Ce mănânci fără să ştii că-ţi face bine

• publicat la: 2 May 2010
Ce mănânci fără să ştii că-ţi face bine

Norvegienii sunt înnebuniţi după preparatele din peşte: chifteluţe, budincă, peşte marinat, pastă de peşte la tub sau carne în conservă. Deşi aceste obiceiuri culinare pot părea ciudate, sunt foarte sănătoase.

Unul dintre cele mai sănătoase feluri de peşte îl reprezintă sardinele. Cei mai mulţi dintre noi consumă sardine la conservă, dar puţini ştiu că sunt una dintre cele mai sănătoase mâncăruri.

Potrivit experţilor în sănătate şi mediu, acest peşte este foarte sănătos şi hrănitor. Mulţi oameni încearcă să introducă grăsimi omega 3 în dieta lor, pentru că sunt foarte bune pentru inimă şi creier. Sardinele au 1950 mg de omega 3 la 80 de grame de carne, mai mult decât o porţie de somon, ton şi, în general, decât orice alt aliment. În plus, au multă vitamina D, benefică pentru oase.

Pentru că sardinele sunt mici şi se află pe o treaptă inferioară a lanţului trofic, nu conţin toxine, precum peştii mari. Se reproduc repede, iar sardinele din Pacific şi-au revenit atât după pescuitul excesiv, cât şi după colapsul natural din 1940, deci sunt o alegere bună şi durabilă.

Dacă încerci sardinele pentru prima oară, este bine să ţii cont de următoarele sfaturi:

-Pentru neiniţiaţi, un început bun îl reprezintă sardinele fără oase şi piele, în apa sau ulei de măsline. Carnea este moale şi poate fi folosită în orice reţete, în loc de tonul la conservă.

-Dacă ai noroc şi găseşti la supermarket sardine proaspete, alege-le în locul celor la conservă. Pudrează-le cu făină condimentată cu sare şi piper şi prăjeşte-le în puţin ulei de măsline.

-Sardinele afumate, în sos tomat sau muştar, sunt foarte gustoase. Pune o bucată de peşte pe o felie de pâine prăjită şi gata! Ai o gustare rapidă şi delicioasă.

-Pentru consumatorii obişnuiţi de sardine, nu există limite. Sardinele cu oase şi piele sunt foarte gustoase, şi arată excelent deasupra unei salate, de exemplu. Un lucru important este că pielea şi oasele sunt comestibile. În plus, acele oase mici conţin destul de mult calciu.

Salate cu sardine

Ingredientele proaspete şi savuroase din salata grecească – roşiile, castraveţii, brânza feta şi sucul de lămâie se potrivesc perfect cu sardinele pline de gust. Folosiţi sardine cu piele şi oase, pentru că au de patru ori mai mult calciu decât cele dezosate şi fără piele.

Salata de primăvară cu tarhon şi oţet este un fel de mâncare îndrăzneţ, cu sardine şi sparanghel, perfect pentru cină. Peştele completează foarte bine legumele şi este şi săţios.

Sardine cu biscuiţi

Durează cinci minute pentru a pregăti patru porţii dintr-o gustare rapidă şi plină de proteine. Ai nevoie de 4 biscuiţi săraţi din făină integrală, opt sardine din conservă, de preferat în ulei de măsline, şi 4 felii de lămâie. Pune deasupra fiecărui biscuit două sardine şi stoarce o felie de lamaie peste ele. Asta este tot! Fiecare biscuit cu peste are doar 64 de calorii şi două grame de grăsime.

Sardine cu mentă şi roşii

Sardinele la conservă pot constitui un aperitiv elegant şi ieftin, dacă sunt servite cu mentă proaspătă, roşii şi ceapă. Timpul efectiv de preparare este de 30 de minute, dar trebuie să acoperi şi să refrigerezi amestecul de sardine timp de două zile, înainte de a-l folosi.

Ai nevoie de o cutie de sardine fără oase şi piele, în ulei de măsline, preferabil afumate, două linguri de mentă proaspătă tocată mărunt, două linguri de ulei extra-virgin, un vârf de linguriţă de sare, trei felii de pâine cu multi cereale sau 12 felii de baghetă integrală, o roşie nu foarte coaptă şi o lingură de ceapă tocată fîn.

Mod de preparare:

1. Încalzeste cuptorul la 180° Celsius.

2. Mărunţeşte sardinele cu o furculiţă, într-un bol. Adaugă menta, uleiul şi sarea. Amestecă delicat pentru omogenizare.

3. Dacă foloseşti felii întregi de pâine, taie coaja şi apoi fiecare felie în patru triunghiuri. Dacă alegi bagheta, lasă feliile întregi. Pune-le în tavă, la cuptor, şi coace-le până devin aurii, între 12 şi 14 minute. Când le scoţi din cuptor, freacă fiecare felie cu o bucată de roşie.

4. Pune pe fiecare bucată de pâine prăjită o lingură din amestecul de peşte, după care ornează cu ceapă şi serveşte imediat.

Fiecare porţie are 41 de calorii şi două grame de grăsime.

sursa  ziare.ro

Lasati un comentariu