Cum obţin toţi banii pe: taxa de poluare, taxa pentru emisii poluante, timbru de mediu în 2014.Soluţii practice
In ultimii ani discutiile pe tema taxei auto au devenit din ce in ce mai controversate, fiind un subiect care necesita lamuriri, avand la baza procedurile instituite si solutiile conturate in practica.
In primul rand, acest amplu sir de reglementari care au avut profunde influente in perceptia colectiva au fost generate de instituirea taxei de poluare prin OUG 50/2008, care avea sa se aplice la momentul primei inmatriculari a autovehiculelor in Romania. Aceasta ordonanta de urgenta a fost emisa cu multe lacune, ceea ce a permis multiple interpretari, in final in favoarea celor care au fost nevoiti sa faca o plata nedatorata, respectiv sa achite contravaloarea taxei de poluare, indiferent ca autovehiculul pentru care plateau era achizitionat din Romania sau din alt stat membru al Uniunii Europene.
Diferenta de aplicare a taxei introduce un regim fiscal discriminatoriu pentru autovehiculele aduse in Romania din Comunitatea Europeana in scopul reinmatricularii lor in Romania, in situatia in care acestea au fost deja inmatriculate in tara de provenienta, in timp ce pentru autovehiculele inmatriculate deja in Romania taxa nu se mai percepe cu ocazia vanzarii ulterioare. De asemenea, aceasta initiativa legislativa a avut ca efect direct descurajarea importului si a punerii in circulatie a autovehiculelor de ocazie cumparate din alte state membre.
Consideram ca a fost profund injusta instituirea unui regim fiscal discriminatoriu pentru autovehiculele aduse in Romania din Comunitatea Europeana in scopul reinmatricularii lor in Romania, in situatia in care acestea au fost deja inmatriculate in tara de provenienta, in timp ce pentru autovehiculele inmatriculate deja in Romania taxa nu se mai percepe cu ocazia vanzarii ulterioare.
In cazul in care s-a achitat taxa de poluare conform OUG 50/2008, aveti sanse maxime in a va recupera sumele platite, cu atat mai mult cu cat si Curtea de Justitie a Uniunii Europene s-a pronuntat cu privire la aceasta problema, considerand-o ca fiind nelegala si contrara normelor Uniunii Europene.
In toate situatiile in care se doreste recuperarea acestei taxe, procedura nu este una foarte complicata, insa este necesara asistenta juridica a unui avocat. Astfel, in primul rand, trebuie sa aveti disponibilitate cu privire la o serie de acte, punctual, si anume: decizia de calcul emisa de Administratia Finantelor Publice, chitanta emisa in urma efectuarii platii, precum si de actele masinii, insemnand talon, carte de identitate si contractul in baza caruia s-a achizitionat masina. Daca o parte din aceste documente sunt redactate intr-o limba straina, este necesar sa fie traduse si legalizate. In acest sens este de mentionat si faptul ca, in cazul in care nu mai detineti parte din acte, se poate face o cerere pentru solicitarea acestora catre Administratia Finantelor Publice, aceasta institutie fiind obligata sa va dea un raspuns in cel mult 30 de zile.
Dupa ce se intocmeste dosarul format din aceste documente, se demareaza actiunile prin depunerea, direct la instanta de contencios administrativ si fiscal, a unei cereri pentru restituirea taxei de poluare, procedura prealabila (cerere catre Administratia Finantelor Publice) nemaifiind necesara datorita Recursului in Interesul Legii solutionat de Inalta Curte de Casatie si Justitie in dosarul nr. 9/2011, prin care nu mai este necesara procedura de contestare a obligatiei fiscale prevazuta in OUG 50/2008. Dupa introducerea cererii de chemare in judecata, in urma procedurii regularizarii reglementata de Noul Cod de Procedura Civila, se va stabili un numar de dosar, precum si un prim termen de judecata. Intreaga procedura va cuprinde aproximativ 3 termene la instanta de fond (pentru a se administra probe, pentru a se chema in garantie Administratia Fondului pentru Mediu si pentru a se da o sentinta), si un termen pentru recurs, cel mult doua, la perioade scurte de timp, la care se va finaliza intregul litigiu.
Un aspect foarte important de mentionat este si faptul ca va trebui sa fie achitata o taxa judiciara de timbru, care se calculeaza astfel: 50 lei pentru primul capat de cerere, respectiv anularea actului reprezentand Decizia de calcul, si 10% din valoarea sumei platite, dar nu mai mult de 300 lei pentru de-al doilea capat de cerere, adica restituirea integral a sumei achitate.
Prin cererea de chemare in judecata se solicita a se restitui, pe langa suma integrala, si dobanda legala de la data efectuarii platii si pana la recuperarea integrala, precum si cheltuieli de judecata – onorariul avocatial si taxa judiciara de timbru.
Avand in vedere faptul ca pentru judecarea cauzei este admisibila doar proba prin inscrisuri, respectiv inscrisurile mentionate mai sus, este suficient sa fie depuse doar copii dupa acestea, conforme cu originalul, cu exceptia chitantei privind taxa judiciara de timbru si a celei consemnand onorariul avocatial.
De asemenea, foarte important de mentionat este si faptul ca, fiind adminisibila doar proba prin inscrisuri, se cere, in majoritatea litigiilor cu acest obiect, judecarea cauzei in lipsa, astfel incat nu va fi necesara prezenta nici a avocatului, nici a reclamantului. Bineinteles, la solicitarea expresa a clientului, avocatul se va prezenta in instanta la termenele de judecata.
Dupa ce a ramas definitiva sentinta la instanta de fond si s-a dispus restituirea sumei achitate cu titlul de taxa de poluare, trebuie sa solicitati copie dupa sentinta din fond si dupa decizia din recurs, pe care le veti legaliza tot in incinta tribunalului unde s-a judecat fondul cauzei. In baza legalizarii puteti merge la Administratia Finantelor Publice pentru a va recupera efectiv suma platita.
OUG 50/2008 a fost modificata prin adoptarea Legii 9/2012 privind taxa pentru emisii poluante, fara a suferi, insa, modificari de substanta. Astfel, si de aceasta data, taxa era datorata numai pentru autoturismele pentru care se face prima inmatriculare in Romania, nu si pentru cele care au fost deja inmatriculate si care sunt deja in circulatie. Cu alte cuvinte, pentru un autoturism produs in Romania sau un alt stat membru al UE nu se percepeau taxe pentru emisiile poluante la o noua inmatriculare, daca anterior autoturismul a fost inmatriculat in Romania, dar aceeasi taxa se percepea daca autoturismul produs in tara sau in alt stat membru era inmatriculat prima data in Romania.
Singura deosebire adusa de aceasta lege a fost instituirea obligativitatii depunerii plangerii prealabile catre Administratia Finantelor Publice din raza in care reclamantul isi are domiciliul. Odata depusa plangerea, aceasta institutie are obligatia de a oferi un raspuns in termen de 30 de zile de la data inregistrarii; dupa primirea raspunsului, se va proceda la inregistrarea cererii de chemare in judecata avand ca obiect restituirea sumei achitate.
Aceasta lege a produs, de asemenea, un impact foarte puternic, fiind reglementata intr-un moment in care numarul de autoturisme achizitionate in Romania era in continua crestere. Acest aspect a dus la inregistrarea unui numar semnificativ de cereri de chemare in judecata, prin care se solicita, de catre cei care au achitat taxele pentru emisii poluate, restituirea platilor nedatorate.
Cea mai importanta realizare legislativa cu privire la aceste taxe a fost pronuntarea Curtii de Justitie a Uniunii Europene, care le-a declarat, in mod direct, ca fiind nelegale si in contradictie vadita cu normele comunitare. Facand referire la Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene, s-a considerat ca dispozitiile legislative privind taxele auto la care facem referire incalca art. 110 TFUE, deoarece taxa auto privind inmatricularea autoturismelor reprezinta un obstacol in calea liberei circulatii a marfurilor in cadrul Comunitatii, iar reglementarea acesteia nu poate fi justificata prin satisfacerea unor cerinte obligatorii ale interesului public.
In acest sens s-a pronuntat si CJUE prin Hotararile Tatu (C-402/09) si Nisipeanu (C-263/2010) stabilind ca art. 110 se opune ca un stat membru sa instituie o taxa de poluare aplicata autovehiculelor cu ocazia primei inmatriculari intr-un stat membru, daca regimul acestei masuri fiscale este astfel stabilit incat descurajeaza importul de vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura pe piata nationala. Relevante in acest sens sunt si dispozitiile art. 148 alin.2 si 4 din Constitutia Romaniei, revizuita, precum si prevederile tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, care au prioritate fata de dispozitiile contrare din legile interne. Alin. 4 din acelasi articol prevede ca autoritatea judecatoreasca, intre alte institutii, garanteaza aducerea la indeplinire a obligatiilor rezultate din alin. 2, astfel ca, din chiar cuprinsul reglementarii interne fundamentale, rezulta nu numai competenta, dar si obligatia instantelor judecatoresti de a asigura prioritatea dreptului comunitar in cazul incompatibilitatii normei interne cu reglementarea comunitara. De asemenea, se aplica in mod direct si art. 5 din Noul Cod Civil, art. 4 din Codul de procedura civila – care prevad o aplicare prioritara a legislatiei europene fata de dreptul intern.
In anul 2013 a fost adoptata Legea 9/2013 privind timbrul de mediu, prin care s-a modificat Legea 9/2012. De la aceasta taxa sunt scutite doar masinile pentru care nu s-a recuperat taxa de poluare platita anterior (de catre vanzator).
Aceasta noutate legislativa nu a facut decat sa schimbe denumirea marginala, si de aceasta data, cum a fost si in cazul OUG 50/2008 modificata prin Legea 9/2012, fara a aduce modificari de substanta, ceea ce a demonstrat, si in practica, faptul ca s-au recuperat si continua sa se recupereze taxele achitate, indiferent de denumirea pe care o poarta: taxa de poluare, taxa pentru emisii poluate sau timbru de mediu.
Timbrul de mediu poate fi, de asemenea, atacat in instanta, deoarece si acesta este reglementat prin dispozitii contrare normelor Uniunii Europene, incalcand in special dreptul de proprietate, consacrat de Constitutie si de Conventia Europeana a Drepturilor Omului. Aceasta taxa este, de asemenea, injusta, cu atat mai mult cu cat creste considerabil taxa pentru autoturismele Euro 3 si Euro 4 si scade pentru autoturismele Non – euro, Euro 1 si Euro 2. De asemenea, se incalca si principiul liberei circulatii a marfurilor, prevazut in art. 34 – 36 din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene.
Procedura, si in aceasta situatie, este cea mentionata pentru Legea 9/2012, care, cu exceptia obligativitatii plangerii prealabila catre ANAF, reitereaza procedurile din OUG 50/2008 mentionate anterior.
Durata litigiilor, in oricare dintre cele trei situatii, difera in functie de instantele la care ne judecam. Astfel, un asemenea litigiu poate dura aproximativ 6-7 luni in judete precum Tulcea, Mehedinti, Teleorman, Olt etc, sau un an daca ne judecam in Bucuresti.
Avand in vedere aceste considerente, precum si solutiile conturate in practica, majoritatea in sensul admiterii actiunilor avand ca obiect recuperarea taxei, indiferent ca este taxa de poluare, taxa pentru emisii poluate sau timbru de mediu, consideram ca aceasta plata nedatorata reprezinta o atingere grava a drepturilor de care cetatenii unei societati beneficiaza, sens in care incurajam toti platitorii sa isi apere drepturile si sa isi recupereze, cu succes si in cel mai scurt timp, banii.
sursa www.coltuc.ro