Cât de bună este benzina din România
Calitatea carburanţilor vânduţi în România a scăzut în ultimele luni, ceea ce a dus la creşterea numărului de probleme tehnice ale maşinilor, susţin reprezentanţii transportatorilor.
„Nu se respectă aditivarea, găsim, când mergem la service, apă în rezervoare. Cifra octanică este mică, motiv pentru care creşte consumul de carburanţi. Carburanţii au impurităţi, sondele, jiglerele şi filtrele sunt pline de mizerie. Trebuie făcut ceva”, a declarat pentru gândul Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT). Transportatorii au depus miercuri o sesizare în acest sens la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANCP).
Piese plătite din propriul buzunar deşi maşina era în garanţie
„Am avut cazuri în care, deşi maşinile erau în garanţie, patronii au plătit din banii lor anumite piese şi manopera, pentru că service-urile au constatat că problema este carburantul prost, deci că nu e o defecţiune a maşinii. Nu ştiu ce fac ei, pun apă în benzină, nu curăţă cum trebuie bazinele, dar sunt probleme mari şi cu benzina, şi cu motorina”, a continuat Hagiu.
Contactat de gândul, preşedintele ANPC a declarat că aceste controale au loc oricum, indiferent dacă există sau nu solicitări în acest sens.
„Noi facem acest lucru de ani de zile, fie că este în urma unor plângeri, fie că am derulat noi o campanie de acest tip, de verificare a calităţii carburanţilor. Acolo unde am constatat nereguli am aplicat amenzi şi am retras de la comercializare carburanţii care nu respectau normele”, ne-a declarat Constantin Cerbulescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.
Oficial, carburanţii din România sunt „conformi”
La nivel oficial însă, atât conform datelor ANPC cât şi ale Ministerului Economiei, carburanţii din România respectă standardele de calitate impuse de UE.
Cu ocazia celui mai recent control al Protecţiei Consumatorilor, din aprilie, care a vizat 458 de agenţi economici, în cea mai mare parte benzinării, instituţia a oprit de la comercializare aproape un milion de litri de carburanţi şi a aplicat 105 amenzi contravenţionale, în valoare totală de circa 200.000 de euro, şi 101 avertismente.
Combustibilii nu au fost însă opriţi de la comercializare din cauza problemelor de calitate, ci pentru că firmele nu au respectat legislaţia privind reclamele, respectiv privind afişarea preţurilor sau a numelor sortimentelor de carburant.
Printre abaterile constatate, în urma cărora s-au aplicat amenzi, se numără „comercializarea carburanţilor fără specificarea temperaturii de filtrabilitate”, lipsa informaţiilor privind aditivarea şi neafişarea la pompă a cifrei octanice. Mostrele de carburanţi luate au fost însă „conforme”, după cum se precizează în comunicatul ANPC. Viorel Gafiţa, directorul general al Larex, laboratorul subordonat ANPC care analizează mostrele, ne-a confirmat că „atât cele două mostre de motorină, cât şi cea de benzină luate în luna martie, dar şi cele două mostre de motorină luate în mai au fost conforme”.
Din analizele Ministerului Economiei reiese că benzina şi motorina respectă standardele UE
Singura analiză oficială privind calitatea carburanţilor din România este făcută, anual, de către Ministerul Economiei, pentru a fi trimisă Comisiei Europene. Pe site-ul oficial al ministerului este însă disponibil doar raportul care a fost trimis către CE în 2009, în care se prezintă rezultatele analizelor pe 119 eşantioane de carburanţi.
Problemele legate de carburanţii de o calitate îndoielnică sunt însă cât se poate de reale, după cum susţin şi unele service-uri.
„Fără discuţie este o problemă cât se poate de serioasă. În ultimele luni, cazuri de defecţiuni cauzate de calitatea slabă a combustibililor s-au înmulţit. Dacă arderea nu e completă, de exemplu, rămâne apă, care trebuie scoasă ulterior din rezervor”, ne-a declarat Cristian Muntean, director al Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente.
Printre cele mai întâlnite probleme tehnice legate de calitatea combustibililor se numără înfundarea injectoarelor, a filtrelor de combustibil, defecţiuni la pompa de benzină din rezervor dar şi defectarea filtrelor de particule, după cum a explicat el. În bani, în funcţie de modelul maşinii, de piese şi de manoperă, poate fi vorba despre cheltuieli suplimentare de la 100 de euro până la peste 1.000 de euro.
Marii distribuitori de carburanţi spun că „botezarea” benzinei la pompe este aproape imposibilă
Distribuitorii de carburanţi susţin însă că, dacă sunt astfel de probleme, ele nu sunt întâlnite în staţiile proprii. Ei susţin că benzinăriile sunt dotate cu sisteme complexe de monitorizare a combustibililor, astfel încât introducerea de apă în bazinul de carburant sau necurăţarea bazinului pentru o perioadă lungă de timp sunt aproape imposibile.
„Nici Petrom, nici Lukoil şi nici Rompetrol nu au carburanţi de proastă calitate. Sunt conformi. În ceea ce priveşte posibilitatea ca într-o staţie să se pună apă în bazinul cu carburant, aceasta este nulă. Totul este computerizat. Sunt senzori. În 15 minute apar datele la serverul central, care includ volumul de carburant, temperatura acestuia şi aşa mai departe”, a declarat pentru gândul Constantin Tampiza, coordonatorul strategiei de dezvoltare a Lukoil România.
Contactaţi de gândul, oficialii Petrom au precizat că „produsele comercializate în reţeaua de benzinării Petrom respectă toate standardele de calitate impuse de legislaţia română şi de cea europeană”. „În ultimii cinci ani, grupul Petrom a investit circa 1,5 miliarde de euro în activităţi de rafinare şi marketing, pentru îmbunătăţirea calităţii produselor şi serviciilor în reţeaua de benzinării, astfel încât acestea să corespundă celor mai înalte standarde în domeniu”, au adăugat ei.
Care sunt simptomele unei maşini afectate de folosirea unui carburant necorespunzător calitativ:
- funcţionarea neregulată a motorului
- trepidaţii la nivelul maşinii
- motorul devine mai zgomotos
- pornirea grea a motorului
- emisie de fum abundentă din eşapament
Sursă: ASSAI