Retrospectiva anului 2010 în administraţia careieană

• publicat la: 3 ianuarie 2011
Retrospectiva anului 2010 în administraţia careieană

A mai trecut un an, un an plin de evenimente plăcute sau mai puţin plăcute , marcat de o puternică criză  economică. Pentru unii , bugetari şi nu numai,a insemnat reducerea veniturilor . Pentru alţii a insemnat pierderea locului de muncă  sau  imposibilitatea achitării ratelor la bancă.Mai puţini au fost cei care nu au fost marcaţi de astfel de evenimente şi care şi-au păstrat toate privilegiile de până acum.

Pentru Primăria Carei, anul 2010 a fost un an plin am putea spune, cu  proiecte  câştigate, cu o ediţie  reuşită a zilelor orasului si pigmentat pe alocuri cu dezvăluiri  inedite . Pentru consilierii careieni , anul 2010 a fost la fel de plin. Aceştia s-au intrecut in ironii sau atacuri directe unul impotriva celuilalt, impotriva primarului, a funcţionarilor municipalităţii sau a Guvernului.

Prevăzători din fire, edilii au anticipat criza  şi consecinţele ei şi şi-au luat măsurile de rigoare incă din luna decembrie a anului 2009. Veţi citi pe parcursul acestei retrospective la ce anume am făcut referire.

Dacă pentru Primăria Satu Mare  anul 2010 s-a incheiat fără nicio datorie, nu acelaşi lucru il putem spune despre Primăria Carei.

Chiar dacă primarii au fost mulţumiti per ansamblu de realizările din 2010, realizări prezentate in 17 decembrie ,cu ocazia recepţiei de sfârşit de an dela Motelul Vraja Viilor , nu putem să nu remarcăm valoarea record la care au ajuns datoriile oraşului , ce oscilează in jurul sumei  de  20.000.000 lei ( adică 200 miliarde lei vechi).

E mult  ? E puţin ?  Vom vedea abia in cursul anilor următori  dacă ne putem descurca cu o asemenea datorie in condiţiile in care incasările la bugetul local din venituri proprii nu depăşesc 16.840.000 lei .

Pentru anul 2010 bugetul Primăriei  Carei a fost de 49.498.000 lei,  din care peste 16 milioane din venituri proprii şi 17,19 milioane din cote de TVA.Din impozitul pe venit  se preconiza să intre la buget suma de 4,69 milioane lei .In ce priveşte cheltuielile de personal ale Primăriei Carei, acestea au fost de 4,58 milioane lei , mai mari decât in anul precedent.Salariile profesorilor au reprezentat 14,96 milioane lei din 22,64 milioane repartizate pentru cheltuieli de personal in instituţiile de invăţământ.

Veniturile aferente impozitelor şi taxelor pe proprietate  erau preconizate a se ridica la 4,695 milioane lei , sumă ce nu s-a realizat până la sfârşitul anului, exerciţiul bugetar incheindu-se pe minus.

Si Poliţia Comunitară a beneficiat de sume frumoase, astfel din cei 741.000 lei alocaţi, 653.000 lei au reprezentat cheltuieli de personal.

Ne bucurăm că au existat atât de multe proiecte câştigătoare in anul recent incheiat dar ca acestea să se poată implementa in bune condiţii e nevoie de multă chibzuinţă din partea edililor , de o mai bună gestionare a banului public care să ne permită să ne putem achita contribuţia noastră ( in valori deloc neglijabile ) la realizarea acestor proiecte.

Începutul anului 2010 a debutat cu aprobarea unei investiţii de 321.871 lei la Ştrandul Termal Carei  pentru un spor de putere la alimentarea cu energie electrică. Tot in ianuarie s-a aprobat un proiect de hotărâre pentru dezvoltarea capacităţii autorităţii publice locale de gestionare a proiectelor investiţionale, cu un buget de 1,414 milioane lei din care 1,173 milioane lei proveneau din finanţări nerambursabile.

Mărirea tarifelor la apă potabilă şi canalizare, aprobarea bugetului local de venituri şi cheltuieli pe 2010 atât în  administraţia locală cât şi la Centrul Cultural sau Administraţia Pieţei Agro-alimentare sunt câteva din evenimentele petrecute în a doua lună a anului 2010.

Centrul Cultural a preluat în administrare , in cursul lunii februarie , fosta cantină a Grupului Şcolar Simion Bărnuţiu. Se preconiza a se amenaja , in fosta cantină , mai  multe săli de repetiţie pentru cercurile Centrului Cultural, vestiare şi dependinţe, cu sprijinul financiar al Administraţiei Locale şi al unor sponsori.

“În cazul în care se câştigă proiectul, Centrul Cultural rămâne fără săli de repetiţii, pentru că lucrările de renovare ale actualului sediu vor impune evacuarea lui. E o soluţie perfectă transformarea cantinei, iar investiţia se va face în aşa fel încât să economisim cât mai mult.” a  spus B.Georgescu. Fosta cantină a Grupului Şcolar Simion Bărnuţiu a fost închisă în urmă cu cinci ani, iar de atunci până azi nu a mai fost folosită.

Tot in februarie  , Kovacs Eugen, edilul şef, a anunţat că s-a renunţat momentan la realizarea sensurilor giratorii din lipsa fondurilor şi că de aceeaşi soartă vor avea parte şi parcările, drumurile pentru  biciclişti şi lărgirea unor porţiuni de carosabil din municipiu.

Aceste lucrări au fost incluse într-un amplu program de Reabilitare şi Sistematizare a Traficului, realizat de Poliţia Carei, în urmă cu un an şi jumătate. Conform planului iniţial, punerea lui în aplicare trebuia să se realizeze acum un an, dar singurele măsuri realizate au fost introducerea unor sensuri giratorii în Cartierul Mihai Viteazu I. Acestea nu au avut, însă, efectul scontat, ba mai mult au bulversat circulaţia şi au generat nemulţumirea locuitorilor din zonă.

Primarul Kovacs Eugen nu a putut preciza dacă este vorba doar despre amânarea investiţiei sau dacă Administraţia Locală a renunţat definitiv la implementarea măsurilor de sistematizare a traficului.

Sensurile giratorii urmau să fie amplasate la intersecţia străzilor Mihai Viteazu, Corneliu Coposu şi 1 Mai, respectiv la intersecţia străzilor 1 Mai, Ignişului şi Calea Armatei Române.

Tot in februarie a fost adoptată hotărârea de scumpire a apei şi a taxei de canalizare. Careienii vor plăti cu 10% mai mult pentru apa potabilă şi cu 6% mai mult pentru taxa de canalizare, la  propunerea APASERV .

“Scumpirea se aplică de la 1 martie, urmând ca din prima zi a lunii iulie preţul apei şi a taxei de canalizare să crească, din nou, cu 7,5 %, respectiv 5%. În anul 2011 apa se va mai scumpi cu 2%, în timp ce taxa de canalizare se va majora cu 4%. Scumpirile votate acum se vor încheia în 2012, atunci când preţul apei va mai creşte o dată cu 2%, iar cel al canalizării cu 4%”.

Proiectul  de hotărâre privind scumpirea apei şi a taxei de canalizare a figurat pe ordinea de zi a şedinţei Consiliului Local din  26 Februarie.  Acest lucru a fost posibil în urma celor 10 voturi ale consilierilor UDMR, cărora li s-au opus cele nouă ale consilierilor PNL, PD, PSD şi a consilierului independent.

La inceput de an, Administraţia Locală şi-a fixat prioritatea numărul unu în 2010. Aceasta era  achiziţionarea de utilaje pentru reparatul şi întreţinerea drumurilor. Suma, ce urma  să fie cheltuită, în acest scop, era de 1.772.212 lei şi  provenea  din creditul acontat în anul 2009 .

Procedurile de cumpărare a utilajelor au început în anul 2009 , prin colectarea ofertelor, şi, pentru  scurtă vreme, s-a vehiculat şi posibilitatea achiziţionării lor în sistem leasing. În cele din urmă s-a ales varianta achiziţionării directe, iar informaţiile furnizate de Primărie arătau că pâna la sfarşitul lunii mai utilajele vor ajunge la Carei.

Printre utilaje se regăseau un automăturător, o lamă şi un sistem de împrăştiere a materialului derapant adaptabil la autobasculantă, un buldoexcavator, un miniexcavator, un cilindru compactor, un tractor multifuncţional, o lamă cu înclinare hidraulică, o remorcă de 3,5 tone, cu basculare în trei părţi şi mai multe utilaje pentru întreţinerea şi reparatul asfaltului, precum tăietorul de asfalt, reciclatorul de asfalt sau stropitorul de emulsie şi criblură, un malaxor, o autoutilitară, un tăietor de asfalt şi beton şi o placă compactoare nereversibilă. Cel mai scump utilaj era  buldoexcavatorul, în valoare de 370.800 de lei, urmat de automăturătorul, cotat la 351.960 de lei. Achiziţionarea acestor utilaje a fost adoptată de Consiliul Local prin hotărârea 95 din 2009.

In 3 martie, in cadrul unei emisiuni in direct la postul NORD VEST TV, primarul oraşului afirma că se vor amenaja piste pentru biciclişti, vor incepe lucrări de asfaltare la sfârşitul lunii mai, locuri de parcare, curăţenie în jurul Pieţii Agro-Alimentare şi o alee cu magnolii în  Parcul Dendrologic.

“Vom fi nevoiţi să introducem parcările cu plată. Careianul s-a obişnuit să parcheze unde are el chef şi asta nu e bine. Eu când vin în Satu Mare mă bucur dacă am loc de parcare la 300 de metri de locul în care trebuie să ajung. Ceea ce nu e rău, pentru că sunt gras şi mă plimb.” a spus primarul, interpelat în legătură cu lipsa locurilor de parcare. “Vom începe cu parcarea din faţa Policlinicii, pe care o vom lărgi, chiar dacă vom fura din spaţiul verde. Apoi vom lărgi şi parcarea din incinta Spitalului.” a mai declarat edilul şef.

“Am fost înjurat pe bună dreptate. Drumurile din oraş sunt o catastrofă, dar le promit careienilor că în luna mai, odată cu achiziţionarea utilajelor, ne apucăm de refacerea drumurilor. E nevoie de o lucrare serioasă, care să reziste mult timp, pentru că peticirea gropilor nu este o soluţie.” a mai declarat primarul, în urma unei întrebări venite din partea unui telespectator, in cadrul aceleiaşi emisiuni.

Nu au trecut mai mult de două săptămâni dela  emisiunea televizată  şi  viziunea edilului şef despre rezolvarea problemei drumurilor s-a schimbat radical. Invocând lipsa banilor şi a unor refuzuri survenite din partea diferitelor ministere, a anunţat că reabilitarea drumurilor va începe din vară dar nu cu utilajele preconizate a fi achiziţionate de oraş ci prin intermediul unei firme , prin scoaterea la licitaţie a lucrării .

La adăpostul uşilor închise  a avut loc, în 30 martie 2010 , o şedinţă de evaluare a lucrărilor de renovare a castelului , şedinţă la care au participat arhitecţii, constructorii şi reprezentanţii Primăriei.

Asociţia Castelul a câştigat licitaţia pentru reabilitarea Castelului Karolyi în luna septembrie a anului 2009. Consorţiul, inexistent până atunci, include trei firme sătmărene, dintre care una este Dominium , cealalta este Solprest SRL  iar cea de-a treia este Ambient Grup Satu Mare. Valoarea lucrării este de 4,1 milioane de euro, iar termenul de finalizare este 2012.

Luna aprilie a scos la iveală un aspect deloc de neglijat legat de gospodărirea bugetului local. In 6 aprilie 2010, consemnam că  Primăria achită câte 250 de euro, lunar, chirie pentu o clădire pe care nu o foloseşte. Fosta fabrică de covoare, de pe strada Progresului, a fost inclusă în proiectul de extindere al Grădiniţiei cu Program Prelungit nr. 1, aprobat în iunie 2009, dar neînceput până azi. O grupă ce frecventează grădiniţa este nevoită să îşi desfăşoare activitatea în fosta sală de mese, care se transformă în sală de curs, în prima parte a zilei şi în sală de dormit, în partea a doua.

Menţionăm că nici până în prezent  nu a intervenit vreo modificare in această  situaţie.Sala de mese de la această grădiniţă este în continuare şi sală de activităţi pentru  grupa nou înfiinţată.

Luna păcălelilor ne-a adus şi răspunsul la întrebarea legată de desemnarea câştigătorului licitaţiei pentru realizarea lucrărilor de  consolidare şi amenajare a viitorului sediu al Primăriei Carei.

*Consorţiul desemnat să renoveze viitorul sediu al Primăriei este cel care  a câştigat şi licitaţia pentru reabilitarea Castelului Karolyi. Acesta este format din Solprest SRL, Dominium SRL şi Ambient Group SRL. Lucrările de transformare ale fostului han Cerbul de Aur în viitorul sediu al Primăriei Carei au început. Termenul de finalizare al acestora este de 14 luni, dar cu adevărat interesantă este modalitatea în care se va achita plata şi numele firmelor, care execută lucrarea*.

Luna mai a debutat cu o dezbatere publică având ca temă stabilirea traseului maşinilor ce vor  aproviziona magazinul Kaufland şi cu instalarea noului conducător al societăţii furnizoare de apă, Apaserv.

La câteva zile după dezbaterea publică a avut loc o şedinţă extraordinară a Consiliului Local de la care a lipsit, in premieră, televiziunea . Nici consilierii locali şi nici dezacordul locuitorilor de pe strada Albinelor şi Decebal nu au putut împiedica viitoarea rută de aprovizionare a supermarketului Kaufland.

*Camioanele de mare tonaj vor traversa strada Albinelor şi strada Decebal, în drum spre viitorul depozit al supermarketului Kaufland. Decizia a fost aprobată de aleşii locali, în cadrul şedinţei de joi, 6 mai, prin votul favorabil al consilierilor  UDMR, PSD şi PDL.În deschiderea şedinţei, primarului Kovacs Eugen i s-a înmânat o listă cu 81 de semnături, ale careienilor, care se opun ca aprovizionarea magazinului să se facă pe strada Albinelor şi strada Decebal.

Buletin de Carei a intrat în posesia unor documente, care  dovedesc că primarul Kovacs Eugen a fost de acord ca magazinul Kaufland să se aprovizioneze pe strada Albinelor şi Decebal, încă din luna martie a acestui an!

Ruta de aprovizionare a complexului comercial Kaufland a fost decisă de primari în luna martie! Edilii au transmis în scris societăţii comerciale Alpha Property Development S.R.L., prin nota 1509 din 01.03.2010, că accesul pentru aprovizionare s-a aprobat pentru străzile Albinelor şi Decebal, în şedinţa Consiliului Local din 26 februarie 2010, chiar dacă acest fapt nu s-a petrecut.

Tot ceea ce a urmat din martie până în 5 mai a fost o înscenare. Şedinţele Consiliului Local în care s-a discutat “problema” Kaufland şi dezbaterea publică din 4 mai au avut loc fără nici un rost, din moment ce decizia rutei de aprovizionare a viitorului magazin fusese oricum luată*.

Economistul Pop Liviu a fost detaşat de la Satu Mare la Carei pentru a conduce, pe o perioadă nedeterminată, APASERV-ul careian. Noul director îl înlocuieşte pe Oprea Sorin, care a rămas angajatul furnizorului de apă.

O activitate deosebit de intensă a caracterizat administraţia locală in cursul lunii mai când   s-a aprobat şi amenajarea unei sere de plante exotice in incinta Parcului Dendrologic.

*Aceasta va fi construită  în aproprierea actualelor sere, din fonduri europene, în cadrul unui program de cooperare  transfrontalier româno – maghiar.  Investiţia va fi inaugurată în 2013 şi conform planurilor ea va servi studiului, în cazul elevilor din şcolile careiene, şi se aşteaptă să devină şi o atracţie pentru viitorii turişti.

Sera va avea o înălţime de 7,5 metri şi o suprafaţă de 15×10 metri şi urmează să fie populată cu plante exotice, de o echipă de specialişti români şi maghiari*.

Preţul aprobat pentru construcţia acestei sere este de  2.000euro/mp.

După cum vă spuneam  la inceputul articolului,  am aflat abia in luna mai cum au reuşit să işi ia măsurile de siguranţă edilii noştri,  la sfârşit de an 2009 ,pentru  a contracara drastica  tăiere a salariilor bugetarilor in a doua parte a anului 2010. Nici nu era prea greu de prevăzut, având in vedere că  cei doi edili  fac parte din fracţiunea aflată la guvernare alături de cei de la PD-L.

În şedinţa Consiliului Local din  31 mai, consilierii locali au avut de votat execuţia bugetară pe anul 2009. Informaţiile oferite consilierilor la acea dată , prin materialele de şedinţă, au scos la iveală o serie de anomalii.

Consilierul  Ciută Ilie a remarcat că sumele cheltuite pentru asigurarea salariilor şi celelalte cheltuieli ale aparatului primarului au depăşit 4.420.000 lei , adică mai mult decât toate sumele colectate în 2009 din impozitele şi taxele pe proprietate, atât la persoane fizicie, cât şi la persoane juridice, taxele judiciare şi notariale, precum şi impozitul pe teren intravilan.

Fondul de salarii, coroborat cu celelalte cheltuieli ale aparatului primarului, pentru anul 2009, a fost de peste 4.420.000 RON, o sumă mai mare faţă de anul 2008 cu 700.000 RON.

Împărţind sumele expuse, în cadrul şedinţei, rezultă că în 2009, salariul mediu în Primăria Carei a fost de peste 800 de euro, brut.

Din cei 87 de angajaţi   ai Primăriei Carei  in ianuarie 2010, un număr de 23 de persoane au, fiecare, salarii de peste 3.000 de lei, ajungându-se până la suma de 10.900 lei in cazul city-managerului (persoana care in 31.12.2009 figura pe statul de plată cu 2.954 lei).

Dacă ne uităm la statele de plată din decembrie 2009, la  un angajat  cu  gradatia III.S.I ,acesta avea un salar de 890 lei pentru ca din 01 ianuarie 2010 ,aceeaşi  persoană să figureze pe statul de plată cu 3.408 lei, deci a beneficiat de o mărire de peste 350%. E normal că în aceste condiţii, tăierile  salariale din iulie să nu îi afecteze deloc pe unii.Situţia nu este una izolată , majoritatea covârşitoare a angajaţilor primăriei fiind în aceeaşi postură.

Toate sporurile acordate pe diverse criterii, au fost introduse in salariul de bază din 2010 . Pe lângă aceste aspecte , am remarcat şi faptul că şoferii primăriei au salarii comparabile cu ale medicilor de şcoală sau că există flagrante conflicte de interese ale unor angajaţi din administraţia locală care deţin funcţii similare în mediul privat.

In cadrul şedinţei Consiliului Local din luna iunie , la sugestia primarului Kovacs, consilierii au hotărât  să  acorde două tipuri de distincţii  careienilor care au desfăşurat activităţi în folosul oraşului şi a locuitorilor săi, şi care au dobândit reputaţie şi recunoaştere generală. Pentru titlul de Pro Urbe au fost nominalizaţi    Karacsonyi  Carol   şi   prof.Dumitru Iederan.

Diplome de excelenţă  s-au acordat unui număr de 8 opt cetăţeni  şi anume dr.Geczi Francisc, Komaromi Iosif, ing.Kulcsar Gunter, ing.Lupşica Mircea, prof.Mărneanu Ioan, Podoabă Mircea, Venig Vasile şi Visnyai Agneta.

Inceputul lunii iulie a oferit posibilitatea Serviciului Taxe şi Impozite de a prezenta bilanţul pe prima jumătate a anului .Astfel, până la data de 30 iunie 2010 , procentul total de încasare a impozitelor şi taxelor locale a fost de 65,02% din care la persoane fizice 68% şi la persoane juridice 62,04%.

La încasarea amenzilor contravenţionale, procentul de încasare înainte de 1 iulie a fost de doar 14.40% . Au fost emise 490 de dosare de executare silită pe anul 2009 şi 520 pentru anul 2010. Restanţele încasate de la persoanele fizice au fost de 35% iar de la cele juridice de 32%.

După binemeritata vacanţă de vară, luna septembrie a adus pe masa consilierilor propuneri de scutiri de impozite, majorări de tarife la gunoi şi amenajări de spaţii verzi irigate in curtea spitalului , din partea edililor .

La aceeaşi şedinţă din septembrie, s-a aprobat  proiectul ,, Reamenajare str. 1 Decembrie 1918 – axa de dezvoltare” şi  Studiul de Fezabilitate  a indicatorilor tehnico-economici şi a cofinanţării proiectului,,Extinderea şi reabilitarea infrastructurii de apă şi apă uzată din judeţul Satu Mare”.

Nici luna octombrie nu a fost scutită de surprize, de această dată ele venind din partea guvernanţilor de la Bucureşti.

După o activitate intensă ,de doi ani şi jumătate, a Centrului   de Informare, Asistenţă şi Instruire pentru IMM ,Carei, aceştia au considerat că inchiderea lui şi deci suspendarea activităţii acestuia în întreaga regiune reprezintă o metodă de relansare economică şi de absorbţie sporită a fondurilor europene.

Centrul  de Informare, Asistenţă şi Instruire pentru IMM ,Carei a luat fiinţă in 22 noiembrie 2007 iar inaugurarea   oficială  a avut loc pe  9 iunie 2008 .

Din luna feruarie 2010 ,Centrul  de informare avea un Contract de Comodat  cu Primăria Carei , cu titlu  gratuit, pe durată nederminată.

Zona pe care Centrul  de informare a deservit-o  era  Carei – Tăşnad  . Deşi a dispus de personal redus , activitatea desfăşurată a fost deosebit de intensă . S-au intocmit  12 Proctocoale de colaborare cu primăriile din zona Carei-Tăşnad, unde in fiecare an s-au desfăşurat acţiuni de informare in sectorul IMM-urilor .

Au existat in fiecare an peste 6 programe  naţionale  , unde au accesat on-line peste 40 de persoane fizice ( programul  Femeia Manager, Start), şi peste  25  de firme , aplicatie on-line pe celelate programe.

Derularea „Programul Comerţ” , a ajutat firmele care au  aplicat din zona  Carei-Tăşnad , să se dezvolte, din punct de vedere al echipamentelor nou achiziţionate (autoutilitare, utilaje, echipamente IT, etc).

Dacă tot a debutat  cu o surpriză ,luna octombrie s-a  încheiat de  aceeaşi manieră , de această dată surpriza venind din partea executivului careiean.

Biroul de Achiziţii din cadrul primăriei a propus cumpărarea unei maşini de tuns iarbă, de 21 CP, cu coş de colectare de 700 l şi lăţime de lucru de 126cm, la valoarea de 19.800 Eur la care s-au  mai adaugat şi anexele coasă peisaj  şi freza. Valoarea finală a acestui utilaj devine astfel 29.600 Eur.

Lista utilajelor ce urmează a fi cumpărate dintr-un nou credit mai conţine :automăturător cu accesorii (153.900 Eur ) ,buldoexcavator 92 CP cu accesorii (84.200Eur) , miniexcavator de 50CP (48.700 Eur), tractor multifuncţional( 32.000Eur), cilindru compactor  23 CP( 23.200 Eur), remorcă 3.5 t cu basculare in trei părţi (8.800 Eur) , autoutilitară de 100CP, 6+1 locuri cu platformă rabatabilă pe trei părţi( 25.850 Eur) .

In şedinţa ordinară aferentă lunii  august  , la propunerea Comisiei Economice  , pentru  persoanele juridice ,s-a mărit  impozitul pe clădirile reevaluate cu 12%, aplicându-se o cotă de 1,4 % pentru  anul  2011  ,din valoarea de inventar,  faţă  de 1,25 % cât era in 2010.

Datorita acestui fapt, consilierul Ciută Ilie  a depus ,pentru şedinţa din 29 octombrie , un proiect de hotărâre  ce urmărea revenirea la cota de 1,25% impozit din valoarea clădirilor  reevaluate, cota ce a fost aplicată şi in 2010  cu rezultate pozitive.Datorită votului nefavorabil al consilierilor UDMR ,majoritari in consiliu, impozitul pentru clădirile reevaluate rămâne mărit cu 12%.

În prag de iarnă, la sfârşit de noiembrie, primăria consideră oportună reamenajarea spaţiilor verzi din zona centrală a oraşului. Clasicele straturi cu trandafiri ce reprezentau un simbol al  Careiului , au fost ….insămânţate cu iarbă .Bănuim că în primăvară vor demara lucrări de introducere a sistemului de irigaţii pentru întreţinerea ierbii de către firma agreată de primărie, cea care a efectuat în luna octombrie lucrările de irigaţii din curtea spitalului municipal, în valoare de 28.500 lei.

Deşi suntem un modest orăşel de câmpie, situat la marginea farfuriei după cum afirma  Vlad Rădescu la ultima sa vizită în Carei, totuşi pentru prima oară la nivel naţional, Guvernul României, a aprobat prin H.G. 1048/2010 transferul managementului asistenţei medicale pentru Spitalul Municipal , în temeiul descentralizării sistemului sanitar .

Preluarea a fost consfinţită in cadrul şedintei  din 30 noiembrie , prin votul majorităţii consilierilor. Situţia neclară a datoriilor instituţiei de sănătate a determinat consilierii liberali să nu voteze favorabil acest  proiect de hotărâre.

Odată  infăptuită preluarea, au fost desemnaţi şi membrii ce vor face parte din Consiliul de Administraţie din partea Consiliului Local.Consiliul de Administraţie al spitalului va avea un număr de cinci membrii cu drept de vot dintre care trei sunt consilieri careieni iar doi sunt desemnaţi din partea Direcţiei Publice de Sănătate , Raţ  Elisabeta  şi Fabian Imola.

Dacă pentru desemnarea primilor  doi membrii ai consiliului de administratiei din rândul consilierilor a fost nevoie de vot secret , cel de-al treilea membru a fost numit in mod direct de către primarul Kovacs, in persoana consilerului Brem Arpad.

In urma votului secret , Leitner Robert şi Poosz Szabolcs vor reprezenta Consiliul Local in conducerea spitalului careiean.

Sfârşitul anului  2010 a fost marcat  de un nefericit eveniment   , decesul consilierului UDMR , Hago Arpad, membru in comisia de urbanism şi vicepreşedinte al Clubului Sportiv Victoria.In locul său  a fost validat  Csizmadia Zsolt care a declarat că este hotărât să continue activitatea predecesorului său.

In ciuda scăderii vizibile a veniturilor populaţiei, marii retaileri au profitat de preţurile bune din imobiliare şi industria construcţiilor şi au deschis noi magazine .

Vedeta inaugurărilor din acest an a fost Kaufland , care a tăiat panglica noii unităţi din Carei , pe data de 1 decembrie.La scurt timp după această inaugurare , piaţa locală a supermagazinelor s-a imbogăţit cu un nou concurent, miniMax, după ceilalţi 7,  prezenţi in peisajul careiean.

După cum bine ştiţi, majoritatea şedinţelor Consiliului Local au fost filmate şi difuzate de un post de televiziune local, aşa că aţi putut observa îndeaproape activitatea aleşilor noştri locali.Materialul prezentat reprezintă doar  o radiografie sumară a evenimentelor din anul proaspăt incheiat.

Vom încerca si in acest an  să vă aducem la cunoştinţă realităţi din activitatea administraţiei locale in măsura în care vom avea acces la ele. Existenţa unui dialog real intre edili şi mass-media  locală ar duce la eliminarea unor suspiciuni ce planează asupra executivului .

Daniela Ciută

comentarii

de adi la 3 ianuarie 2011 - 22:24

un articol lung ,dar care nu observ sa cuprinda realizari
doar ce vom face…..cum ar fi sa spun si eu ca voi plati?
realizari????????unde sunt????//
1 cati km de strada asfaltata,reabilitata?
2 cati km de canalizare?alimentare cu apa?
3 cati km de conducte gaz?
4 cate locuri de munca s au creat?
5 care sunt investitiile ((realizate,nu prognozate ,de astea ne am saturat))in anl 2010?

cam asta vad eu realizari….nu masina de tuns iarba…iar restul din articol sunt planuri de viitor,nu realizari..

de DOCTOR - pentru REDACTIE la 4 ianuarie 2011 - 07:45

pe doamna doctor de de la Directia Sanitara o cheama :RAT ELISABETA si nu RACS ECA si inca ceva :Careiul si nu numai aveau de castigat daca D-nul CEHI ar fi cedat din ambitiile personale si o desemna pe D-na ,Rat Elisabeta director.D-nul Cehi ,nu vrea pe nimeni de la Directie,pentru ca sunt profesionisti,se pare ca momentan e neoie doar de habarnisti .

de JANCSI la 4 ianuarie 2011 - 17:48

O sa doarma Kovacs peste un an si jumate,se termina mandatul,o sa doarma mult si bine,o sa viseze cu toate greselile care le-a facut.Cea mai mare gresala e ca nu comunica cu Careienii, are atatea mijloace la indemana,dar el ignora pe toata lumea „most nagy fiu „dar vom vedea peste un an jumate cat de mic v-a fi.Roata se intoarce frate Kovacs.

Lasati un comentariu