mai probabil achiziţiile de maşini noi. „Aproximativ 20% dintre clienţii noştri sunt bugetari. Şi în general, profilul bugetarului este apropiat de cel al clientului Dacia. Din acest motiv, micşorarea salariilor bugetarilor cu 25% va avea efecte mult mai drastice asupra vânzărilor decât creşterea TVA”, a subliniat Cârstea.
Majorarea taxei pe valoarea adăugată a scumpit de la 1 iulie în medie cu 300 de euro un model Dacia Logan de 6.000 de euro, cu aproximativ 500 de euro un automobil din segmentul compact precum un VW Golf sau un Ford Focus cu un preţ de aproximativ 12-13.000 de euro şi cu peste 2-3.000 de euro un SUV sau o limuzină de lux în valoare de peste 50.000 de euro.
Pe fondul creşterii TVA şi al programului „Rabla” vânzările de maşini au crescut în iunie cu peste 10%, la aproximativ 14.000 de unităţi, conform estimărilor din piaţa auto locală. În acelaşi timp, pentru luna iulie se estimează un volum de 9.000 de maşini, adică o revenire la un declin de peste 20%.

ziare.ro

Lasati un comentariu